Uppstart med få växter - jord eller inte?

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Uppstart med få växter - jord eller inte?

Inlägg av Mirame » 05 mar 2015, 23:11

Hej!

För flera år sedan landade jag med jord i alla mina (5) akvarier, och när jag nu började sätta upp mitt lilla 12l hämtade jag automatiskt jord och byggde botten med det. Men nu sitter jag och undrar om jag gör allt i omvänd ordning, jag är ju van att flytta runt på fungerande vatten, växter och fiskar inte att börja från början.

Helt konkret; om jag inte har så mycket växter och ljus från början - är det då bättre att skippa jorden och köra bara sand (+C02 och näring) tills växtbeståndet blivit kraftigare?

Bör jag ha algätare oavsett? Jag har aldrig haft ett akvarium som var primärt växtakvarium, så jag vet inte vad som händer om man inte har fiskar / räkor /sniglar i.

Och tillsist; när jag fyllde i vatten misslyckades jag helt, och jord från botten spred sig rejält i vattnet. Jag kommer att göra om alltihop, men undrar i det här läget, där jag tänker att jag först måste odla fram lite mer växter innan jag kan hoppas på att få balans, om det GÖR något att där är jord i vattnet. Snyggt är det inte och det blir mindre ljus för plantorna, men lite näring måste där väl finnas i ändå. (Trädgårdsjord).

Tacksam för input!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Uppstart med få växter - jord eller inte?

Inlägg av Admin JTFix » 05 mar 2015, 23:15

Inte säger jag. Jag har aldrig kört jord i mina kar och aldrig saknat det heller. Men gillar iofs inte sand heller utan ett mer poröst samt lite grövre bottenmaterial tycker jag är bäst.
En bra bottengödning kan man ju fixa själv med.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: Uppstart med få växter - jord eller inte?

Inlägg av Mirame » 06 mar 2015, 00:27

Ok, tack. Jag kan absolut hitta grövre, gick bara på ren automatik, men kände hur fel det plötsligt var :)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: Uppstart med få växter - jord eller inte?

Inlägg av Triad » 06 mar 2015, 07:59

Ingen jord!, såvida du inte vill ha alger som växter.

Tumregel med uppstart av walstadt kar är att man ska extremt mycket växter och extremt många ska vara snabbväxare.

Man brukar försöka undvika att röra upp jorden i vattenkolumnen så gott det går.

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: Uppstart med få växter - jord eller inte?

Inlägg av Mirame » 06 mar 2015, 17:45

Jeps, tänkte nog att det var så.

Då häller jag ut och börjar om med bara grus, tills växterna har förökat sig. Ska kolla upp det där med att plantera vad-heter-det-bottentäckande(?) växter på nät så att de går att flytta, för jag vill ha det Walstad sen. Jag älskade att ha akvarier som var i balans på det sättet, kändes som om man gjorde något helt rätt, fast man inte gjorde nåt :)

Tack för svar! / mi

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster