plantera i "färsk" jordbotten???

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

fiskdrömmare
Frö
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 okt 2014, 00:22

plantera i "färsk" jordbotten???

Inlägg av fiskdrömmare » 04 okt 2014, 02:14

Hej på er!

Jag tänkte starta upp ett litet 54 liter nybörjar-akvarium i mitt kök och har fastnat för tanken om att köra lowtech.

Jag tänkte att jord till dammar från Planatagen ( eller vad de nu kallar sin produkt - jag tänker i alla fall på den till vattenväxter) kunde vara bra i botten under gruset. Kan jag plantera direkt om jag använder sådan jord eller borde jag "blötlägga" den i en hink på min balkong ett par veckor först innan jag inreda akvariet?

Hoppas ni förstår hur jag menar:)

Har aldrig haft akvarium förut men är väldigt peppad...

Många hälsningar Elin

MrAqua
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 107
Blev medlem: 16 mar 2013, 18:09
Ort: Borås

Re: plantera i "färsk" jordbotten???

Inlägg av MrAqua » 11 okt 2014, 09:10

Rent generellt innehåller planteringsjord, oerhört mycket näring p ga gödsel m.m. Man brukar annars rekommendera kaktusjord för jordbottenavkarier. Om du tänker använda dig av den planteringsjord du nämner rekommenderar jag dig att laka ur jorden före. D vs blötlägga den ett par dagar innan, häll gärna av vattnet en eller två ggr under denna tid, i med nytt vatten.

Men jag är lite av nybörjare själv när det gäller lowtech/walstad, men jag hoppas du har blivit lite klokare. :)
[insert witty comments here]

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: plantera i "färsk" jordbotten???

Inlägg av Malen 27 » 11 okt 2014, 23:29

Tidigare har jag haft någon ekologisk plantjord från ica,funkade rätt bra, mer jord än torv
Den säcken som jag tar av nu ,varpsund är det betydligt mer torv i.
Generellt är det många gånger rätt mycket torv i dessa säckar.
Om du inte vill ha hela bottnen med plantjord, kan du göra som jag gör när det handlar om näringskrävande echindorus eller cryptocoryne.
Inte för att det kanske är vanligt att man har gamla sprutor hemma, men det kan vara en sådan som man skulle fylla sina bläckpatroner med en gång.
Skär av toppen där kanyl sätts fast, sen är det bara packa sprutan med önskad plantjord och köra ner den i gruset till växten och trycka ut utan att det blir någon grumling av det.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster