Då var det dax igen

Här kommer vi att få lite information om saltakvarium som använder Pmdd och CO2.

Moderator: Hedersmedlemmar

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Då var det dax igen

Inlägg av Ted » 28 maj 2009, 17:27

Var till Stockholm och köpte ett 350 liters hörnkar med brutna hörn.

Detta kommer att bli ett stort jobb.Kommer lägga upp bilder eftersom men just nu håller jag bara på att skrapa silicon och sen ska jag limma om det.

Huven som följde med slängde jag i ägarens soprum samma med bänken som var fuktskadad.

Det följde med en 250 MH med 4 extra nya lampor på 13000K

Andra saker som följde med var.

Skummare MCE600
DELTEC returpump
massa steemers och andra pumpar
Massa tillbehör
Rova kalk och en hel kartong med buffer tester samt spårelement



Detta kommer att stå på en ny bänk med vetrinskåp på sidorna så endast en ruta blir synlig den som är fram som är på 80x45Cm.Jag hoppas jag kommer få ett bra djup.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är vad jag ska använda för färg på bakgrunden.Fundera först på Svart men jag undrar om det skulle bli snyggt medmörk blå ner till och att det blir lite ljusare upptill.
Sen skulle jag även vilja ha hjälp med vilket matreal jag ska bygga huven i.Fundera på att bygga den i Plyfa men jag vet ej.Har en massa plexi hemma men den är 1 Cm tjock och lite svår att forma.Vill ha en täkt huv eftersom jag inte vill ha för stort kondensbortfall eftersom jag kommer peta in så mycket ljus jag får platts med.
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 29 maj 2009, 15:34

Inne på dag 2.Finlirar på att ta bort minsta lilla hinna av silicon så jag inte måste göra om detta om ett par år.
Imorgon smäller bänken upp då kommer farssan som var snickare förut ev hjälper han mig med att silicona om akvariet eftersom han vart glasmästare med.Snacka om att han är mångsysslare.
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Användarvisningsbild
Manne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 768
Blev medlem: 01 jan 2007, 11:33
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av Manne » 29 maj 2009, 15:42

om du ska använda Mh'n så ha inte den helt inbyggd.. blir skitvarmt.!

mvh manne
Ta chansen När du har den imorgon kan den vara borta förevigt.
(L-204 På bilden) Övervägande Salt nu förtiden.

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 30 maj 2009, 11:57

Hitta 3 fläktar på jobbet som är 20x20Cm i diameter som kan drivas med ett nät agregat fundera att använda dessa i huven.
Just nu är jag på jobbet och väntar på farssan skall komma och hjälpa mig lite med möbeln.Ev så får vi ta och bygga huven vid senare tillfälle eftersom jag fick en köpare på båten som jag har på blocket.
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 02 jun 2009, 02:32

Ja då är bänken i vardagsrummet och akvariet nysiliconat.Ska borra hål i bänken för avrinningen samt klä bänkens insida med ljuddämpande skivor.Kommer även att instalera någon form av lampa med Led i eftersom jag har så fasans mycket macro alger i RSMét som jag fundera på att ha i Sumpen.

Någon som vet om 2 skummare är bättre en 1?
Har en MC600 som följde med karet samt en gammal TUNZE skummare för kar 500-1000liter som jag betala en liten slant för av en saltis här uppe.
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 04 jun 2009, 14:14

Nu har det stått lite stilla med karet pga av vädret och ommöblering.Har skaffat lite T8 armaturer för sumpen samt moonlight till karet.Skissar osv på en huv men jag vet inte hur det blir.Jag kommer att köra mjukkoraller i karet och macro alger så jag ska försöka byta bort min 250W MH mot en T5 armatur.Får se.
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 16 jan 2010, 15:45

Ja här var det inte igår man var.Kanske ni vill se hur karet blev.
Kör med en 80 liter sump.
Detta kar kommer att bli karantän nu när vi skall flytta och det kommer att startas ett kar på runt 1000liter.


Teknik.
Skummare MCE600
Auto topoff påfyllning av osmosvatten DIY
Retur Deltec ummm Nr kommer jag ej ihåg.
Standpipe i karet för avrinning.

Belysning
8X39W T5
1 X 250W Mh 14000K

Lite streamers
Bilagor
Blandade bilder 044.jpg
Blandade bilder 041.jpg
Blandade bilder 021.jpg
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Skriv svar

Återgå till "Saltade Kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst