Blivande saltis

Här kommer vi att få lite information om saltakvarium som använder Pmdd och CO2.

Moderator: Hedersmedlemmar

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Blivande saltis

Inlägg av Ted » 28 dec 2008, 20:13

Nu har jag lyckats övertala tjejen på ett saltkar.Det blir ett Red Sea 130.Funderar på att göra en pelare av LS och PVC rör men det är lite svårt att planera när man inte har karet hemma.Jag hoppas ni följer denna tråd som kommer att byggas ut runt den sista Januari när jag får hem det.Kommer försöka få fram mycket bilder på min setup osv så vi får lite liv i denna tråd med.

Användarvisningsbild
PBM
Donator
Donator
Inlägg: 179
Blev medlem: 12 nov 2007, 23:04
Ort: MJÖLBY

Inlägg av PBM » 09 jan 2009, 19:10

Ska bli kul att följa denna tråd, kom gärna med bilder på den tänkta bänken.

Jag är nämligen på god väg att köpa ett RSM 130 jag också men jag tror jag köper den med bänk.
//Peter B

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 13 jan 2009, 23:23

YUp köpte den med Bänk/skåp blev ett svart.Vaknade 7 i morse och sa till tjejen du vafan vi drar till Stockholm.Och så blev det ringde och tog ledigt för barna från skolan osv.Blev 78 mil totalt.Var förbi akvarielagret efter jag vart på brommazoomarknad men nja var inte impad.Jag tyckte dom var lite dryg mot mig på akvarielagret.Stod och vänta i kassan på hjälp men dom bara kolla ut genom en glugg och såg bekymrad ut när vi var där så efter en 30 min utan hjälp drog vi.
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Blivande saltis

Inlägg av pny » 13 jan 2009, 23:33

Ted skrev:Jag hoppas ni följer denna tråd som kommer att byggas ut runt den sista Januari när jag får hem det.Kommer försöka få fram mycket bilder på min setup osv så vi får lite liv i denna tråd med.
Då har du lite tid att läsa på ordentligt om saltvatten... (Några boktips) Själv läste jag på i flera månader innan jag startade...
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 13 jan 2009, 23:54

Va kul att du är igång, nu väntar vi bara på en massa nyheter och bilder från ditt kar!
Bild

Användarvisningsbild
PBM
Donator
Donator
Inlägg: 179
Blev medlem: 12 nov 2007, 23:04
Ort: MJÖLBY

Inlägg av PBM » 13 jan 2009, 23:54

Grattis till RSM:et då Ted.

Jag mailade Bromma Zoo om ett svart RSM o det fanns en mångakvar så .. ja det kanske blir en tur till Stockholm för mig också om det inte blir ett köp här i Linköping.
//Peter B

Användarvisningsbild
Manne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 768
Blev medlem: 01 jan 2007, 11:33
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av Manne » 14 jan 2009, 00:09

tjo.!

Här är en bild på mitt RSM , kanske lite insperation till er!
tog fotot när jag ändå höll på att koppa in en Eldräka

mvh manne
Bilagor
DSC_0021.JPG
Ta chansen När du har den imorgon kan den vara borta förevigt.
(L-204 På bilden) Övervägande Salt nu förtiden.

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 14 jan 2009, 10:19

Manne skrev:tjo.!

Här är en bild på mitt RSM , kanske lite insperation till er!
tog fotot när jag ändå höll på att koppa in en Eldräka

mvh manne

Ser jävligt fint ut.

Jo finns en massa kar kvar på brommazoo.Så det är nog ingen risk att det tar slut i första taget.

Passa på att köpa ett par fiskar (1 puttsfisk samt 2 clowner och en röd sjösjärna) Till min kompis här uppe som haft igång sitt i ett par månader ser fint ut det med hoppas han kommer in hit och postar lite bilder.

Ne nu ska jag montera bänken osv.Sen ska jag leta upp billiga dunkar för att blanda saltvatten i.Vill ha dom på runt 25-35 liter med ett stort lock så jag får i en cirkulationspump.Ska ringa en snubbe lite senare om levande sten.Lite tidigt nu när jag inte vet om han jobbar natt eller dag så det får bli om ett par timmar.

Kommer nog sattsa på en del knappar osv.Grenkoraller är fina dom med.

Fiskar blir det nog en och annan gooby.Dessa är så fina.
Försöka få tag på ett clown par annars får jag köpa ett par och hoppas på det bästa.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 14 jan 2009, 10:35

Jag blir sugen på att testa ett saltvattensakvarium varje gång jag ser bilder på ett. Jag är dock lite allergisk mot alger och det verkar vara ett större problem i saltvatten, eller?

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 14 jan 2009, 11:30

Beror på vilka alger.För vissa ska/måste du ha i ett bra kar.
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 14 jan 2009, 11:57

Jag menar naturligtvis inte snygga macroalger utan fula alger. Dessutom har jag en bekant som hade en massa små röda djur, troligen någon sorts snigel/snäcka, som han aldrig riktigt blev av med i sin salttank.
Jag kommer troligen att testa ett saltvatten trots min oro och negativa inställning. Men då jag inte har obegränsat med pengar så kommer jag troligen att starta ett ganska litet, vilket naturligtvis är ännu svårare att få balans i.

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 16 jan 2009, 13:01

Du kan ju alltid starta ett clownhotell eller så.Annars är ju RSM 130 rätt bra storlek.

Lite updatering utan bilder idag eftersom jag endast har vatten i karet.Var inte nöjd med sanden som fäljer med startpaketet så det blir att köpa annan levandesand.Levande sten fick jag tag på för 50Kr/Kg men får vänta tills på lördag eftermiddag när snubben är hemma.Värderna är rätt bra dock har jag bara mätt salthalt och temp.

Salthalt.1.0022
Temp.24-25grader
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Användarvisningsbild
kjaer
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 766
Blev medlem: 28 aug 2007, 18:34
Ort: Falster, Danmark

Inlägg av kjaer » 16 jan 2009, 13:41

Lycka till med karet!
Måste undvika den här kategorin, blir så sugen på saltvatten och det är bara frustrerande när man inte har några pengar.:D
Mvh. Johan

Var hälsat H! Må ni leva i eviga tider, ty eders majestät äro konung av Plantswap och skejpingens alsmäktiga fyrste. Hylla mästaren, ty han äro cool!

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 17 jan 2009, 18:27

Arg behöver starthjälp.Just nu så har jag bara sand,LS och saltvatten ofcorse.Men det jag behöver hjälp med är om jag behöver buffer.Jag har inte hält i nå corall buffer anu pga av att en jag prata med sa att det var onödigt eftersom man byter vatten varje vecka som håller PH uppe.Jag är så ny på detta så jag behöver hjälp från de få Plantswapare som är salta här.Nån som har ett bra svar?
Kan kanske pma mig tele nr så jag kan ringa så kan vi kanske snacka lite om det är svårt att förklara ;)
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Användarvisningsbild
Manne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 768
Blev medlem: 01 jan 2007, 11:33
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av Manne » 17 jan 2009, 21:54

du behöver ingen buffer som det är nu,, du har ingen direkt förbrukning/belastning i karet som det är nu,, men det kommer väl ?

mvh manne
Ta chansen När du har den imorgon kan den vara borta förevigt.
(L-204 På bilden) Övervägande Salt nu förtiden.

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 17 jan 2009, 22:17

Jo det är ju sant.
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Användarvisningsbild
PBM
Donator
Donator
Inlägg: 179
Blev medlem: 12 nov 2007, 23:04
Ort: MJÖLBY

Inlägg av PBM » 18 jan 2009, 00:22

När väl Nitriten är nere på 0,05 eller mindre kan du sätta in dom första algätarna, sedan är följande värden att sikta på.

Salt: 1,023-1,028
Temp: 25-28
PH: 7,8-8,5
Kalcium: 380-450
KH: 6-12
Magnesium: 1250-1350
Nitrat: 0-50
Nitrit: 0
Fosfat: 0-0,5
Ammonium: 0-0,1

Det finns en bra PDF på saltvattensguiden som beskriver det här med vattenvärden o så "Saltvattenskemi för Dummies, ta hem den o läs om du inte redan gjort det.

Sedan finns boken Saltvattensakvariet av Daniel Knop som tar upp det viktigaste för nybörjare inom saltvatten

Har ju inget saltkar själv ännu men hoppas på leverans av ett RSM om någon vecka.
//Peter B

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 18 jan 2009, 19:44

Tog lite tid men nu är LS i karet så jag kan lägga upp lite bilder.
Bilagor
Salt1.jpg
En snäcka jag plocka upp på Korfu ( Grekland)
En snäcka jag plocka upp på Korfu ( Grekland)
salt3.jpg
salt4.jpg
Senast redigerad av 1 Ted, redigerad totalt 18 gånger.

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 18 jan 2009, 19:45

lite fler bilder.
Bilagor
salt5.jpg
salt6.jpg
salt7.jpg

Användarvisningsbild
PBM
Donator
Donator
Inlägg: 179
Blev medlem: 12 nov 2007, 23:04
Ort: MJÖLBY

Inlägg av PBM » 18 jan 2009, 22:47

Fina bilder Ted
Hur många kg levandesten har du i karet nu och blev det levandesand i botten, var vad det för fel på det som följde startpaketet tycker du.
//Peter B

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 18 jan 2009, 23:23

En bra start på det hela, nu är det bara resten kvar.
Jag tycker det ser ut som sanden som följer med RSM, små lika stora pellets liksom. Levandesand är mer öjämn i kornen, iallafall min.
Bild

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 19 jan 2009, 00:52

Jo det är sant.När jag prata med lite gammla saltisar så sa dom att det spelar ingen roll på levande eller död korallsand.Utan startar man med levande så har man djuren redan i sanden men startar man med död så tar det ju tid innan djuren kommer till sanden.Så jag bestämde mig för att köra med sanden i paketet eftewrsom den var fin och passar in i min planering.Eftersom jag kommer att ha lite sandvändare osv så tror jag denna finkorniga passar bra.

Djur som kommer i karet blir.
Turbo sniglar 10-20 stycken beror på hur bra dom är att käka alger.
Puttsar räka 1 stycke
Pepparmints räka 1 stycke Hoppas på att denna äter glasrosorna som kommer förr eller senare

Fiskar
Mandarin fisk.Det blir ett par av denna eftersom jag är kär på nytt i denna fina fisk.
Ett par goobys vet ej vad det blir troligen 3-4 stycken Magnifica eller vad dom heter.
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Användarvisningsbild
Manne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 768
Blev medlem: 01 jan 2007, 11:33
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av Manne » 19 jan 2009, 10:01

ska du ha mandariner så se till att dom äter någon typ av mat som du kan se att dom gör i butiken..

jag har ca 20kg ls i mitt rsm, min mandarin blev bara smalare o smalare.. dom äter kryp på stenen , har man inte sten nog så dör dom. numera går den mandarinen i mitt stora 600L , där trivs den kanon.

mvh manne
Ta chansen När du har den imorgon kan den vara borta förevigt.
(L-204 På bilden) Övervägande Salt nu förtiden.

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 21 jan 2009, 18:41

Kalla mig crazy men jag fundera lite på en sak.Kan jag he i levande Artemia nu innan fiskarna kommer i och hoppas på att dom förökar sig?
Sen undrar jag vad jag kan stödmata mina sniglar med som kommer nästa vecka?
Vet ej vad det är med mitt kar inga alger jo lite lila/röda kommer på ena stenen men resten av karet ser nytt ut.Måste kolla på saltvattensguiden om det är någon som har lite gois från levande sand som man kan få.Skulle behöva en liten boost med smådjur.
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 21 jan 2009, 22:18

Jag tycker du ska vänta med snäckor tills du har alger de kan äta. Mitt tips, ta det lungt med djuren och tillsätt en bra filterbakterie.
Bild

Skriv svar

Återgå till "Saltade Kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster