Litet hemligt projekt

Här kommer vi att få lite information om saltakvarium som använder Pmdd och CO2.

Moderator: Hedersmedlemmar

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 20 jan 2009, 19:51

För mig som inte är speciellt insatt inom saltvatten, så ser ditt kar riktigt fint ut! :)
Bild

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 20 jan 2009, 23:28

Leonard skrev:För mig som inte är speciellt insatt inom saltvatten, så ser ditt kar riktigt fint ut! :)
Tack! Och finare blir den då det skall skaffas mera koraller och macroalger. Funderar lite på om jag ska fortsätta med mitt gröna tema även i detta kar. Ska börja leta efter mindre saltvattensräkor som typ Periclimenes pedersoni & Lysmata galapagensis, om det nu går att få tag på?. I fiskväg så är det några (2-3) mindre gobies som skall inhandlas, sen är fiskkvoten uppfylld.

Periclimenes pedersoni
http://se.reeflex.net/tiere/848_Pericli ... ersoni.htm

Lysmata galapagensis
http://se.reeflex.net/tiere/859_Lysmata ... gensis.htm

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 21 jan 2009, 00:29

Oouch! Den första räkan var dödsläcker :D
Bild

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 21 jan 2009, 00:34

Ganska mkt OT, men...

Måste karet var helt special-anpassat för att kunna ha dessa riktigt snygga snäckor levande?
http://ngm.nationalgeographic.com/2008/ ... hotography
Hade varit riktigt snyggt i ett mindre kar som ditt att ha ett gäng sådana där :)
Bild

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 21 jan 2009, 02:07

Verkar var mycket svårt att ha dessa, nu är jag ingen saltvatten nisse "än" men efter lite google så verka de flesta avråda från att skaffa då dom framförallt är svåra pga svårt att få fram rätt föda, och dom är ganska dyra och har en ganska kort livslängd "några månader i bra miljö"
Dom vanligaste för akvariebruk verkar vara Phyllodesmium och Doto och dessa var kanske inte dom mest färgsprakande av de ca 3000+ arter som finns.

men som sagt, detta är inte riktigt mitt område så jag kan ha fel:)

Men viss hade det varit riktigt läckert att ha några.
typ denna http://gallery.photo.net/photo/4742663-lg.jpg

"Apart from the phyllidiids, which are a special case, the general problem with keeping nudibranchs in aquaria is the problem of feeding them. Sponges, hydroids, sea anemones, ascidians and bryozoans are all food of particular nudibranchs and all are difficult to keep alive in aquaria, especially if they are regularly being nibbled on!

I know dedicated aquarium keepers who keep chromodorids in aquaria, but that requires finding them alive on a particular sponge that can also be transplanted into the aquarium. It also requires you to regularly replace the sponge with another healthy sponge of the same species. [To distinguish what a chromodorid looks like, look at any of the species listed under Chromodorididae in the Species List]. Some aeolids are also amenable to aquarium life but again you need to identify their food. There is one species in New South Wales, Austraeolis cacaotica which seems to be a generalist feeder but most are very specific feeders."

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Saltsallad

Inlägg av diväteoxid » 30 jan 2009, 22:47

Bild
Här växer det på ganska bra, jämför med bilden jag postade 19/1. Har många andra häftiga macroalger på gång.
Har bara matat fiskarna en gång och då med levande artemia. Och imorgon blir det artemiafrossa för mina kardinaler igen.

Användarvisningsbild
Manne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 768
Blev medlem: 01 jan 2007, 11:33
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av Manne » 31 jan 2009, 00:28

kul att det tar sig i din burk.! men tänk på att små bangaiier ska helst matas 3ggr per dag..

mvh manne
Ta chansen När du har den imorgon kan den vara borta förevigt.
(L-204 På bilden) Övervägande Salt nu förtiden.

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 31 jan 2009, 00:38

Inget jag behöver tänka på då det finns mycket ätbart i vattnet hela tiden, annat än artemia alltså. De hittar fortfarande sin mat själva.
Men för säkerhets skull så odlar jag nu artemia till dem. De mår bra och har små bulliga magar så det är inge synd om dem inte.
Bild

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 10 jan 2010, 00:05

Eftersom det verkar som det blivit lite liv här i saltavdelningen så kan väl jag oxå bjuda på lite bilder. Det se ut som det är ett år sedan sist...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Användarvisningsbild
PBM
Donator
Donator
Inlägg: 179
Blev medlem: 12 nov 2007, 23:04
Ort: MJÖLBY

Inlägg av PBM » 10 jan 2010, 00:15

Det har hänt en del ser jag Trevligt .. LPS:n är riktigt fin.
//Peter B

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 10 jan 2010, 00:28

Jupps, tyvärr så är bilderna lite dåliga och karet e väl inte i tipptopp skick heller...men allt har funkat bra.
Kardinalerna leker titt som tätt och inga koraller har dött utan allt bara växter och mår primus! ( :
Bild

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 10 jan 2010, 00:30

Och så måste jag skryta med att jag kört skummarlöst hela tiden oxå...
Bild

Användarvisningsbild
battle_royal
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 256
Blev medlem: 12 mar 2009, 13:49
Ort: Kalmar

Inlägg av battle_royal » 10 jan 2010, 01:57

det var inte dåligt:P
Vill du veta hur vägen ser ut framför dig fråga dom du möter

addo
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 134
Blev medlem: 28 jun 2007, 03:15

Inlägg av addo » 10 jan 2010, 16:19

diväteoxid skrev: inga koraller har dött utan allt bara växter och mår primus! ( :
Tyvärr är din asymbiotiska mjukis i princip omöjlig att hålla i akvarium så den kommer nog dö, annars ser det bra ut :)

blub
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 166
Blev medlem: 13 okt 2008, 11:12
Ort: Linköping

Inlägg av blub » 10 jan 2010, 19:58

Mycket snyggt! Jag gillar när saltvatten inte ser ut som en LSD-tripp.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 11 jan 2010, 11:54

Är det någon sorts tångulk du har och hur går den ihop med de andra fiskarna?

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 11 jan 2010, 12:36

Krukan skrev:Är det någon sorts tångulk du har och hur går den ihop med de andra fiskarna?
Visst är det nånsorts Antennarius, har inte hittat info just denna på denna sort men jag tror och hoppas det är en dvärgart som jag har. Jag har ju bara mina två kaudernis och "gift-Olle" som han heter, så det är inga problem. Har mycket märlor och annat i karet som han jagar men jag brukar mata den ibland med krill och räkbitar. Munnen är enorm och tror han e dödligtgiftig så pincett e bra att ha ( :
Bild

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 11 jan 2010, 14:36

Jag är precis som många andra väldigt sugen på att testa ett mindre saltakvarium och Gift-Olle gjorde mig bara mer sugen. Kanske kan killen bakom http://www.frogfish.ch/ hjälpa dig med identifieringen och dessutom utreda om Olle verkligen gör rätt för sitt namn.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 12 jan 2010, 11:11

Jag kommer att bygga en bokhylla där ett litet långsmalt akvarium, typ 90*30*30 kommer att placeras. Om jag skulle göra det till ett 'nano reef' med gott om levande sten, ca 15kg, bör man ändå ha ett externt filter eller räcker det med cirkulationspump? Dessutom undrar jag om man kan klara sig på 1W/L i ett 'nano-reef' av det tänkta måttet eller om man ska fläska på med 4*39W.

Skriv svar

Återgå till "Saltade Kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster