Använda "färdigt vatten" och salta?

Här kommer vi att få lite information om saltakvarium som använder Pmdd och CO2.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Använda "färdigt vatten" och salta?

Inlägg av Dynamitella » 12 mar 2012, 17:37

Farsan är inne på salt-banor nu :)
Min fråga är om man kan snabba på igångsättningen utav det framtida karet genom att ta vatten från vårt 540-kar (sötvatten), och tillsätta rätt mängd salt bara?
På så sätt får man ju gratis bakterier.

Min tanke vore om vanliga bakterier osv. inte överlever i en saltad tank? Eller det kanske orsakar problem?
Om det inte skulle fungera, måste man då tillsätta bakteriekultur osv, eller kommer den levande stenen ta hand om det hela?
Med det sagt är jag inte så insatt i det hela. Jag håller på och läser för fullt, men hittade inget om frågan.

Mvh Dani
Senast redigerad av 1 Dynamitella, redigerad totalt 12 gånger.
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Använda "färdigt vatten" och salta?

Inlägg av Mr_Ewing » 12 mar 2012, 17:45

Inte nån bra idé alls - i saltvatten vill man helst inte ha några som helst näringsämnen i vattnet.
Att ta vanligt akvarievatten och salta skulle oundvikligen leda till total algodling.
Jag föreslår att du läser på lite på SVG innan ni sätter era planer i verket.

Det är inte helt lätt att starta ett saltkar om man inte läser på ordentligt innan.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Re: Använda "färdigt vatten" och salta?

Inlägg av Dynamitella » 12 mar 2012, 18:07

Mr_Ewing skrev:Inte nån bra idé alls - i saltvatten vill man helst inte ha några som helst näringsämnen i vattnet.
Att ta vanligt akvarievatten och salta skulle oundvikligen leda till total algodling.
Jag föreslår att du läser på lite på SVG innan ni sätter era planer i verket.

Det är inte helt lätt att starta ett saltkar om man inte läser på ordentligt innan.
Tack för svaret.
Jag syftade tydligt på att det är i det tidigaste stadiet av planering, och att jag nyss börjat läsa.
Men jag har inte hittat något om att man kan använda ingånget vatten, och därför misstänkte jag som du säger, att det är opassande.
Så självfallet ska vi läsa på.
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Använda "färdigt vatten" och salta?

Inlägg av Mr_Ewing » 12 mar 2012, 18:16

För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
robert
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 aug 2008, 16:09
Ort: Malmö

Re: Använda "färdigt vatten" och salta?

Inlägg av robert » 03 jan 2014, 10:38

Mr_Ewing skrev:Inte nån bra idé alls - i saltvatten vill man helst inte ha några som helst näringsämnen i vattnet.
Att ta vanligt akvarievatten och salta skulle oundvikligen leda till total algodling.
Jag föreslår att du läser på lite på SVG innan ni sätter era planer i verket.

Det är inte helt lätt att starta ett saltkar om man inte läser på ordentligt innan.
I början får du algblomningar i olika faser oberoende vad du gör. Det fortsätter tills nitratcykeln är slutförd.

Jag misstänker att du kan förlänga tiden tills det är klart genom att använda begagnat sötvatten men att tillsätta bakterierna genom att ta ett par liter från ett sötvattenskar är inte en dålig idé. Men du får de bakterierna via levande stenen i vilket fall som helst. En del salvattensakvarister väljer att köpa bakterieflora på flaska, vilket jag aldrig behövt göra.

Lycka till med salta karet.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: Sv: Använda "färdigt vatten" och salta?

Inlägg av Triad » 03 jan 2014, 13:29

Borde inte det optimala vara att ta filtergrums ifrån sötkarets pump och bomba saltkaret med?
Då får du ju inte med så mycket vatten heller och maximalt med goa bakterier.

Användarvisningsbild
robert
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 aug 2008, 16:09
Ort: Malmö

Re: Använda "färdigt vatten" och salta?

Inlägg av robert » 03 jan 2014, 13:34

Även det är en vettig idé. Men snacka med en salt vän och fråga om du kan få ta lite gegga från hans sump, det ger han säkert bort gratis. Alla som vill ha från min sump är välkomna att slanga hur mycket de vill, loppor och ormstjärnor får ni på köpet.

Skriv svar

Återgå till "Saltade Kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster