precis köpt ett 30l saltvattens kar.

Här kommer vi att få lite information om saltakvarium som använder Pmdd och CO2.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
berggren.666
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 567
Blev medlem: 03 dec 2010, 01:00
Ort: alvesta, Kronobergslän

precis köpt ett 30l saltvattens kar.

Inlägg av berggren.666 » 27 jan 2011, 11:47

jag har precis köpt ett aquael 30l nano reef.
å går i lite tanskar å ha de som salt vatten.
men finns de någon guide hur man ska gå tillvägas?
har haft akvarium i många år men aldrig saltvatten å ha inte tänkt å ha några avancerade fiskar i.

men gwe gärna tips hur jag ska gå tillvägas.
är de för krångligt så kör jag de som sötvatten istället.

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 27 jan 2011, 12:15

tänk på att du får köpa nano skummare osv löst för det ingår inte!
Kolla på www.saltvattensguiden.se vad du behöver!

Det enda som ingår i det kitet är ju akvariet och ett hang-on filter! ytskimmer osv skulle du ha behov av i ett så pass litet kar!

Användarvisningsbild
berggren.666
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 567
Blev medlem: 03 dec 2010, 01:00
Ort: alvesta, Kronobergslän

Inlägg av berggren.666 » 27 jan 2011, 12:21

usch börja låta mer dyrt då ju:( men som sagt går ju köra sötvatten i de

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 27 jan 2011, 14:57

det går att köra saltvatten i alla akvarie! Den enda skillnad på det aquael "nano reef" och på den vanliga aquaelshrimpset är lampan och filtret... det är enda skillnaden..
Du får fortfarande köpa alla andra tillbehör så som skummare osv..

Nano reef" är exakt samma burk som shrimpset.. förutom att nano reef finns i vit.. och har dubbla lysrör istället för 1 som shrimpset.. och "hang-on" filter istället för invändigt.

blub
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 166
Blev medlem: 13 okt 2008, 11:12
Ort: Linköping

Inlägg av blub » 27 jan 2011, 15:59

Som jag förstått det (jag har inget saltvatten själv) så behöver du varken skummare eller annan speciell teknik i ett nano. Man gör täta vattenbyten i stället.
Kolla runt lite här, det verkar inte så svårt.
http://www.nano-reef.com/forums/

Användarvisningsbild
berggren.666
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 567
Blev medlem: 03 dec 2010, 01:00
Ort: alvesta, Kronobergslän

Inlägg av berggren.666 » 27 jan 2011, 16:20

okey känns lite som att de får bli ett vanligt sötvatten.

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 27 jan 2011, 17:38

Nej man behöver absolut inte ha det.. men det gör allt mycket lättare... och hålla på med vattenbyte minst 1 gång i veckan som man måste i den storleksvolym och ordna saltvatten varje gång som får stå o "mogna" tills det kan bytas osv.. är mycket jobb!

Användarvisningsbild
berggren.666
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 567
Blev medlem: 03 dec 2010, 01:00
Ort: alvesta, Kronobergslän

Inlägg av berggren.666 » 27 jan 2011, 17:42

jo låter som de får lägga saltvattensdrömmen lite åt sidan å plugga på de lite mer känns de som

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 27 jan 2011, 18:02

Däremot så funderade jag på att också köpa ett nano reef bara för att få filtret hehe

Användarvisningsbild
berggren.666
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 567
Blev medlem: 03 dec 2010, 01:00
Ort: alvesta, Kronobergslän

Inlägg av berggren.666 » 27 jan 2011, 18:15

ja och belysningen var bra synd bara att en lampa var blå men får försöka leta uppe en vit istället eller bästa hade varit en vit/röd ju

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 27 jan 2011, 18:18

finns på pwss osv tror jag.

Användarvisningsbild
berggren.666
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 567
Blev medlem: 03 dec 2010, 01:00
Ort: alvesta, Kronobergslän

Inlägg av berggren.666 » 27 jan 2011, 18:20

jo hittar många 11w sådana lampor eller vad jag tror de är i alla fall men står inte att de passsar direkt till detta lyse å vågar inte beställa därför:(

snap3
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 aug 2009, 18:58
Ort: Enköping

Inlägg av snap3 » 27 jan 2011, 22:25

Majki01 skrev:Nej man behöver absolut inte ha det.. men det gör allt mycket lättare... och hålla på med vattenbyte minst 1 gång i veckan som man måste i den storleksvolym och ordna saltvatten varje gång som får stå o "mogna" tills det kan bytas osv.. är mycket jobb!
Har du haft ett saltvattenskar?

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 27 jan 2011, 22:32

Jag har testat ett "nano" kar jupp! och följt saltvattensguidens bra insatta människors tips! och det är för mycket jobb.
Desto mer jobb desto mindre det är. .


Har har du en lista på vad du ungefär behöver till ett sådant akvarie för att få ett bra saltvattens akvarie!

Skummare
en eller två pumpar för vattenflödet (två stycken så kan du få lite mer turbulens i karet vilket minskar chansen för döda punkter som inte får något vattenflöde)
Doppvärme
Belysning. Personligen skulle jag försökt få tag på antingen en 70W MH lampa eller några LED lampor.
ett OSMOS system för att rena vattnet hemma. Detta är inte ett måste (om du inte har egen brun med höga metavärden) men rekomenderas starkt.
Vissa tester, jag skulle säga att NO2 NO3 PH och PO4 är dom du behöver om du inte är intressarad av koraller ect.

Lite levande sten
Levande sand skulle jag skita i helt, är bara dyra pengar på sand som mer eller mindre är död efter att ha legat i fuktiga påsar i något år. Din sand blir levande av stenen inom några månader ändå.

Ska du inte satsa på koraller ect så är inte värdera riktigt lika viktiga så du klarar dig nog med något vattenbyte på 30% varannan vecka i ett sånt litet akvarium, sålänge skummaren gör sitt ordentligt (vet inte om någon har erfarenhet av den skummaren).

Hoppas det svarar på allt.

Skrivet av : Reuben som vet vad han pratar om inom saltvatten!


Med 10-20% vattenbyte i veckan.. och saltvatte är inte bara till att hälla i det förstår ju alla... det måste "mogna".. Kanske inte lika viktigt i ett 200 och uppåt stort kar... men i små kar är det.

snap3
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 aug 2009, 18:58
Ort: Enköping

Inlägg av snap3 » 27 jan 2011, 22:59

Det verkar vara mycket snack dock. Kan av erfarenhet säga att när jag tittat på min polares akvarie där han bytt vatten lite när han ville fungerade väldigt bra. Och enligt honom ibland bara fyllt upp det vatten som dunstat.

Men men tydligen så ska det vara sjukt svårt och dyrt med saltvattensakvarium, iafl på internet!

Användarvisningsbild
berggren.666
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 567
Blev medlem: 03 dec 2010, 01:00
Ort: alvesta, Kronobergslän

Inlägg av berggren.666 » 27 jan 2011, 23:07

blir å prova de till hösten tror jag då min närtmaste akvarie butik har skaffat sig ett saltvattensortiment. men är sjukt sugen på ett men några clowner i ju:)

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Inlägg av tropfrog » 11 sep 2011, 10:37

Hej

Undrar om jag kan slå isönder några myter här.

Jag har aldrig haft ett akvarium som är så lättskött som mitt saltvattensakvarium, det är så mycket stabilare än sött och kräver egentligen inte mer jobb än det jag själv vill göra för tillfället.

Jag fyller på osmosvatten en gång i veckan till var tredje vecka beroende på årstid, 10% av akvarevolymen.

Tvättar en underdimentionerad skummare an gång var andra-tredje månad. Den har varit ur funktion i ett halvår utan att jag gjort något åt det utan att jag kan se några negativa konsekvenser.

Jag brukar skrapa rutan med ungefär samma intervall som jag tömmer skummaren. Jag brukar torka saltstänk från belysningen samtidigt.

Jag byter vatten 1-2 ggr om året, det är lite bökigt så det tar nästan en dag. Vattnet jag använder är nyblandat, ett vatten kan inte mogna utan biologisk aktivitet i vilket fall. När jag byter vatten så tvättar jag biofiltret samtidigt.

Kalcimreaktorn har jag fyllt på två gånger sedan akvariet startades för 4 år sedan.

Jag har skaffat nya rör till belysningen för 3 år sedan, men inte bytt ännu. Det växer ju som gräs i vilket fall.

Sen blir jag ju tvungen att skörda akvariet med jämna mellanrum. Jag tar ut korall och kastar minst en gång i månaden för att de som finns kvar skall få plats.

Sen är det detdär med kostnaderna, jag kan bekräfta att det är dyrt. Men det är kostnader för uppstart, när det väl är up and running så är det inte så farligt. Saltet jag byter kostar väl en 500 om året, hade jag brytt mig hade jag säkert fått ut det dubbla för korallerna som jag slänger. Min erfarenhet är att fiskar lever längre i saltvatten, vilket innebär att kostnaden för levande är en uppstartskostnad i större avseende än ett vanligt sötvattens comunitytank. Det sista levande jag stoppade i var två cleaner shrimps för ca 1,5 år sedan.

MVH
Magnus

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 11 sep 2011, 12:13

Nu e det ju helt baserat på vad du vill ha i karet.. Bara fiskar visst.. Bara i med salt o kör.. Mer än fiskar. Som lite färger , sps eller lps.. Då är det viktigt med vatten byte och inte bara fylla med osmos.. Näringen som korallerna behöver kommer med saltet och "äts" upp.. Vatten byte / nytt salt = glada koraller,= fina färger. = växer bättre.. Desto mindre kar desto oftare vatten byte..

Men bara fiskar . I med i ditt fall 30 liter vatten = cirka 3 kg levande sten och 2-4 fiskar. Och bara fyll på vatten och byt lite då o då.. Men stabilt salt kar = stora fina jämna vatten byte.

Bara för att man har ett salt kar och allt ser ut att leva så betyder inte det att det är stabilt.

Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Inlägg av Meatwipe » 12 sep 2011, 14:18

http://www.youtube.com/watch?v=MOIJXvy1Kqs Passar er som inte höll med den andra om hur man ska köra ett saltkar =)

Skriv svar

Återgå till "Saltade Kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster