Med anledning av PatrikS saltade nya intresse!

Här kommer vi att få lite information om saltakvarium som använder Pmdd och CO2.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Med anledning av PatrikS saltade nya intresse!

Inlägg av Sintei » 19 okt 2006, 17:41

Hej,

Med anledning av övergång till saltvattensväxter/makroalger säljer jag mina omhuldade pogostemon helferi (downoi) samt hemianthus callitrichoides (HC) och lite rotala indica. Allting är uppgött med PMDD och CO2.


nämen va trist! Du kunde ju köpa ett akvarium till ;)
Bild

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 19 okt 2006, 19:29

Sintei skrev:nämen va trist! Du kunde ju köpa ett akvarium till ;)
Heh, fast jag tänkte hänga runt här också, och på zoopet! :) Kan inte ha ett extra akvarium, mest pga tidsbrist, men även ekonomiskt. Jag tänkte testa köra med PMDD och CO2 i en saltvattensburk. Fast säg inte det till "riktiga" saltisar då riskerar jag att få ett slag i skrevet! :lol:

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 19 okt 2006, 21:09

ska du köra din 28 liters burk? Jag är själv sugen på ett salt akvarium mindre modell medans växtakvariet tar form. Senare blir det väl 375 liter växt eller salt..
Du får gärna berätta vad du hade tänkt göra och utrustning. :)
Bild

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 20 okt 2006, 19:20

Sintei skrev:ska du köra din 28 liters burk? Jag är själv sugen på ett salt akvarium mindre modell medans växtakvariet tar form. Senare blir det väl 375 liter växt eller salt..
Du får gärna berätta vad du hade tänkt göra och utrustning. :)
Japp, 27 liters (+8 liter filterfack tror jag). Tänkte köra utan skummare men med biobollar, sjögräss, makroalger, möjligen lite pmdd och eventuellt lite CO2. Det får bli i första hand växt/makroalgburk med mjuka koraller. För lite inspiration vad gäller koraller kan du kika här:

http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=949703

Min favorit är rockindacheeks' kar på första sidan i mitten.

Att läsa Lasses tråd om uppstart av hans nano (mollyhotell) utan någon teknik rekommenderas starkt! :)

akan
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 08 okt 2006, 20:15

Inlägg av akan » 22 okt 2006, 19:21

:o kan man ha saltvattensnanokar? trodde de behövde vara jättestora och jättedyra. Var kan man lära sig mer om saltvatten?

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 22 okt 2006, 20:39

www.saltvattensguiden.se
www.reefcentral.com
http://www.nano-reef.com/ - explicit för nanoälskare.

Skall med Peter Haacks hjälp försöka publicera lite artiklar om saltvatten även här på plantswap, förhoppningsvis kan det bli plant & coralswap i framtiden kanske? 8)

akan
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 08 okt 2006, 20:15

Inlägg av akan » 23 okt 2006, 12:40

tack för länkarna. :) Hur dyrt är det att starta med saltvatten och vad behövs

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 23 okt 2006, 16:03

akan skrev:tack för länkarna. :) Hur dyrt är det att starta med saltvatten och vad behövs
Allting beror på hur mycket man är beredd att lägga ut på det. Även här finns det skillnad på high-tech och low-tech. Jämför t ex de här:

http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... hp?t=11020 (den bästa step-by-step guide enligt min uppfattning)
http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... hp?t=13125

mot bl.a. de här:

http://www.oregonreef.com/sub_equipment.htm
http://reefkeeping.com/issues/2006-10/totm/index.php

Gissa vilka som är high- respektive low-tech? ;)

Vill man starta ett litet nano kan man kanske klara sig på minst 1 500 kr (exkl. karet) i början. Du behöver bl.a.:
salt
saltmätare
sand
levande sten
algätare
extra pump
eventuellt extra belysning

Sedan tillkommer kostnader för det levande man själv vill ha (koraller, anemoner, "knappar", fiskar, räkor - ja, u name it). Man är ju naturligtvis mycket starkt begränsad av uttrymmet.

akan
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 08 okt 2006, 20:15

Inlägg av akan » 23 okt 2006, 17:10

tack :) Hoppas att jag inte snor för mycket av tråden nu :oops: , men hur mycket kostar ett standard akvarie på kanske 150-250. altså ett för nybörjare då. stabilt, men inte för svårt och dyrt

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 23 okt 2006, 19:33

Ett nytt Red Sea Max - en snygg kub med allting klart och det är bara tuta och köra kostar väl runt 6 000 kr om jag inte misminner mig. Det bästa för dig är nog att lurka lite på saltvattensguidens Köp & Sälj-avdelningen över begagnade grejer och slå till när det rätta tillfället ges. Du kommer att bli förvånad över hur många som lägger ner sin nyfunna salthobbyn. ;)

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 24 okt 2006, 18:04

patriks skrev:Ett nytt Red Sea Max - en snygg kub med allting klart och det är bara tuta och köra...
Inte lika mycket sport om det bara är att tuta och köra ;)

Lite nyfiken på hur hög salthalten skall vara. Menar saltvattnet i havet några kilometer bort är väl bara som en fjärt i jämförelse med den koncentration som är i ett saltvattenskar?

akan
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 08 okt 2006, 20:15

Inlägg av akan » 24 okt 2006, 21:48

var får man billigast saltvattensakvarietillbehör?

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 25 okt 2006, 11:48

akan skrev:var får man billigast saltvattensakvarietillbehör?
På nätet, men räkna då med fraktkostnad, kolla t ex www.pwss.nu

Oavsett var man köper sakerna så är det här med saltvatten dyrt.

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 25 okt 2006, 12:34

Metalmaid skrev:
patriks skrev: Lite nyfiken på hur hög salthalten skall vara. Menar saltvattnet i havet några kilometer bort är väl bara som en fjärt i jämförelse med den koncentration som är i ett saltvattenskar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Salinitet

Dvs. om det inte är Östersjön du menar, så är skall det vara samma salthalt i akvarium som i havet. Har du möjlighet så blir det väldigt billigt för dig om du kan göra dina vattenbyten med havsvatten istället för att köpa salt på burk och blanda själv.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 25 okt 2006, 13:11

Jo, det är just Östersjön som ligger intill och det havet är visst ett bräckvatten-hav. Det skiljer väl ganska rejält i salthalt uppe i norr där älvarna mynnar ut och nere i söder? Själv ligger jag ungefär på mitten, strax norr om Gävlebukten.

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 26 okt 2006, 15:48

Här har du om salinitet i Östersjön:

http://www.vattenriket.kristianstad.se/ostersjon/fakta/

Utdrag:
Vattnet i Atlanten och de andra stora haven innehåller ungefär 3% salt, dvs 3 gram salt i varje deciliter havsvatten. I Östersjön innnehåller vattnet knappt 1% salt eftersom över 200 åar med sötvatten mynnar ut i Östersjön.

_Lena_
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 jan 2008, 21:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av _Lena_ » 20 jan 2008, 23:09

akan skrev:tack :) Hoppas att jag inte snor för mycket av tråden nu :oops: , men hur mycket kostar ett standard akvarie på kanske 150-250. altså ett för nybörjare då. stabilt, men inte för svårt och dyrt
Man brukar räkna med 100kr/liter till ett saltvattenskar. Då räknas allt från kar till invånare in.

evolution one från akvatic nature på 37liter är ett bra kar som kommer med all utrustning man behöver för ett lowtech saltkar.

Skriv svar

Återgå till "Saltade Kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster