Problem med alger när jag göder

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Problem med alger när jag göder

Inlägg av groll » 27 jan 2017, 21:55

Har använt både PMDD och Easy Life Provito som gödning, men så fort jag har i gödning exploderar algerna och det händer 2 saker, Allt i hela karet får en grön hinna på sig och det börjar växa trådar på växter och inredning. När jag väl fått bort allt och inte göder är det stabilt och under kontroll. Börjar jag göda igen så händer samma sak.

Börjar misstänka att jag har höga nivåer av något i kranvattnet och när jag göder så får jag helt för mycket av något. Nu har jag tillfälligt pausat i gödningen (igen). Jag har testat vattnet och vet exakt hur värdena ser ut innan det går i akvariet, men siffrorna säger mig inte så mycket. Någon som vet om jag har mycket av något som jag ska vara försiktig med? Annars är planen att testa PMDD nästa helg igen, men utan att använda MiPlus:en. Jag vet att där är mycket järn i vattnet.

https://drive.google.com/open?id=0B9Vh3 ... 3NBVUVJN00

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Problem med alger när jag göder

Inlägg av hollowman » 30 jan 2017, 20:34

Fan jobbigt det där med alger.
Låter som du fått cyano den som lägger sig som en grön hinna.
Beskrivning: Cyano är i grunden inte en alg utan en bakterie som finns överallt i naturen och i luften. Just denna bakterie har möjligheten att fotosyntera därav dess gröna (röda i saltvatten) färg.Den breder ut sig likt en slemmig matta och kan finnas på allt i akvariet.Den är enkel att ta bort med sugeffekt, men växer tillbaka väldigt snabbt. Lukten påminner till viss del av jord. I väletablerade kar återfinns den nästan alltid mellan främre glasrutan och substratet.

Orsak: Största orsaken sägs vara Nitratbrist, eller väldigt låga nitratnivåer. Medlemmar här på PS har dock observerat ett visst samband med differensen mellan nitrat och fosfat. Väldigt höga fosfatnivåer sägs kunna trigga algen också. Igensatta filter eller brist på underhåll av dessa samt höga mulmnivåer i substratet kan trigga algen. Svag eller dålig cirkulation i karet kan ha en bidragande orsak.

Bekämpning: Total mörkläggning försvagar eller totalt eradikerar denna alg. Se till att få bort så mycket du kan innan karet täcks i filtar eller soppåsar. Viktigt att INGET ljus kan komma in i karet. Gör samtidigt ett stort VB innan mörkläggningen, och om nitratnivåerna är låga dosera extra innan.Under mörkläggningen se till att placera en syresten i karet. Lämna sedan allt i minst 3 dagar.
Direkt efter perioden är över gör ett VB på nytt och se till att hålla nitratnivåerna på högre nivåer ett tag.


Trådalger brukar komma med övergödning av pmdd Micro testa att dra ner på Micro gödning en.

Testade själv att lägga in en extra pmdd dos i veckan och direkt fick jag långa Trådalger. Så nu har jag skurit ner på pmdd och ljusmängd. Så nu börjar det ordna upp sig

Sen har jag sagt till mig själv att ett algfritt akvarium kommer jag aldrig att få pga. 600l akvarium. Med ca 100platy och lite malar och fjärilciklider och vad det innebär med nerskitning så kommer jag alltid att ha alger i mitt akvarium.
Bara att försöka hålla det på en bra nivå =).

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Re: Problem med alger när jag göder

Inlägg av groll » 02 feb 2017, 01:00

Hmm, ja det kan nog vara cyano. Jag har funderat lite på det när jag sett den slemmiga ytan som ser rätt geggig ut på vissa ställen. Men mest är det bara grönt på allt. Ska testa tillsätta lite mer av flaskan med KNO3 antar jag det är? Där är inga fiskar eller växter som tar skada av 3 dagars mörkläggning? Ska man mata fisken under tiden?

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Problem med alger när jag göder

Inlägg av hollowman » 02 feb 2017, 13:10

fisken tar då ingen skada växterna borde ta lite skada pga ljusbortfallet tycker man.
men dom repar sig säkert snabbt .

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster