Magnesium brist

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

Big Fluff
Stickling
Stickling
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jun 2010, 19:56
Ort: Östersund

Magnesium brist

Inlägg av Big Fluff » 30 sep 2016, 11:51

Jag har efter många års stök med dålig tillväxt i mitt akvarium kommit fram till att de kanske e Magnesium brist som är orsaken.
Har kollat mitt vatten på kommunens hemsida och förhållandet mellan Kalcium och magnesium verkar inte va så bra. Kalcium 20-25 mg/l och Magnesium 0,7-0,8. Förhållandet ska va 4:1 vad jag förstår och de måste ju betyda att mitt Magnesium borde ju höjas till ca 5?
Mitt akvarium är 180l och enligt http://akvariekalkylatorn.se ska jag tillsätta 8-9 ml MgSO4.7H2O För att lösa mitt problem.
Så om jag skopar i 2 teskedar så borde värdena bli bättre?
Ska man tillsätta de som övriga ingrienser i PMDD eller ska man bara tillsätta de en gång i veckan vid vattenbyte?

Big Fluff
Stickling
Stickling
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jun 2010, 19:56
Ort: Östersund

Re: Magnesium brist

Inlägg av Big Fluff » 08 okt 2016, 11:26

Ingen som har någon tanke om mina funderingar? Låter de rimligt eller e jag ute och cyklar?

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Magnesium brist

Inlägg av hollowman » 08 okt 2016, 19:48

hallå !
är dålig på det där med kemi . men du kan ju alltid testa och dosera lite magnesium få se vad som händer .
är inte farligt att testa .
jag själv håller på att försöka hitta rätt pmdd dos till mitt akvarium och jag testar mig fram vad som passar mitt bäst haft lite problem med alger och kaliumbrist m.m men jag tycker jag ser ett ljus i mörker pga av lite testande .
Med vänlig hälsning peter

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Magnesium brist

Inlägg av Dashivas » 05 nov 2016, 22:13

jag doserar regelbundet med både magnesiumsulfat och kalciumklorid med goda resultat

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster