pmdd dosering och alger ?

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 05 sep 2016, 20:20

hallå !
har en lite fundering gällande pmdd dosering det är så här har för 3 v sedan startat upp ett 600 liters akvarium som jag kör co2 +pmdd men nu började det dyka upp grön/bruna trådalger
jag byter vatten ca 50% i veckan kör en enkeldos då (började när akvariet var 2 v) sen har jag kört en till enkeldos efter 3-4 dagar har akvariet fullt i växter både snabbväxande och långsamt växande växer
ska jag öka pmdd doseringen ? till dubbeldos vid vattenbytet ? Har ett kh på 8 i akvariet så jag kör på 7,0( eller rättare dagt 6,98 fråga mig inte varför blev bara då) i ph enligt co2 tabellen
för mig att jag läst något om det att om man göder på bra så trivs inte algerna trivs mer i näring fattigt vatten ? kanske är helt fel ut ?? Eller är det tvärs om för mycket näring och algerna kommer?
Eller ska jag ta det lugnt bara och vänta ut det. Rensar alger med en grillpinne varje dag nu.
hoppas någon kan ge mig några kloka ord ;)

Med vänlig hälsning peter

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av Admin JTFix » 05 sep 2016, 21:20

När mitt stora funkade som bäst med snabbväxande så låg jag på 2,66 dos/V samt 20 ppm K. Snabbväxande är svårt (men bra att ha vid uppstart) när man kör med CO2 men det kommer du märka.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 05 sep 2016, 21:40

Okej tack för den erfarenheten! Jo kommer nog att få öka dosen pmdd sen men bör jag göra det redan nu pga algerna,?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av Admin JTFix » 05 sep 2016, 21:54

Jag hade gjort det, men inte för mkt. (max 1 dos till) Är du säker på trådalger? ISF var försiktigt med Microgödningen.
Sen hade jag avvaktat i minst 1 månad. Kiselalger är ju naturligt att få vid nystart så dom behöver du inte oroa dig alls för.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 06 sep 2016, 07:08

Anette J.T skrev: Sen hade jag avvaktat i minst 1 månad.
hur menar du? Som idag ska jag göra ett vattenbyte ska jag lägga på en dos och sedan inte dosera något på en månad? Eller var det så att jag ska köra den dosen då i 1mån och kolla hur det blir?
Mvh peter

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av Admin JTFix » 06 sep 2016, 10:04

hollowman skrev:Eller var det så att jag ska köra den dosen då i 1mån och kolla hur det blir?
Mvh peter
Ja så. :) Bestäm dig för en regim och följ den sen. Alger älskar allt som är svajigt och ostabilt.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 06 sep 2016, 13:40

okej ska testa det att köra på en linje ett tag
men hur är det med cirkulation kan det påverka att man får alger ?
kör med 3 st ytterfilter och har ca 3200l/t är det okej eller ska man ha mer men då lär väl dom höga växterna ligga ner och det vill man ju inte !

Med vänlig hälsning peter

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av Admin JTFix » 06 sep 2016, 21:24

Enligt mig kan det inte bli för mkt cirkulation så oroa dig inte för det.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 07 sep 2016, 06:31

Anette J.T skrev:Enligt mig kan det inte bli för mkt cirkulation så oroa dig inte för det.
Nej det gör jag inte tänkte mest på att det var flr lite och att det kan trigga alger

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 09 sep 2016, 21:05

Så här ser algen ut sitter på mossorna och på några bottenväxter. Inte alls på några andra. Tar mig 1 - 1. 1/2 timme per dag att rulla bort med en grillpinne :@ Är det nystars/ obalans alg eller vad kan det vara för fel jag gör. Akvariet har varit igång 1mån precis. Gör som sagt vb ca50% 1 gång i veckan och har nu börjat med dubbeldos pmdd vid varje vb körde enkeldos dos förut +en enkeldos till efter 4 dagar och det kommer jag att göra nu också. Belysning är på 7 tim per dag
Bilagor
rps20160909_205635.jpg

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av Raven » 09 sep 2016, 22:24

Om du tar en bit alg och gnuggar mellan fingrarna, luktar det fränt och illa?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 10 sep 2016, 08:48

Raven skrev:Om du tar en bit alg och gnuggar mellan fingrarna, luktar det fränt och illa?
nej det luktar lite lite alger om det !

ska även tillägga att jag har några bara lite tofsalger på en gräsväxt sen har jag sett lite gröna prickar på mina anubias

mange993
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 feb 2007, 23:19
Ort: VADSTENA

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av mange993 » 10 sep 2016, 09:25

jag kör ett 960liters kar och doserade 2 standarddoser i veckan hadde massor av trådalger gick ner till 1/4 dos och vips var alla trådar borta nu kör jag en halv dos, det beror ju iof på hur mycket växter du har. angående cirkulationen ska du ligga på minst 6000l/t i mitt 4meters 960literskar har jag över 20 000l/t
MVH
Mange

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 10 sep 2016, 09:29

mange993 skrev:jag kör ett 960liters kar och doserade 2 standarddoser i veckan hadde massor av trådalger gick ner till 1/4 dos och vips var alla trådar borta nu kör jag en halv dos, det beror ju iof på hur mycket växter du har. angående cirkulationen ska du ligga på minst 6000l/t i mitt 4meters 960literskar har jag över 20 000l/t
MVH
Mange
okej intressant kanske ska ta det lugnt med pmdd kanske ? iofs har jag en massa växter ! hur mycket växter har du i 960 liters akvariet ? ska slänga upp en bild på akvariet senare idag hade jag tänkt så får ni bilda er en uppfattning hur mycket växter jag har och ut i från det kanske bedöma hur mycket pmdd jag ska dosera !

är det trådalger jag har ??

hm får även titta på det där med cirkulationen kan ju testa stoppa i en tunze streamer som pumpar 1800l/t kanske skulle funka sen får man väl se hur växterna lägger sig =O..

mange993 hur mycket ljus har du i 960 l karet
/ peter

mange993
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 feb 2007, 23:19
Ort: VADSTENA

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av mange993 » 10 sep 2016, 10:53

8st 58 watts 840 lysrör
kan lägga upp en film lite senare när karet tänts

mange993
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 feb 2007, 23:19
Ort: VADSTENA

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av mange993 » 10 sep 2016, 12:47

pmdd 1/2 standarddos
kör även co2

https://www.youtube.com/watch?v=9D0pr0I ... e=youtu.be

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 10 sep 2016, 13:34

Häftigt akvarium :-)

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 10 sep 2016, 17:52

Så här ser akvarie ut har ansatt mossan en del från alger
Men vad tror ni gott folk vad ska jag göra avvakta och köra med dubbeldos och 50%vb eller?
Och vad är det för alg jag har är det trådalger?
Är jag orolig i onödan? Kommer det att ge med sig?
Mvh peter
Bilagor
rps20160910_175355.jpg

mange993
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 feb 2007, 23:19
Ort: VADSTENA

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av mange993 » 10 sep 2016, 18:44

Tycker det ser ut som Rhizoclonium men är svårt att se på bilderna läs i denna tråd
viewtopic.php?f=35&t=19135
Men är det trådalger skulle jag sänka dosen till 1/2 dos du har ju inte så mycket växter. Ger växterna ifrån sig syrebubblor så kan du ju ge en dos till om dom minskar
kör du med ph kontroller och har du isåfall kallibrerat den nyligen eller hur håller du stabilt ph

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 10 sep 2016, 20:04

mm jag har läst denna tråd och nog kanske det ser ut som Rhizoclonium men jag är inte helt säker på det heller för orsaken passar inte in på den varför man får den . jag tror inte jag har låg nivå på co2 det bubblar på bra och den håller det ph jag har satt utifrån vad jag har i kh .ja jag kör med kontroller och den kalibrerade jag för 2-3 v sedan och ph håller sig mycket stabilt nu jag köpte en reaktor för ca 2 v sen och jävlar vad bra den trycker ner ph och håller ph .
det där med cirkulation stämmer kanske lite på algen jag har som sagt ca 3000l/t och det är väl inte jättemycket fart i vattnet (typ malawiflås) men skulle jag sättas i mer cirkulation är jag rädd att växerna i bakkant lägger sig ner !!

hmm lite villrådig nu hur jag ska göra med pmdd köra på dubbeldos vid vb eller gå ner till enkeldos ..

någon annan som har något förslag eller råd
fått 2 st olika råd nu 1 är att köra på en linje man valt sen hålla på den när det gäller pmdd
2 är kanske att sänka pmdd lite

vad kan hända om det blir för lite pmdd ?? slutar det bubbla då eller vad ??

Med vänlig hälsning peter

mange993
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 feb 2007, 23:19
Ort: VADSTENA

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av mange993 » 10 sep 2016, 21:12

som jag fattat det så slutar det bubbla om det fattas näring eller co2 till växterna och då är det ju bara att ge en dos till, det är den strategi jag går på nu. Det har jag gjort sen jag drog ner till 1/4dels dos nu är jag uppe i 1/2 dos när jag fått mer växtmassa.

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 10 sep 2016, 21:31

Okej kanske ska fundera på att dra ner på doseringen ändå. Trodde det var så att man triggar alger när det är närings fattigt i vattnet

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av Admin JTFix » 10 sep 2016, 22:22

Anette J.T skrev:Jag hade gjort det, men inte för mkt. (max 1 dos till) Är du säker på trådalger? ISF var försiktigt med Microgödningen.
Sen hade jag avvaktat i minst 1 månad. Kiselalger är ju naturligt att få vid nystart så dom behöver du inte oroa dig alls för.
Läste du detta?
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av hollowman » 11 sep 2016, 07:59

Anette J.T skrev:
Anette J.T skrev:Jag hade gjort det, men inte för mkt. (max 1 dos till) Är du säker på trådalger? ISF var försiktigt med Microgödningen.
Sen hade jag avvaktat i minst 1 månad. Kiselalger är ju naturligt att få vid nystart så dom behöver du inte oroa dig alls för.
Läste du detta?
:oops: Japp det gjorde jag och var inne på den linjen som du rekommenderade. Men sen snurrar det till i huvudet när någon annan kommer med andra tips råd och då blir jag helt vilse i kolan :).
Men jag tror jag kommer att följa dit råd som det ser ut nu för jag började med det vid förra vb och la till enkeldos.
Ja jag vet är en riktig virrpanna haha

mange993
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 feb 2007, 23:19
Ort: VADSTENA

Re: pmdd dosering och alger ?

Inlägg av mange993 » 11 sep 2016, 09:09

gör så och blir det värre är det ju bara att gå åt andra hållet och dosera mindre. tala gärna om hur det går

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster