PMD, Co2 och fiskar

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

DKn
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 jul 2017, 22:01

PMD, Co2 och fiskar

Inlägg av DKn » 02 jul 2017, 20:52

Hej
Jag funderade länge och väl och tror jag valde rätt forumsdel för tråden.

Jag har precis startat upp ett 960 L akvarium (2000x800x600)
Jag hade ett mindre för några år sedan som jag körde med Co2 och som gödning använde jag produkter ur serien Happy-life. Till ett väldigt lyckat resultat om jag får lov att säga det själv :) jag fick slänga växter nästan varje vecka.
Men nog om då, det är nu tid som gäller.

Nu står detta akvariumet i vardagsrummet och kravet från sambon är att det ska se prydligt och välskött ut. Alltså inget odlingskar.
Och jag har ju alltid varit förtjust i växt akvarium. Där allt växer och nästan ser ovårdat ut.
Och efter en del läsning så här jag förstått att PMD är det som gäller om jag ska fylla akvariumet med växter.
Jag kör ju givetvis med Co2 också.

Nu över till min fråga. Jag har lite fiskar i akvariumet,
Mosaikguramis, svärdbärare, kardinaltetror och lite dyrare malar som jag är riktigt rädd om.
Jag tänkte ej torrdosera då jag tycker det verkar krångligare. Utan jag tänkte använda fyra stycken 50cl petflaskor som jag läst om.
Jag läste en riktlinje med PMD 10ml per 100L akvariumvatten. Är detta ur varje flaska då?
Och är det hela volymen eller bara volymen jag bytt vid vattenbyten?
Och kan detta skada mina fiskar något.

Skall även tilläggas att jag håller på att bygga en ljusramp med 4st 58watt rör 150cm. Så jag hoppas att det ska räcka med ljus
Mvh Johannes

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: PMD, Co2 och fiskar

Inlägg av Admin JTFix » 02 jul 2017, 21:27

Mitt råd är att du köper allt i bulk och sen gör ett recept med vad du behöver. Standard receptet har enligt mig inte tillräckligt med total K.
Och med bulk så blir det billigare med iom att du har så stort kar med. Du bör dock överväga att torrdosera, blir mkt enklare för din del.
Jag kan hjälpa dig med recept om du köper hem allt först. Du behöver Micro, K2SO4, KH2PO4 och KNO3.
Köp här: http://www.haack.se/pmdd/index.php?opti ... &Itemid=53
Men då kräver jag en bild på ditt kar sen. :D

Och Nej, det skadar inte dina fiskar.
Och välkommen till forumet! :)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

DKn
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 jul 2017, 22:01

Re: PMD, Co2 och fiskar

Inlägg av DKn » 02 jul 2017, 22:10

Haha oj Anette vad snabbt svar.
Sätt precis innan och skaffade swish och betalade för
Trippel pack Med MiPlus Och sen gick jag in här. Synd att jag inte gjorde tvärtom.
Men känns bra att få testa grejorna lite mjukt innan jag får hård köra då.
För blir jag nöjd med detta. Kommer jag ta dig på ditt erbjudande och köpa hem bulk, och fråga om du fortfarande vill hjälpa mig med recept :)
Angående bild så känns det lite pinsamt då det än så länge ser förskräckligt ut.
Men jag ska ta en nu. Så det finns att jämföra med efter test perioden. Och då kan jag lägga ut det här :)

Och tackar för välkomnandet

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster