Handbok för mossodlare on-line

Här kan ni skriva och läsa lite längre artiklar om växter, akvarium, senaste nytt mm.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Handbok för mossodlare on-line

Inlägg av christinag » 15 jan 2011, 00:48

Ett lästips för mossodlare! Om hur man hittar identifierar och odlar mossor. Mossorna är uppdelade i sådana från skogsmark, trädgårdar, sur skogsmark, mossa på väggar, kalksten, på fjället osv. Till och med mossors eventuella näringsvärde diskuteras. Även ett kapitel om hur man identifierar mossor ute i naturen. Är ju av intresse för oss, eftersom det handlar om Europeiska arter. Alla upptänkliga aspekter på odling av mossor diskuteras, säkert finns en del som går att applicera även på våra akvaire- eller terrariearter. Mossors parasiter eller algproblem på mossor diskuteras också. I sin helhet en mycket läsvärd text, bästa jag läst på länge. Från 1986, uppdaterad 2003.
http://rbg-web2.rbge.org.uk/bbs/resources/Fletcher.pdf

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 15 jan 2011, 12:06

Tack för den länken! Har precis börjat få fart på Amblystegium serpens (submerst). Kryper inte riktigt som jag hade hoppats men med tiden ska det nog bli grönt, sirligt och fint.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 15 jan 2011, 12:07

Flyttad till artikelarkiv. //MOD

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 15 jan 2011, 20:11

hawkse skrev:Tack för den länken! Har precis börjat få fart på Amblystegium serpens (submerst). Kryper inte riktigt som jag hade hoppats men med tiden ska det nog bli grönt, sirligt och fint.
Kul! Jag har sett den på bilder, den är jättesöt.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 15 jan 2011, 20:31

Japp. Så otroligt söt att den lilla tussen jag band fast i lokalens kar försvunnit spårlöst - och Otocinclusarna ser märkligt nöjda och loja ut!

Skriv svar

Återgå till "Artikelarkiv"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster