Fiskar och mäsk

Det som inte passar i nån annan del passar här.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Kontakt:

Fiskar och mäsk

Inlägg av Metalmaid » 16 okt 2006, 22:09

Vet att en del brukar använda sig av mäsk som ersättning för Co², då antar jag att det är ren mäsk som sån man kan koka sprit av om man inte är lagliglydig. Om vi nu leker med tanken att man skulle utnyttja gasen som bildas när man brygger vin...

Hur skulle fiskarna reagera på det?

Jag har bestämt läst nånstans att fiskar har luktsinne, kemoreceptorer eller vad det hette :roll:

Skulle fiskarna agera olika beroende på vilken sorts sats man hade på jäsning eller skulle alla ämnen som retar luktsinnet filtreras bort i vattnet innan det nådde fisken?

Användarvisningsbild
Raven
Admin & Donator
Admin & Donator
Kontakt:

Inlägg av Raven » 17 okt 2006, 00:42

är ingen expert på vinjäsning men skulle spontant avråda från det, co2 tillföringen ska va så jämn som möjlgt för att det skall funka bra samt nte för hög eller för låg.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 17 okt 2006, 19:01

Raven skrev:är ingen expert på vinjäsning men skulle spontant avråda från det, co2 tillföringen ska va så jämn som möjlgt för att det skall funka bra samt nte för hög eller för låg.
Co² använder ju inte jag men förstår principen, det är som med det mesta att påverkan utifrån ska ske med regelbundenhet.

Det där var mest en sån där filosofisk fundering vad beträffar fiskarna, dvs. om de skulle bete sig olika beroende på vilken vin man gjort sats på. För min näsa är det en markant skillnad mellan doften som ett portvin avger som bubblar än ett vitt snabbvin t.ex och frågan är då om fiskarna även märker av den doftskillnaden eller om det hinner filtreras bort i vattnet.

Brygger vin emellanåt och skulle nog inte rekommendera vinmäsk om man vill ha stabilitet, ett vanligt vin jäser i ca 8 veckor varav 2 veckor avger ett stabilt bubblande.

Skriv svar

Återgå till "Off Topic"