Min 700-litare

Här kan ni posta bilder som ni har tagit. Varför inte göra en fin presentation av ditt akvarium?

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 10 nov 2007, 16:10

Kanske skulle prova å pytsa i lite easy carbo, tog död på trådalgerna jag hade.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 10 nov 2007, 17:28

Det har jag ju hemma :) , men vad menar du med "pytsa i lite"?

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 10 nov 2007, 18:18

En bild på vad jag tror är "staghorn" . Enligt algschemat kommer dom av för låga CO2-nivåer eller ammoniak. Jag tror inte på ammoniak. För låg CO2-nivå? Tja, M. umbrosum bubblar på rejält och allt annat släpper gott om bubblor under bladen. Dock, växer inte glosson nåt vidare av någon anledning och något av skotten Naseae pedicellata uppvisar skrynkliga blad plötsligt nu. Ljuset är detsamma som tidigare när det växte väldigt bra.
Skulle kunna bero på för dålig cirkulation kanske?

Någon med teorier?
Bilagor
Staghorn_0695.jpg

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 10 nov 2007, 19:23

Dosera enligt anvisning i 2 veckor typ.
Själv märkte jag skillnad redan efter ett par dagar, tillväxten bromsades kraftigt samtidigt som jag rensade ur.
Efter en månad hade jag en fläck på roten som fick sitta kvar då det såg rätt bra ut.
Trådisarna fick en mer växtartad karaktär med kraftigare struktur, inte helt olik javaossa.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 26 nov 2007, 23:09

Körde med EC i 10 dar och om det beror på det eller annat men algerna verkar ha stannat upp och dragit sig tillbaka, samtidigt som växterna blivit gladare och växer bättre.
Har rensat ut en hel del av det fula och så här ser karet ut ikväll. Nu väntar jag bara på att det ska växa till sig lite så jag kan flytta runt lite och få det som jag vill ha det.
Bilagor
Akvariet_071126-0015.jpg

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 13 sep 2008, 21:16

Nu var det ett bra tag sen senast men ikväll fick jag fram kameran. Det börjar arta sig med algerna även om det är lite som två steg framåt och ett steg bakåt. Har slagits med dem under hela sommaren och längre än så känns det som. För ett par veckor sedan verkade det som jag hittat rätt aoch all nytillväxt höll sig algfri. Men ack den som får vara nöjd... det gick på några dar så var det ludd på adet mesta som växer.

Det är CO2-reaktorn som inte vill lösa tillräckligt, vilket den klarat tidigare, tror jag. Ska testa en variant imorgon.

Men här kommer en bild, tror inte att algerna syns så mycket här…
Bilagor
Akvarie-3851_800.jpg

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 13 sep 2008, 22:09

vad är det för växter som kryper på botten??? svin snyggt kar för övrigt!!

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 13 sep 2008, 22:27

Snyggt, dock saknar jag någon form av hardscape, men jag tycker det som kryper ut på botten (glosso)? är läckert.

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 14 sep 2008, 09:02

Clas skrev:vad är det för växter som kryper på botten??? svin snyggt kar för övrigt!!
Det är resterna av glosson från förra utrensningen som är på frammarsch igen. Det var en rätt tjock glossomatta, i princip över att den fria sanden som syns nu. Slet ut allt men det blev väl en del plantor kvar och det räckte uppenbarligen med att det fanns lite avslitna rötter också för det kom på fler ställen.

Hardscapen finns där men den syns inte för det stora buskaget av Micrantemum umbrosum. Det döljer ett "stenparti". Jag vill inte slita ut det just nu för jag tycker mig ha sett firrarna leka i det och jag hoppas det är yngel som gömmer sig där.

Jag söker efter P helferi som jag tänkt skulle ersätta umbrosum så småningom.

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Inlägg av bootin » 15 sep 2008, 15:49

Fin komponering och mått på akvariet! javaormbunken i mitten hade jag nog däremot hivat, min erfarenhet av arcuatan är att den är känslig för pH-svägningar, har du kalkfri grus/stenar? brukar ju skifta en hel del när man inte kör med kontroller.. Och på tal om AGA.......ställer ni andra upp? jag tycker fler ska ställa upp i båda årliga tävlingarna, jag vet att det finns många som har sjyssta kar hemma!! fattar inte varför inte fler ställde upp i ada 2008, det finns ju massa grymma akvarister i sverige nu för tiden, speciellt plantswappare!

Användarvisningsbild
Skiren
Donator
Donator
Inlägg: 1052
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skiren » 15 sep 2008, 18:03

Snyggt kar

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 05 okt 2008, 14:07

Det blev ny hardscape för en vecka sedan. Hittade en ny vägbrink i somras med svart Vaggerydssyenit (tror jag det är) som jag direkt fastnade för. Det har inte blivit av förrän nu att dela den i "skivor" och stoppa ner i karet men jag tycker det blev lyckat.

Tanken är att glosson ska växa ner i kanjonerna mellan blocken och att den halvstora E. osiris till vänser ska växa till sig så pass att stjälkarna blir så långa att bladen kommer upp en 20-30 cm så det blir fri sikt under själva bladen.

Och så har jag kapitulerat! – och släppt ner siameserna igen. Vill egentligen bara ha småfiskarna i karet men jag har inte blivit av med trådalgerna. Så jag tog en av de värst trådangripna Ludwigia verticulatan och satte ner i karet de varit i de senaste månaderna. På tre timmar var den helt renäten från alger. Så de fick flytta tillbaka och nu några dagar senare ser man inte till några trådisar. Härligt!
Bilagor
Akvarie-3945_800-ps.jpg

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 05 okt 2008, 14:28

Speciell spännande design. Gillar den skarpt. Kan bli riktigt coolt i samspelet mellan bottentäckaren, echinodorusen och stenen!
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 05 okt 2008, 14:29

Detalj av nya hardscapen.
Bilagor
Akvarie-3960_800-ps.jpg

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 05 okt 2008, 15:13

Gillar hur stenarna har fått en grön beläggning. Ska du ha det öppet på vänster sida?
Bild

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 05 okt 2008, 16:27

Det är nog lite ett resultat av att bilderna blivit lite överskärpta. Men jag hade faktiskt tänkt att jag skulle ha nåt grönt uppe på. Det enkla är väl att låta algbeläggningen växa till sig. Det hade varit väldigt kul om man kunde få nåt att fästa uppe på. Någon mossa tex. Det allra roligaste skulle nog va HC men det går väl inte att få att fästa på stenyta antar jag.

Öppet förutom E. osiris och Aponogeton ulvaceus som ska stå som "överståndare".

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 05 okt 2008, 18:59

det blev fint med helferin!

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 05 okt 2008, 21:50

Ja visst blev det! Tack för bytet!

Hur förökar den sig? Växer det ut sidoskott eller? När och om den expanderar ska jag låta den ta mer plats franför stenarna och låta glosson hålla sig mellanrummet.

Fick du någon nytta av bytena?

Användarvisningsbild
Skiren
Donator
Donator
Inlägg: 1052
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skiren » 06 okt 2008, 10:48

Helferin får stänglar som växer ut precis ovanför gruset. Bara att nypa av och plantera.

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 06 okt 2008, 10:51

Ah, tack. D¨å är det enkelt!

Olorin
Donator
Donator
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 feb 2008, 12:58
Ort: Växjö

Inlägg av Olorin » 06 okt 2008, 18:08

Intressant att följa din kamp mot algerna. Har själv en liten algbatalj som jag utkämpar med otocinclus, sniglar och Ancistrus. Det är ingen större invasion, men så irriterande att ingen av dem klarar av de små fåniga gröna prickarna på rutan och jag abara vägrar att ta fram skrapan. Så jag har sympati för att siameserna fick vandra in.
Jag gillar växter, men jag är ingen växtnörd. Jag är här för att Plantswap är det vänligaste och bästa forumet på hela webben! Sprid fröt så sajten växer!

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 06 okt 2008, 18:15

Olorin skrev:. . . och jag abara vägrar att ta fram skrapan.
Hehe, det vore som att säga –"jag bryr mig inte om hur det ser ut innanför glaset, jag kan ändå inte se igenom" om det gällde mitt kar. 1 till 2 gånger i veckan måste jag skrapa rutorna – på insidan dessutom. :twisted:

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 06 okt 2008, 18:30

Jag tycker också att ditt kar är mycket intressant att följa så uppdatera gärna med nya bilder så ofta du kan! :) Nya layouten ser också lovande ut, läckert med ett mer eller mindre öppet fält.
Bild

Olorin
Donator
Donator
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 feb 2008, 12:58
Ort: Växjö

Inlägg av Olorin » 06 okt 2008, 18:36

Flahultarn skrev:
Olorin skrev:. . . och jag abara vägrar att ta fram skrapan.
Hehe, det vore som att säga –"jag bryr mig inte om hur det ser ut innanför glaset, jag kan ändå inte se igenom" om det gällde mitt kar. 1 till 2 gånger i veckan måste jag skrapa rutorna – på insidan dessutom. :twisted:
Inte helt eftersom det är i princip algfritt, bara några fåniga prickar, lite tofsar och lite trådar i de tätaste Myriophyllumsnåren.
Jag gillar växter, men jag är ingen växtnörd. Jag är här för att Plantswap är det vänligaste och bästa forumet på hela webben! Sprid fröt så sajten växer!

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 06 okt 2008, 21:15

Flahultarn skrev:Ja visst blev det! Tack för bytet!
Fick du någon nytta av bytena?
ja det är klart att jag fick marsilean och alternateran har klarat sig bäst

skickar tbx marsilean när den har växt till sig då min glosso kommer att ta över totalt på botten!!

Skriv svar

Återgå till "Bildarkiv"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster