Min 700-litare

Här kan ni posta bilder som ni har tagit. Varför inte göra en fin presentation av ditt akvarium?

Moderator: Hedersmedlemmar

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 14 maj 2007, 23:15

Jag gillar inte folk som dig, sånna som är bättre än mig på saker :wink:
Det var fasten villket snyggt kar du hadde :D

Användarvisningsbild
photofreak
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 137
Blev medlem: 22 apr 2007, 07:50
Ort: linköping

Inlägg av photofreak » 15 maj 2007, 09:27

vilket vackert akvarium!

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 15 maj 2007, 22:14

Kan du inte skriva vad du har för växter de är så fina :D
Mest undrar jag dock vad den längst fram heter?

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 15 maj 2007, 22:35

Tackar, tackar!

Allra längt fram mot framrutan är det glosso (Glossostigma elatoides) eller var det nån annan du tänkte på?

Kan fixa en växtkarta vad det lider, dock på väg till mellan lakanen . . .

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 15 maj 2007, 23:24

Ser mycket bra ut! :D

Lite kritik ändå:
*Du har lite vägg syndrom, dvs inga medelhöga växter mellan glosson och den högre acuratan. Du skulle kunna trycka in lite Micranthemum kanske, eller Blyxa japonica eller Riccia fluitans.
*Mindre fiskar skulle göra att karet ser större ut, men det går ju inte att byta som man vill. Ett tips till nästa kar kanske
*Sen tycker jag att Althernateran ser lite risig ut :? kanske du skulle byta ut den mot Nesaea crassicaulis (som du redan har i karet?).

+:
*Jag tycker att Glosson ser rätt så soft/goo ut! :) Jag tycker absolut att den är helt okej!
*Du har fått en otroligt fin acurata tycker jag! Kan själv aldrig lyckas med den
*Kan inte förstå hur snyggt det kan vara med mäsk! Du måste vara expert på exakta blandningar för att det ska lyckas så bra! :P


SKICKA IN TILL ADA!!!!
http://www.adana.co.jp/formmail/form_da ... /form.html

De tidigare tävlingarna (världens största aquascape tävling!): http://showcase.aquatic-gardeners.org/2 ... w-showcase
2006, +400l karen: http://showcase.aquatic-gardeners.org/2 ... ry=0&vol=3
Bild

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 17 maj 2007, 09:59

Leonard, du har så rätt!

Väggsyndrom var ordet, på spiken :wink: har haft lite Cryptisar tidigare men inte gillat de arter jag fick tag i, kanske skulle använda M. umbrosum som du föreslår, den är trevlig och finns hemma. Ska leta lite efter Blyxa också

Angående den risiga Althernateran så tänkte jag faktiskt just den tanken senast jag dök - att byta ut den mot Nesaea c. Har dock någon märklig brist (tror jag iaf) på den, bladen rullar sig (har en bild i brist-avdelningen), har tolkat det som Ca-brist men jag har tillsatt och det har bara blivit lite bättre. Från början var den helt fri men det har kommit allteftersom.

Angående mäsken så tror jag egentligen inte att nivåerna är så oerhört jämna, slarvar en hel del, men jag tycker det funkar bra, (2 25litersdunkar under karet med en DIY-reaktor). Eller så är det därför Althernateran ser så risig ut :wink: är dom extra känsliga för algpåväxt? Förstår annars inte varför det är på dom de sätter sig, inte mycket på andra växter.

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 19 maj 2007, 22:19

Var ute en sväng med kameran och jagade katterna! Tog några bilder på karet när jag kom in. Här en gavelbild efter växtrensandet i veckan. Ångrar att jag inte rensade mer Glosso, det blir så fult vid kanterna. Är det så att man river ut glosson helt med jämna mellanrum och nyplanterar för att den ska hålla sig fin?
Bilagor
Akvariet_070519-0563_600.jpg

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 07 jul 2007, 14:24

Dags för en ny lägesrapport. Och jag säger bara en sak – det gick fort, på bara några dar hade trådalgerna tagit över.

För 2 veckor sedan bestämde jag mig för att riva upp och byta bottensubstrat. Så det är väl närmast att jämställa med nystart även om filtret fungerar bra.

Det såg fint ut till en början, bubblade på bra men så avtog det, och det är väl här jag gör misstaget att ge först en fulldos och dan därpå en till. Trots dessa får jag inget utslag i JBLs FE-test (indikerar bara svagt gult, inte rosa som det ska) Inget händer och så formligen exploderar trådalgtillväxten.

20%-igt i förrgår och 50%-igt vattenbyte igår båda med fulldoser. Bubblet så smått kommit igång och nytillväxten ser ut att klara sig hyfsat från trådisar
Någon med teori om orsak till detta icke önskvärda händelseförlopp?
Bilagor
Akvarie-9023.jpg

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 07 jul 2007, 22:56

Efter tre veckor utan tillsyn så kom jag hem i helgen till en liknande syn. Extremt slemmiga trådalger, inte sådär hårda som Cladophora och normala trådalger.

Trolig orsak: Död fjärilsciklid och trolig gödningsbrist.

Som tur var så var det bara de övre växterna som drabbats så det var lätt att rensa ut och dom satt väldigt löst.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

Inlägg av Björne » 07 jul 2007, 23:04

ajdå inte kul!!
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 08 jul 2007, 10:20

Tror jag fel om jag tror att växterna ska kunna konkurrera ut trådarna? Inte så att de som nu finns i karet ska försvinna men om växterna växer ifrån och nytillväxten är fri så planterar jag om fria skott och slänger det infekterade där det går och så får jag väl rensa resten.

Jag har en fundering om att förutsättningarna för trådalger funnits tidigare men att de två siameser som dog (av nån konstig anledning) under remaken lyckats beta av dem så det inte synts något och när dom var borta var det bara fritt fram???

Kan inte låta bli att tycka att dom på sätt och vis är rätt fina! Fast kanske aningen dominerande :wink:

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 08 jul 2007, 12:42

Ja trådalger brukar bli ganska veka i närheten av glada växter. Växterna vid ytan var ganska glada och trådalgerna var väldigt lätt att få bort från dom.
Cladophora kan vara ganska jobbig dock eftersom det är den alg som är närmast växterna i storlek och behov - fördelen med den är att den aldrig sitter fast i växter så man ofta lätt kan kamma/rulla/pilla bort den.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Martin.M
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 170
Blev medlem: 21 mar 2007, 22:20

Inlägg av Martin.M » 09 jul 2007, 15:58

Bild

Detta är bland de snyggaste burkar jag har sett!

Vad har du för belysning, eller missade jag det någonstans i tråden? :oops:

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 09 jul 2007, 18:36

Tack, tack! Tyvärr ett minne blott... :(

Lyset är 4x54W T5
2 Aquarelle
1 D&D AquaBlue+
och ett "lite rödare" :wink:

+ 2x36 T8
1 Aquarelle
1 Aquastar

Nu börjar faktiskt trådarna skrumpna ihop och faktiskt inte så svåra att plocka bort det värsta i alla fall.

Martin.M
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 170
Blev medlem: 21 mar 2007, 22:20

Inlägg av Martin.M » 09 jul 2007, 18:47

6 lysrör alltså, förklarar glosson, min växer i sniiiiigelfart och blir inte speciellt kraftig... Har 2 lysrör bara ... ja ja, nästa kar får man väl köpa en 8-rörsramp till 8)

litenMåne
Stickling
Stickling
Inlägg: 24
Blev medlem: 11 jul 2007, 13:33
Ort: väldigt långt norrut

Inlägg av litenMåne » 11 jul 2007, 14:36

Jösses villket fint akvarium det var :D Så tråkigt när det inte fortsätter att frodas :cry:
Sådan där "Glosso" skulle jag också vilja komma över men här finns ingenstans att köpa :(

Hoppas det löser sig för dig och att det snart börjar knaka i växterna igen (och då utan alger så klart) :wink:

månen

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 11 jul 2007, 18:21

Tack, jo jag tror det är på rätt väg. Kan skicka dig några blad Glosso om du vill men jag skulle tro att den tynar bort om den inte får mycket ljus, CO2 och näring. Men trivs den sprider den sig snabbt! Det blir inte så mycket men tillräckligt för att se om det funkar och gör det det – räcker det med lite!

Ska jag skriva "Väldigt långt norrut" på kuvertet :wink:

PMa mig din adress (och namn) så fixar jag ett brev, och välkommen till PlantSwap :lol:

litenMåne
Stickling
Stickling
Inlägg: 24
Blev medlem: 11 jul 2007, 13:33
Ort: väldigt långt norrut

Inlägg av litenMåne » 13 jul 2007, 13:44

Hoppas att du fick mitt pm :wink:

litenMåne
Stickling
Stickling
Inlägg: 24
Blev medlem: 11 jul 2007, 13:33
Ort: väldigt långt norrut

Inlägg av litenMåne » 14 jul 2007, 23:03

Oj, jag glömde säga "Tack!" för välkomnandet :oops: :D

Användarvisningsbild
Gruppy
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2007, 16:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Gruppy » 03 sep 2007, 21:52

HEj!

Du har ett fint akvarium men hur ser det ut nu??

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 03 sep 2007, 21:59

Det har varit katastrofalt under hela sommaren. Cyanosoppa som kvävt det mesta av växterna. Tog tag i det för ett tag sedan och det är väl på rätt väg.
Ska fixa en bild men det är inget att yvas över för tillfället!

Användarvisningsbild
Gruppy
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2007, 16:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Gruppy » 04 sep 2007, 19:31

Jobbigt, men ser fram emot en uppdatering lite längre fram då!

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 05 sep 2007, 00:35

jag fortsätter att rosa. Jättesnyggt!, verkligen! Tycker absolut att du ska ställa upp i ADA!!! Det behövs mer duktiga svenskar som kan slå Japanerna och östnissarna på fingrarna ;)

Lite kritik också...
Jag tycker att du borde ha nått högre bakom Reineckiin. Tycker inte att det hålrummet passar där, om du vill ha det kvar för att skapa en "dal-känsla" så tycker jag att du borde dra den längre fram/ner. Plocka bort Reineckiin eller flytta den åt sidan så att dalen får ett stööre djup!

Annars så tycker jag att det är underbart. Speciellt bacopan, den använd alldeles för sällan nu för tiden.

Kul å se!
Bild Bild

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 05 sep 2007, 10:35

brams skrev:Tycker absolut att du ska ställa upp i ADA!!! Det behövs mer duktiga svenskar som kan slå Japanerna och östnissarna på fingrarna ;)
*asg* Tack Brams det värmer med tanke på karets status nu, ska lägga ut en bild på hur eländet ser ut – det blir ingen bild till ADA, tro mig!
Lite kritik också...
Jag tycker att du borde ha nått högre bakom Reineckiin. Tycker inte att det hålrummet passar där, om du vill ha det kvar för att skapa en "dal-känsla" så tycker jag att du borde dra den längre fram/ner. Plocka bort Reineckiin eller flytta den åt sidan så att dalen får ett stööre djup!

Annars så tycker jag att det är underbart. Speciellt bacopan, den använd alldeles för sällan nu för tiden. Kul å se!
Ahh, håller med om att Reineckiin antingen skulle ha mer grönt bakom sig eller vara lägre för att få mer kontrast, ingen dum idé.
Bacopan är faktiskt nog min absoluta favorit så här långt, men den är rätt jobbig att hålla snygg.

Håller nu på att leta växter för att ersätta det som havererat. Får se vad det blir. På listan över önskat står (en del verkar svårt att hitta så listan innehåller alternativa arter):
HC
Marsilea hirsuta
Ludwigia inclinata var. verticillata ''Cuba''
Lysimachia nummularia 'Aurea'
Hygrophila polysperma Rosanervig
Limnophila aromatica
Ludwigia glandulosa
Nesaea pedicellata?
Rotala macrandra

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 10 nov 2007, 16:02

Ganska länge sedan nu jag lovade att lägga upp nya bilder. Jag lyckas inte bli av med algerna.
Cyanon har gett med sig igen men trådar och några andra frodas fint! Här en bild från gaveln när solen lyser in (och man inte ser så mycket av algerna). Det går riktigt att se hur växterna kopplar på turbon när dom får mycket ljus. Bilden är tagen bara ett par timmer efter tändning men dom bubblar på kraftigt ändå.
Jag vet inte om det är normalt eller inte men trots att växterna tycks tämligen glada är även algerna det, gröna trådar och en annan art mörka trådiga dom också men mer "svampmycelliknande", rikt förgrenade. Dom senare trivs bäst längs bottnen och sitter på bottentäckarna.
Bilagor
Gavelbild på karet
Gavelbild på karet

Skriv svar

Återgå till "Bildarkiv"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster