144 liters växtakvarium

Här kan ni posta bilder som ni har tagit. Varför inte göra en fin presentation av ditt akvarium?

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
ub
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 maj 2008, 18:08
Ort: Stockholm

144 liters växtakvarium

Inlägg av ub » 13 sep 2013, 09:36

Hej

Tänkte först lägga upp en tråd om detta på Zoopet men man måste visst betala för att kunna ladda upp bilder där.
Ser att det bör funka utan betalning här och jag hoppas att det är ok att göra en tråd över ett inte så vackert akvarieexemplar. Det kanske kan bli bättre med lite hjälp från det här forumet?

Mitt akvarium behövde en uppryckning efter sommaren så efter en hyfsat noggrann städning så har nya plantor inköpts, de flesta från Södermalms akvarieaffär och några från Akvarielagret.
Följande växter finns just nu i burken.
Ludwigia spec rubin
Pogostemon sp octopus
Hetherandria zoesterfolia
Lomariopsis lineata
Bacopa caroliniana
Hygrophila corumybosa
Ceratopteris thalictroides
Echinodorus ?
Cryptocoryne nevilli
Samt en stängelväxt som jag inte vet vad den heter, dom längst bak i vänstra delen.
Plantorna längst till höger har jag inte heller koll på vad dom heter, liknar Vallisneria men det är det inte.

Så här ser det ut just nu.
IMG_0369.JPG
IMG_0371.JPG
IMG_0370.JPG
Ser att jag måste göra något för att få skarpare bilder, ska testa med något slags stativ, jag såg att kameran tog med 1/30 på automatläget.

Har planterat dom utan någon plan. Tänker byta ut en del när jag fått igång växtligheten och så får jag se vilka som trivs och vilka som ev inte gör det.

Funderar på hur jag ska göra med koldioxid och jag funderar också på om jag på lite sikt ska göra om även mitt 300 liters till växtakvarium (har Malawi där nu). Om jag skulle gå på den planen så skulle det kunna motivera en hyfsat stort koldioxidanläggning, typ JBL 403 med eller utan ph-kontroll.

Jo, just det, det finns några fiskar i också. En stänktetra och ett okänt antal Apistogramma benschi, ett par och yngel i olika storlekar.

Mvh UB

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: 144 liters växtakvarium

Inlägg av Fanbyalperna » 13 sep 2013, 11:10

Att gruppera växterna är vanligtvis en bra idé och då efter en plan som man gjort upp i förväg. Förmodar att du köpt växterna lite i taget och sedan bara planterat dem på ledig plats. Med ett rescape är det lättare att få till det.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

ub
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 maj 2008, 18:08
Ort: Stockholm

Re: 144 liters växtakvarium

Inlägg av ub » 13 sep 2013, 11:33

Jo, en plan ska upprättas och en del av dom snabbväxande bytas ut till lite mindre snabbväxande.
Förutom Echcinodorusen, cryptocorynen och en för mig odefinierbar stängelväxt så är resten inköpt senaste dagarna.
Tänkte att dom skulle få stå en - två veckor innan jag börjar stuva om.
Sedan bidrar nog den dåliga skärpan till det kaosartade utseendet.
Måste fixa bättre bilder.

Finns det något program för akvarieinredning?

Mvh UB

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: 144 liters växtakvarium

Inlägg av Fanbyalperna » 14 sep 2013, 09:40

Det finns något som jag tittat på för länge sedan, men jag har glömt va det hette pga att jag ansåg det det vara rena skräpet. Finns också något på internet, men jag har för mig att det var lika bra :-(
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 144 liters växtakvarium

Inlägg av hawkse » 14 sep 2013, 11:06

Vad är det för en liten blå/vit kub på roten nere till höger i karet?

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: 144 liters växtakvarium

Inlägg av Getingen » 14 sep 2013, 18:13

Det ser ut som du har mycket potential till ett riktigt fint kar där. Mina tips är en rescape, med stenar och rötter som skapar naturliga gränser, på så sätt är det lättare att placera växterna på ett snyggt sätt. Sedan kanske lite mer lutning på substratet, ser inte ut som där är så mycket lutning i dagsläget. Och börja med PMDD om du inte redan gör det :) Lycka till.


Hawkse, tycker det ser ut som ena halvan magnetisk algskrapa
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 144 liters växtakvarium

Inlägg av hawkse » 14 sep 2013, 21:02

Getingen skrev:Hawkse, tycker det ser ut som ena halvan magnetisk algskrapa
Det kan det vara! Blev lite fundersam om det var en syresten för de är ju inte särdeles välkomna i ett växtkar - om man inte kör CO2 genom dem, då :)

ub
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 maj 2008, 18:08
Ort: Stockholm

Re: 144 liters växtakvarium

Inlägg av ub » 16 sep 2013, 10:25

Jo, det är ena halvan av en magnetisk algskrapa, såg den först efter att jag tagit bilderna. :)

Det finns två st rötter, en större till vänster och en något mindre till höger. Ev är den stora lite väl stor men jag tänkte linda en tunn gummilina runt båda rötterna så jag kan trä in växtrötter under.
Jag har kollat en hel del i en bok från Dennerle om akvarieväxter och med en bilder på en massa olika akvarier. Där finns också en plan för varje akvarium där växterna finns inritade. Klart imponerad av hur fina dom ser ut även efter att ha varit igång i flera månader.
Dom sk Holland-akvarierna tycker jag ser roliga ut och ska försöka åstadkomma något åt det hållet. Man får väl sikta på månen och vara glad om man hamnar i en trädtopp.

Lite lutning på sanden kan vara bra, ska försöka fixa det.
Annars så kör jag det här som lowtech, finns inte ens ett filter i akvariet just nu men sätter nog in ett pyttelitet innerfilter för att få lite cirkulation.
Kommer att prova med koldioxid men nu finns det starka önskemål om att även 300 litern ska få växter, när frun såg hur det här akvariet blev, så då lär koldioxiden hamna där.
Men jag tror att dom flesta av dom växter jag valt kan gå hyfsat utan koldioxid i 144:an.

Har ritat upp akvariebotten i skala på rutat papper, 8x18 cm, och gjort ett gäng kopior som jag kan rita på.
Måste bara kolla upp hur stor del av botten som täcks av rötterna.

Mvh UB

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: 144 liters växtakvarium

Inlägg av Getingen » 16 sep 2013, 23:52

ub skrev:Jo, det är ena halvan av en magnetisk algskrapa, såg den först efter att jag tagit bilderna. :)

Det finns två st rötter, en större till vänster och en något mindre till höger. Ev är den stora lite väl stor men jag tänkte linda en tunn gummilina runt båda rötterna så jag kan trä in växtrötter under.
Jag har kollat en hel del i en bok från Dennerle om akvarieväxter och med en bilder på en massa olika akvarier. Där finns också en plan för varje akvarium där växterna finns inritade. Klart imponerad av hur fina dom ser ut även efter att ha varit igång i flera månader.
Dom sk Holland-akvarierna tycker jag ser roliga ut och ska försöka åstadkomma något åt det hållet. Man får väl sikta på månen och vara glad om man hamnar i en trädtopp.

Lite lutning på sanden kan vara bra, ska försöka fixa det.
Annars så kör jag det här som lowtech, finns inte ens ett filter i akvariet just nu men sätter nog in ett pyttelitet innerfilter för att få lite cirkulation.
Kommer att prova med koldioxid men nu finns det starka önskemål om att även 300 litern ska få växter, när frun såg hur det här akvariet blev, så då lär koldioxiden hamna där.
Men jag tror att dom flesta av dom växter jag valt kan gå hyfsat utan koldioxid i 144:an.

Har ritat upp akvariebotten i skala på rutat papper, 8x18 cm, och gjort ett gäng kopior som jag kan rita på.
Måste bara kolla upp hur stor del av botten som täcks av rötterna.

Mvh UB
Även om du kör lowtech tycker jag du ska ha ok ljus (vet inte vad du har idag) och pmdd, det kommer man långt på, annars tror jag nog en hel del av dina växter kommer dö eller inte se så vackra ut. En del av dom går att köra utan pmdd, andra inte. Vill du köra helt utan gödning och sparsamt med ljus så får du nog räkna med att en del av växterna kommer tacka för sig så småning om.
Legends Like Me Live Forever

ub
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 maj 2008, 18:08
Ort: Stockholm

Re: 144 liters växtakvarium

Inlägg av ub » 17 sep 2013, 09:21

Ljuset är 2 st ¨vanliga¨ lysrör med reflektorer, T8 heter dom väl, några av arterna behöver nog mer ljus. Apropå ljus så läste jag en del intressant på Tropicas sidor, var någonstans i akvariet som växten står spelar mycket stor roll. Om man sätter ljuskrävande växter i mitten av akvariet så får dom betydligt mer ljus än om dom står ute i hörnen. Jag tänkte nog att lysrörens form gjorde att ljuset fördelade sig relativt jämnt i akvariet.

Visst använder jag gödning men inte pmdd, lowtech innebär väl att man tar det lite lugnare med det mesta, filter med låg hastighet, relativt lite ljus, relativt lite gödning. Det växer lite långsammare men när jag körde växter i 300 litern för några år sedan så var jag ändå tvungen att göra rejäla rensningar varje månad, stängelväxterna växte ca 20 cm på en månad.
Men jag skulle vilja ha igång koldioxidgödning, jag har ett gäng små engångstuber, räcker inte för det här akvariet egentligen men måste vara bättre än ingenting alls.
Ska beställa en JBL 403 men måste bestämma mig för om phkontroll eller inte.

Mvh UB

Skriv svar

Återgå till "Bildarkiv"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster