Plantswap collage 2011

Här kan ni posta bilder som ni har tagit. Varför inte göra en fin presentation av ditt akvarium?

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Plantswap collage 2011

Inlägg av GasseG » 31 dec 2011, 16:19

Först och främst vill jag tacka alla som skickat in sina, jag måste säga Otroligt fina akvarium.
Sedan vill jag be alla som kikar in i den här tråden att skriva något eller några kommentarer om bidragen....ALLA kommentarer kommer att bli grymt uppskattade, bra som dåliga. Ytterst få på det här forumet tävlar professionellt så alla kommentarer är lika mycket värda.

Nedan har jag sorterat alla bidrag efter den turordning de har trillat in i min mail-korg, jag har även lagt till den information jag fått om karen under bilden till varje bidrag.
Nåväl, nu är det nog!


Bidrag 1
Bild
90L, 60 x 35 x 35
Ljus, 1 x 18 w
PMDD
Ingen CO2

Bidrag 2
Bild
Namn: Väggrenen
18,5 liter Cocoon 2
Ljus, 1xstudiolampa ala kjell.com
PMDD 4xnormaldos per vecka
Trycksatt CO2 via atomizer
Växter: Sötvattenstång, okänd mossa, R. rotundifolia, Rotala sp green, Anubias (typ mini)
Djur: Sundadanio axelrodi

Bidrag 3
Bild
378L
CO2
PMDD
Växter: Staurogyne Repens, Ludwigia Arcuata, Blyxa Japonica, Anubias nana, Anubias nana petite
Djur: Blue diamond discus, blue turquoise discus, pseudomugil gertruade, ancistrus sp, SAE

Bidrag 4
Bild
Tror det är ett ganska lagom stort akvarium :).

Bidrag 5
Bild
Ett stort akvarium
Växter: Glossostigma elatinoides, Blyxa japonica, Hygrophelia Polysperma
Djur: Symphysodon discus

Bidrag 6
Bild
Ett ganska litet akvarium :)

Bidrag 7
Bild
180 liter, Mått: 100 x 40 x 45cm
Ljus: 6 x 39W T5
CO2: Ja
PMDD och Mikro+
Vattenbyte halva akvariet 1gång/vecka
Växter: Rotala sp. "Green", Rotala rotundifolia, Eleocharis vivipara, Hemianthus micranthemoides, Vesicularia dubyana och Staurogyne repens



Bidrag 8
Bild
45 liter, Mått: 50 x 30 x 30cm
Ljus: Kjell & Co lampan 23W
CO2: Nej
Mikro+ någon droppe ibland
Vattenbyte ca 20 - 30% varannan månad, plus att fylla på avdunstat
Växter: Microsorum pteropus "Narrow Leaf", Anubias barteri, Vesicularia dubyana, Taxiphyllum alternans, Cryptocoryne wendtii "Brown" och Hygrophila polysperma

Bidrag 9
Bild

Bidrag 10
Bild
312 liter,
Ljus: 4x36 W Philips aquarelle
CO2 med kontroller inställt på 6.7 pH
Gödning: EI, varje vecka 50%, och göder 1.5+1 standarddos med extra K2SO4 i veckan.
Växtarterna är väl ett tjugotal
Djur: guppy, siamesiska algätare, otocinclus och ett stim Corydoras leucomelas kompletterat med tusentals malaysiska sandsnäckor och körsbärsräkor.


ctrl (och) + = förstora
ctrl (och) - = förminska

Kommentera på nu så det glöder i tangentborden! De av er som vill förse forumet med mer högupplösta bilder får göra detta via sina egna inlägg när ni kommenterar :).

Gott nytt år till er alla på PlantSwap.
Senast redigerad av 4 GasseG, redigerad totalt 5 gång.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Mr_Ewing » 31 dec 2011, 16:34

Oj vilka fina bidrag!

Jag ska ta mig tid imorgon att kommentera alla bidragen.

Snyggt jobbat alla som skickade in bidrag.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Mayer » 01 jan 2012, 04:58

Var det bara jag som missuppfattade och trodde det skulle vara en tävling? Haha fail. ;-)
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av GasseG » 01 jan 2012, 05:37

Ska jag dra igång en poll eller? Tänkte bara eftersom TS försvann, dåligt med tid, inga priser osv så blev det ett collage med bilder där vi kan diskutera de olika bidragen med allt från fototeknik till interiör. Alltid kul att hoppas på lite input på sitt skapande och höra vad som triggar.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av blassan » 01 jan 2012, 15:02

Riktigt fina kar, ska skriva lite ikväll!

Bra jobbat gasseg! Synd jag inte hann va med :)
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Raven » 01 jan 2012, 16:33

H skrev:men är det bara jag som uppfattar att bildernas högersida ser bortklippt ut?
Det stämmer, bilderna i länkform.

Bidrag 1
http://i826.photobucket.com/albums/zz18 ... idrag1.jpg
90L, 60 x 35 x 35
Ljus, 1 x 18 w
PMDD
Ingen CO2

Bidrag 2
http://i826.photobucket.com/albums/zz18 ... idrag2.jpg
Namn: Väggrenen
18,5 liter Cocoon 2
Ljus, 1xstudiolampa ala kjell.com
PMDD 4xnormaldos per vecka
Trycksatt CO2 via atomizer
Växter: Sötvattenstång, okänd mossa, R. rotundifolia, Rotala sp green, Anubias (typ mini)
Djur: Sundadanio axelrodi

Bidrag 3
http://i826.photobucket.com/albums/zz18 ... idrag3.jpg
378L
CO2
PMDD
Växter: Staurogyne Repens, Ludwigia Arcuata, Blyxa Japonica, Anubias nana, Anubias nana petite
Djur: Blue diamond discus, blue turquoise discus, pseudomugil gertruade, ancistrus sp, SAE

Bidrag 4
http://i826.photobucket.com/albums/zz18 ... idrag4.jpg
Tror det är ett ganska lagom stort akvarium :).

Bidrag 5
http://i826.photobucket.com/albums/zz18 ... idrag5.jpg
Ett stort akvarium
Växter: Glossostigma elatinoides, Blyxa japonica, Hygrophelia Polysperma
Djur: Symphysodon discus

Bidrag 6
http://i826.photobucket.com/albums/zz18 ... idrag6.jpg
Ett ganska litet akvarium :)

Bidrag 7
http://i826.photobucket.com/albums/zz18 ... idrag7.jpg
180 liter, Mått: 100 x 40 x 45cm
Ljus: 6 x 39W T5
CO2: Ja
PMDD och Mikro+
Vattenbyte halva akvariet 1gång/vecka
Växter: Rotala sp. "Green", Rotala rotundifolia, Eleocharis vivipara, Hemianthus micranthemoides, Vesicularia dubyana och Staurogyne repens



Bidrag 8
http://i826.photobucket.com/albums/zz18 ... idrag8.jpg
45 liter, Mått: 50 x 30 x 30cm
Ljus: Kjell & Co lampan 23W
CO2: Nej
Mikro+ någon droppe ibland
Vattenbyte ca 20 - 30% varannan månad, plus att fylla på avdunstat
Växter: Microsorum pteropus "Narrow Leaf", Anubias barteri, Vesicularia dubyana, Taxiphyllum alternans, Cryptocoryne wendtii "Brown" och Hygrophila polysperma

Bidrag 9
http://i826.photobucket.com/albums/zz18 ... idrag9.png

Bidrag 10
http://i826.photobucket.com/albums/zz18 ... drag10.jpg
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Getingen » 01 jan 2012, 18:01

Bidrag 1

Kommer ifrån mig.
Undrar ni någonting så fråga :) Fotot blev inte det bästa men det är trots allt fotat med ifånen


Bidrag 2

Sjukt coolt. Den okända mossan gillar jag riktigt mkt. Stenen tycker jag känns helt fel i färg och form men rätt i placering. Jag hade velat ha en lite mörkare sten med rundare kanter. Rotalan hade kunnat bytas ut mot en annan liknande växt fast lägre och tätare. Kanske hydrocotyle sp. Hade tyckt det varit coolt med riktigt röda räkor också.


Bidrag 3.

Snyggt, Stauromattan tycker jag är alldeles för hög och kraftig samt ojämn. Samtidigt försivnner alla andra växter bakom i princip. Riktigt snygga rötter, fiskar och ludwigia. Känns lite tomt på vänster sidan längst bak. Om det utvecklas lite tror jag detta kommer bli grymt bra. Riktigt bra foto också.


Bidrag 4.
Snyggt och annorlunda. Tror att fotot inte gör det riktigt rättvist. Polysperman ser lite rörig ut. Borde kanske trimmas eller bytas ut mot något annat. Tror en frostad bakgrund hade sett bra ut. Fiskar som syns ordentligt saknas också. Jag kan tänka mig att nån färgstark tetra hade passat bra.


Bidrag 5.

Riktigt snyggt och bra foto. Snygg scape och fina fiskar och välmående växter.
Gillar inte den blå bakgrunden. Tror även här att det hade passat bra med frostat. Sedan är rören ifrån ytterfiltret aningen störande. Tror att det hade varit snyggt att bygga upp något högre än på vänstersidan, likt det som redan finns på högersidan.

Bidrag 6.

Snyggt. Lite störande bakgrund och glasdetalj i ytan. En lite bättre och jämnare trimning av bakgrund och förgrundsväxterna hade gjort detta riktigt bra. Samt byte av bakgrund. Annars riktigt bra och snyggt. Info om antalet liter önskas av skaparen samt skötsel.

Bidrag 7.

Riktigt snyggt. Bra foto, snyggt scape, otroligt snygga stenar. Vad är det för några? Om bottentäckaren tar sig ut över hela bottnen samt högersidan blir lite högre och gräset trimmas lite hade jag älskat detta. Nu är det nära :)


Bidrag 8.

Ser ganska klassiskt ut. Dock inget negativt med det. Snygg scape, snygga växter, bra fiskval, fiskar som stimmar på fotot är alltid roligt. Har du något knep? Övergången mellan småstenen och sanden hade kunnat göras bättre. Mer småsten i varierande storlek hade gett ett en mer naturlig look. nu känns småstenen otroligt placerad ut. Ett alternativ hade varit att skippa småstenen helt. Stenen längst ut till höger ser ut att ha en annan färg. Men det är kanske bara fotot. Hade önskat att den var precis lika svart som dom andra. Annars ett stort plus för val att stenar. Snygg form och färg samt gör sig bra i scapet. Var är polysperman? ;)


Bidrag 9.


Riktigt snyggt, men tycker scapet är för stort till karet. Behövs mer yta till vänster och fram till samt hade nån tunn bakgrundsväxt varit snygg som långsamt avtar tillsammans med scapet. Annars bra val av växter. Fin kombination. Saknar dock ordentliga fiskar.


Bidrag 10.

Ännu ett riktigt bra kar. Snyggt foto och snygg kombination av växter. Bottentäckaren hade gärna fått vara lite jämnare samt hårdare trimmad. Stängselväxten till höger om svärdplantan hade gärna fått fylla hela tomrummet så man inte såg bakrutan. Bredvid röda växten till höger är där något som ser ut som hornsäv. Den stör enligt mig och borde bort. Vallen är jag lite kluven till. Tror att det hade varit snyggare att låta den röda växten ta över helt där och få lite större plats likt vänstersidan. Även här saknar jag ordentligt med fiskar.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 01 jan 2012, 18:26

Getingen skrev: Bidrag 4.
Snyggt och annorlunda. Tror att fotot inte gör det riktigt rättvist. Polysperman ser lite rörig ut. Borde kanske trimmas eller bytas ut mot något annat. Tror en frostad bakgrund hade sett bra ut. Fiskar som syns ordentligt saknas också. Jag kan tänka mig att nån färgstark tetra hade passat bra.

Tack för den konstruktiva kritiken . mycket uppskattad , om man bortser från det faktum att det sitter frostad bakgrund på akvariet på bilden ;-)
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Getingen » 01 jan 2012, 21:44

Lite dåligt med kommentarer tycker jag ;)

Dennis. Synd att det inte syns då. Tycker det ser ut som en målad vägg bara :(
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av hawkse » 02 jan 2012, 21:44

Ja, alldeles för få kommentarer. De som bemödat sig med att skicka in förtjänar mer cred så jag försöker mig på att tala om vad mitt intryck är av varje kar.

Bidrag 1:
Härligt mystiskt kar. Gillar hur det finns skuggor på kanterna och hur rötterna slingrar sig och ser ut att omsluta växtligheten. Växtvalet passar bra ihop med hardscapen men bottnen ser inte så kul ut. Det hade varit snyggt med något som täcker bottnen lite mer för att sudda ut övergången mellan bakgrunds-plantor och den bara sanden framme vid rutan. Rötterna ser nästan lite för nyputsade ut så de kunde gärna få en omgång alger eller annat grönt på sig. OK foto. Hade gärna sett karet mer snett underifrån så ytan syns.

Bidrag 2:
Gillar verkligen arrangemanget med roten/trädet och stenen - även om stenen ser lite för ljus ut. När det ljusgröna växt till sig till ett buskage bakom stenen blir det här riktigt bra. Synd att algerna inte riktigt hunnit besegras för jag tror att sötvattenstångens textur hade lyft intrycket av det här karet rejält. Ljuset ser lite grått ut? Fel vitbalans kanske? Fiskarna tycker jag är perfekt placerade för att förmedla djupkänsla.

Bidrag 3:
Det här ser härligt rent och snyggt ut. Rötterna fyller karet på ett bra sätt men aningen för centrerat på något sätt. Det känns som om det inte riktigt har hunnit växa till sig än. Mer växter i de bakre två hörnen så ger det nog ett mindre sterilt intryck. Skönt foto med mycket grönt och rostbrunt och fina skuggor på Stauromattan. Firrarna kanske kunde dompteras till att posera lite bättre nästa gång?

Bidrag 4:
Fina crypts! Vänstre delen av gyllene snittet är skönt intressant. Gillar att det finns så mycket att upptäcka i växtväg och att det vuxit ihop så ordentligt. På högra sidan däremot är det säkert också mycket att upptäcka men det ser mest trassligt ut. Jag ser att där finns några firrar över den öppna ytan till höger men här hade det passat med lite större, plattare fisk. Fotot är bra, bakgrunden stör något och lite ytrörelse hade givit mer liv åt tillställningen. Måste fråga hur många växtarter som finns i karet.

Bidrag 5:
Rofyllt. Enda minuspoängen är den fula tekniken och den blå bakgrunden. Scapet ser ut att vara mycket platt men det kanske är en illusion? Menar det på ett positivt sätt för det framhäver den snygga glosso-mattan. De svarta skuggorna som sitter nästan mitt i gyllene snittet drar blicken till sig på ett bra sätt. Hade gärna sluppit se flygrötterna på polysperman. ;-)

Bidrag 6:
Imponerande växtlighet i ett så litet kar. Jag misstänker att det ligger mycket arbete bakom här.Det röda buskaget ser lite tråkigt ansat ut och Staurogynen hade nog mått bra av att klippas ned en del. Bakgrunden borde störa mig men på något sätt tycker jag den passar. Fotot är bra men tekniken borde bort.

Bidrag 7:
Det här är nog mitt favoritkar som lyckas med det där tricket att få karet att se mycket, mycket större än det är. Ursnygg hardscape och vackra växter som väller ned från båda sidor mot framrutan. Vänstra sidan längst fram ser lite halvdan ut, som att den inte riktigt hunnit växa till sig än. Härligt att se så många små fina fiskar också. Vad är det röda inslaget som sitter i snåren till höger och vänster? Rotala rotundifolia? Gillar fotot också. Nålgräset ger mycket liv och rörelse åt karet. Den svarta bakgrunden är perfekt till det här karet. Vitt hade inte alls givit samma känsla av rymd.

Bidrag 8:
Vackert, fridsamt kar med ett stim kardinaler som pilar omkring runt den växtbeklädda hardscapen. Snyggt överväxt rot och bra utnyttjande av platsen i karet. Den lilla trädgårdsgången i sanden hade kunnat skippas helt till god effekt. Precis lagom mycket ytrörelse för att ge lite mer liv till idyllen vid fototillfället.

Bidrag 9:
Yes! En till "djungel" där växterna växer ihop i ett virrvarr så man knappt kan reda ut vilka arter som finns där. Me like. Tekniken stör inte nämnvärt där den sitter bakom växtön som nästan tycks sväva över substratet. Väl utförd effekt. Bottentäckarna ser lite oansade ut och skulle nog gärna kunna tunnas ut lite för stensättningen därunder verkar lovande. Fotot är väl OK men jag tycker det är alldeles för kraftigt, utfrätt ljus i mitten av fotot. En jämnare belysning hade framhävt även ytan till vänster bättre.

Bidrag 10:
Ja vad säger man om sin egen växtsoppa? Det var väl tänkt att bli ett scape när det startades för två år sedan (ser ni de tre rötterna? ;-)) men nu får karet mest agera växt- och guppyodling. Försöker gruppera växterna hyfsat men roar mig alltsomoftast med att låta olika växtgrupper konkurrera med varandra för att se hur det blir. Ska jag rycka upp det här karet finns det två vägar att gå; antingen tuktas alla växter stenhårt och karet får bli holländsk rabatt (japp, jag gillar den stilen) eller så rivs 30-40% av karet upp och en ordentlig hardscape byggs upp. Om det är något jag är nöjd med så är det den vilda djungelkänslan... någon skrev att det är för lite fisk men här finns nog ett 80-tal firrar av olika arter :-)

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Getingen » 02 jan 2012, 22:29

Hawkse. Tack för kommentaren :) Bottnen tycker jag själv inte att det är fel på men det hade mkt väl kunnat göras annorlunda :) Problemet är att Svärdplantan är som en stor upp och ner vänd tratt och skuggar väldigt mkt vilket gör det svårt för andra växter att växa där. Detta var inte riktigt planerat när jag startade karet då plantan var betydligt mindre men den storm trivs och jag gillar den trots att den förstör scapet lite. Karet är trots allt inrett åt fiskarna. Karet har varit igång i 1,5 år och rötterna har varit där hela tiden. Har inte sett några alger alls förutom nån liten grön prick på rutan då och då. Aldrig varit med om liknande och väntade i flera månader på algerna. Sen insåg jag att dom inte skulle komma, peppar peppar nu... :) Jag hade gärna tagit fotot i den vinkeln som du säger men problemet är att jag inte har någon bra fototeknik och att rampen ger alldeles för mkt ljus om man fotar underifrån vilket förstör hela fotot. Som en liten ursäkt kan jag säga att ställningen är förhållandevis låg så jag själv betraktar alltid det snett uppifrån, så det är så det är tänkt att vara ;)


Såg att du hade kommenterat ditt eget kar också så det var en kul idé. Så jag hakar på.

Som jag nämnt innan är bidrag 1 min skapelse.

Startade det som mitt projektarbete på gymnasiet där jag skulle göra en sydamerikansk biotop med dvärgciklider. När projektet var slut fortsatte jag med akvariet och gjorde om det till växtkar och tog in massa andra växter i det och fick det betydligt mer tätplanterat. Just nu har jag lite hatkärlek till det men låter det vara som det är tills vidare. Har gjort lite mindre förändringar sen foto men inget med nån större betydelse.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Getingen » 03 jan 2012, 00:53

Hawkse. Undrar lite angående ditt kar. hur stort är det och vad använder du för teknik?
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av hawkse » 03 jan 2012, 07:39

Karet är på 312 liter, 4x36 W Philips aquarelle, CO2 med kontroller inställt på 6.7 pH, kH mellan 1.5-2.5 när jag inte orkar fylla på snäckkrosset i filtret för att komma över kH 4-5. Kör EI, varje vecka 50%, och göder 1.5+1 standarddos med extra K2SO4 i veckan.
Växtarterna är väl ett tjugotal men fiskarterna är desto färre; guppy, siamesiska algätare, otocinclus och ett stim Corydoras leucomelas kompletterat med tusentals malaysiska sandsnäckor och körsbärsräkor.

Karet har nu varit igång exakt två år varav de sista 16-18 månaderna har kännetecknats av otroligt stabila förhållanden vad gäller växter vs alger. Spelar nästan ingen roll vad jag gör i karet så är det enda jag råkar ut för en viss tendens till prickalger när jag ansat för lite och växtmassan ökat över min gödningsregim.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Mr_Ewing » 03 jan 2012, 12:34

Jag ska försöka mig på lite konstruktiv kritik!

Bidrag 1:
Känns som ett skönt SA biotopakvarium men rötter som slingrar sig ner i vattnet från ovan.
Jag gillar de storbladiga växterna i detta scape -de passar in väldigt väl. En annan detalj som jag gillar skarpt är "lianerna" som slingrar sig runt i akvariet. Botten ser lite kal ut, men jag tror det är svårt att få någon låg växt att trivas där med tanke på alla storbladiga växter - kanske vore en idé med lite eklöv eller mer smågrus så man får känsla av en flodbädd.
Fotot är ok, men borde tas lite mer underifrån så man kan se ytan. Mycket trevligt att titta på - bra scapat!

Bidrag 2:
Ett litet och lummigt scape där roten fångar mitt intresse - lite synd att den inte var mer överväxt, för roten passar scapet väl.
Tången på botten som bäddar in Anubiasen ger en väldigt harmonisk känsla - dock ser Rotalan lite spretig och ensam ut.
Stenen ser också lite ensam ut och den hade gärna fått ha lite sällskap i form av ett par mindre stenar - vågat val med ljus granit - i like it! Synd bara med algerna på rutorna - fotot är bra men lite bakgrundsbelysning eller en mörkare bakgrund hade gjort sig bra. Snyggt jobbat!

Bidrag 3:
Ett väldigt snyggt scape som ögonen fastnar på direkt. Den maffiga roten är jättesnygg, men något för stor för akvariet - jag skulle gärna sett någon form av mossa på den. Några grenar på roten hade jag gärna ansat bort, framförallt de som sträcker sig mot framrutan. Växterna är ansade med grym precision och ger en härlig inramning av roten. Jag gillar det att det bara är några olika sorter av växter - det ger en mycket enhetlig och rent utseende. Fotot är bra - men fotografen hade gärna fått haft lite mer tålamod så att alla fiskar kunde visa sig samtidigt. Sen är det någon rand i bakgrunden som stör lite. I övrigt är detta kar en klar favorit. Bra jobb!

Bidrag 4:
Jag gillar denna scape på grund av sin "rörighet" där växterna växer in i varandra och ger hela scapet ett djungellikt utseende.
Buskaget med Rotala och polysperma till höger irriterar dock då det är lite väl vildvuxet. Roten är väldigt stor och maffig, men det är lite synd att stenen för att hålla ner den syns på bild. Den nedre av HC-bitarna som växer på roten ser väldigt malplacerad ut och borde skippas eller flyttas. Det ser ut som att glosson skulle behöva en frisering, men å andra sidan passar det rätt bra med det vildvuxna stuk som är på resten av karet. Jag saknar dock fisk i detta scape . Fotot är bra och man ser hela karet - fotot är ganska dunkelt och det passar detta scape bra! Väldigt bra kämpat!

Bidrag 5:
Detta är en klar favorit hos mig - ett stilrent scape med få olika arter och ett väldigt välansat uttryck. Proportionerna och växtvalen är klockrena. En snygg rot förstärker intrycket av ett naturligt akvarium. Discusarna har gärna fått haft sällskap av ett stort gäng tetror eller liknande, men de är väldigt vackra att titta på. Tekniken stör ganska mycket tyvärr och det ligger en massa skräp på ytan borde håvats upp innan fotosessionen. Fotot är mycket bra, men bilden hade gärna fått tagits mer underifrån. Mycket stilligt!

Bidrag 6:
Mitt bidrag som jag tyvärr inte har hunnit med riktigt då det varit lite eftersatt på sistone. Jag ville ha med det mest för att vi skulle få in lite fler bidrag. Karet ser oansat ut och behöver en annan bakgrund. Karets placering gör det svårfotat och jag ser att färgerna är helt off. Det enda positiva som jag ser är friska växter.

Bidrag 7:
Detta bidrag har delad förstaplats i min bok - en enormt snygg harscape som är lagom övervuxen. Placeringen och storleken på stenarna är fenomenal och djupverkan med de små stenarna i mitten gör att karet ser ut att vara en kilometer djupt. Växtvalet är bra och det enda som stör mig är "random" stänglar av Rotala. Nålgräset är härligt yvvigt och jag stör mig inte på att det är så vildvuxet - häftigt. Fiskvalet är bra och ger karet en bra känsla av skala - bilbukarna ville visst inte gå i ytan ser jag :)
Fotot är mycket bra, men jag tror mig se en del skräp i vattnet - det kan dock vara bubblor. En bakgrund med varierande färg - från ljust till mörkt ex-vis hade höjt detta kar till skyarna. Bra jobb!

Bidrag 8:
Detta kar delar förstaplatsen med bidrag 7. Ett litet kar där skaparen lyckats göra karet 10 gånger större genom en perfekt illusion och harmoni av hardscape och växter. Hardscapen är klockren och roten passar som handen i handsken. Harscapen är snyggt övervuxen av växterna och hela karet ser moget ut. Det enda som stör lite är den ihopknölade Anubiasen till vänster. Hade det varit lite mer småsten i framkant av karet så hade detta varit en fullpoängare. Fiskarna stimmar otroligt bra på fotot som för övrigt är fantastiskt bra. Bakgrunden är helt mytisk med sitt grönskimmer från vad jag antar vara en ledbelysning. Ytan krusar sig lite lagom mycket. En 99%-are - Väl utfört!

Bidrag 9:
Ytterligare ett djungelscape som tilltalar mig med frodig växtlighet och mycket växter. Roten är nästan helt överväxt vilket gör att hela buskaget ser ut att sväva lite i karet - häftig illusion. Dock gillar jag bättre när man kan se mer av hardscapen. Växtvalet är bra men något spretigt med många olika bladformer, scapet hade nog klarat sig bra med någon art mindre. Proportionerna på scapen är "by the book". Fotot är lite ut vinkel tycker jag - men bra i övrigt. Tekniken stör som alltid och fiskarna ville inte riktigt vara med på bild. Snyggt jobbat!

Bidrag 10:
En holländsk rabatt!! Me like! En gång i tiden var det kar som dessa som fick mig att vilja hålla på med akvarier överhuvudtaget.
Växterna utgör själva hardscapen i detta kar och jag gillar det. Växtvalet är lite "random" men vad gör det - det blir en skön kombination av färger och former. Placeringen av växterna gör att akvariet får ett skönt djup. Lite nogrannare ansning av karet så hade det placerat sig högt på min lista. Man får nästan lova att tycka lite synd corysarna som knappast lär ha någon bottenyta av bosa runt i :)
Fotot är så bra det kan bli och bakgrund behöver man ju inte tänka på detta kar där växterna utgör bakgrunden. Snygg rabatt!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av GasseG » 03 jan 2012, 13:14

Bidrag 1
Ett mycket vackert bidrag som motsats till ”bottentäckarhysterin”, som även jag sitter fast i. Ett old school-tema som jag tycker har förfinats mycket, grenarna kan inte jag vid en första anblick se vad som är upp eller ned på, vilket skapar en väldigt spännande interiör. Strålande att få till en så pass detaljrik och spännande skejp på endast 90 liter!
Det som jag vill ge som kritik är att jag tycker det sammantaget är för många storbladiga växter….rent generellt men det är absolut inte fult. Jag skulle vilja se lite mer ”mellanstora” stenar, alltså mitt emellan den fina sanden och de pingisbollstora stenarna för att skapa en mjukare övergång så att säga.

Bidrag 2
Mitt bidrag och ja stenen är nykokt och skrubbad eftersom den var så ojämnt algbeklädd efter lite ansning så tog jag det beslutet.
@Hawkse: Jag suger på fotografering men det finns inga alger bland sötvattenstången.

Bidrag 3
Det som slår mig först är den intressanta bottnen, nyskapande! Istället för fjollig sand eller tyska flirtkulor, så har vederbörande gått manligt tillväga och skaffat Grus! Grenarna är jättesnyggt placerade lite lagom förskjuten från centrum med fantasieggande former. Frodiga växter som stortrivs + lite brunröda inslag uppåt…snyggt. Fin detalj med grenen på bottnen till höger.
Även att fiskarna är färggranna så förminskar de helheten alldeles för mycket tycker jag, kanske hade de passat bättre i samma skejp men med storleken 1200 liter eller något. Ett dumt vitt streck förstör bakgrunden till vänster och något disigt vatten för dagen. Kanske hade en färgad bakgrund varit att föreslå till detta skejp.

Bidrag 4
Frodigt och vackert. Blickpunkten med roten är till synes förskjuten från mitten på ett elegant sätt, även att den egentligen är i mitten. Växtvalet tycker jag harmonierar bra på något lustigt vis, även att jag inte riktigt tycker att den ljusgröna växten bakom den bruna till vänster passar in, samt att jag gillar HC:n som får klättra omkring på roten istället för vara sedvanlig bottentäckare. Övergången mellan bottentäckare till blyxan till ormbunken i mitten ger en mjuk och proffsig övergång. Ett bättre foto hade kanske pogestemonen stuckit ut färgmässigt lite väl mycket där i mitten…eller inte.
Fler och större stenar och mindre med rötter eller fler rötter och inga stenar skulle jag vilja se, nu är det vare sig hackat eller malet. Bakgrunden bör bytas ut till ”frostad plast” samt belysas lite mer bakifrån.
PS: Hoppas du kan ta bort stenen som sänker roten snart.

Bidrag 5
Grööönt :), enkelt, stilrent med fantastiska fiskar. Tre sorters växter som alla trivs utmärkt men lite mer detaljer hade jag tyckt varit snyggt, tex större nivåskillnader på bottnen. Kanske man kunde låta allra längst till vänster vara exakt som den är men vinkla upp rotens vänstra utlöpare och fylla upp med sand bakom och höja upp blyxorna i mitten. Jag tycker den blå bakgrunden fungerar med de blå fiskarna men tror det hade varit ännu snyggare med lite röda inslag bland växterna.
Utrustningen måste bort nästa gång!

Bidrag 6
Rymdsnabel och kevlarbakgrund, ser high-tech ut :). Ser frodigt ut och jag tycker du lyckats bra med ett så pass litet kar men antingen är hardscapen för liten eller så är bottentäckaren för stor. Djupet har du lyckats få till på något sätt eftersom skejpen gör att akvariet ser djupt ut även att jag inte tror den är det egentligen.

Bidrag 7
Grymt! Även att ”dalen” är lite väl centrerad för att vara perfekt så blir det en kul effekt med det där gräsliknande som täcker in och bilder ett rör som ser ut att leda ut i rymden. Hade R. sp Green på höger sida fått växa lite till så hade skejpen i det närmaste varit perfekt förutom stenen nere till höger i dalen som jag tycker är lite malplacerad. Mossdetaljerna är spännande.
Helt klart ett skejp som hade mått bra av några veckor till så att bottentäckaren fått täcka och Rotalan till höger blivit lite högre. Fett mä ljus ser man på R. sp green som kryper istället för att växa på höjden.

Bidrag 8
Supersnyggt och nummer 1 i min bok! De mörka stenarna gör sig väldigt bra mot den ljusare sanden, detaljrikt och friskt kar med spännande bruna inslag bakom blickpunkten. Jag hade rekommenderat min mossa på de där grenarna eftersom hela skejpet andas långsamt förutom mossan. De mindre stenarna i framkant ser något för exakta ut, jag tror du skulle tjäna på att placera dem mer asymmetriskt plus addera några mindre svarta stenar. Jag förstår inte hur du lyckas hålla Anubian algfri under de beskrivna förhållandena!!

Bidrag 9
Gillar buketten starkt! Lite från centrum förskjuten blickpunkt med en fantastisk blandning av växter som harmoniera väl med varandra samt lite fantasieggande grenar som kommer ut. Synd på utrustningen det disiga vattnet och jag tycker mig se staghorn….stämmer det? Jag gillar stenarna under buketten men skulle nästan vilja se fler av dem och mer.

Bidrag 10
Kollar man noga så ser iaf jag Tarzan där inne. Friska fina växter vilka är som balsam för ögonen, med lite mer ansning så hade det här blivit en förträfflig holländsk rabatt.

BREDDA FORUMET.NU
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Mayer » 03 jan 2012, 14:55

Jättekul med kommentarer! Ni tycker ungefär som jag själv märker jag ;)
Fotot blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Började plocka ut tekniken ur karet och rigga fotoprylarna när vi plötsligt skulle kolla på film hemma. Toffel som man är så kröp man snällt ner i soffan och fick vänta tills hon somnade. Tog några timmar men när hon väl sov så visste jag att hon sover som en stock. Jag smyger upp och börjar håva upp lite bös i karet och göra i ordning. Jag provskjuter med blixten och kollar reaktionen, snarkningarna fortsätter, yes, it's on. Nästa tröskel var hårtorken, skulle hon vakna eller ej, jag startar en sekund och stänger av för att se reaktionen igen, hon vänder på sig men sover fortfarande. Börjar fota och hinner med ett antal bilder innan jag bara hör: Vad fan gör du? Shit, busted.
När hon somnade så kollade vi på film i ett ljust rum. När hon vaknade så har jag släckt ner överallt och står och balanserar på en stol med fjärrutlösare till kameran i ena handen, blixten i andra och en hårblås fasttejpad mot karet som lät som ett mindre kärnkraftverk. Hela rummet tänds upp av den starka blixten och bländar henne när hon vaknar, när blixten släcks blir det kolsvart igen. Haha. Hon fick en smärre chock.

Hur som helst stod jag säkert två jäkla timmar och försökte få diskusarna att stimma så fint som de brukar göra men det var som att de visste vad jag ville ha ut av det hela, och de tänkte inte ge mig det.

Strimman i bakgrunden försökte jag också få bort men den kom av att ljuset från blixten studsade på något dumt sätt så jag gav tillslut upp.

Vattnet blev alldeles för disigt pga att jag väntade för länge mellan att tekniken plockades ut och att kortet togs.

Man har fortfarande mycket att lära.
Stort tack för kommentarer och kritik än så länge!

Här finns en större bild för er som tycker den är lite liten:
http://jonatanfoto.se/378L/24122011-_DSF4394.jpg
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 03 jan 2012, 23:05

hawkse skrev: Bidrag 4:
Fina crypts! Vänstre delen av gyllene snittet är skönt intressant. Gillar att det finns så mycket att upptäcka i växtväg och att det vuxit ihop så ordentligt. På högra sidan däremot är det säkert också mycket att upptäcka men det ser mest trassligt ut. Jag ser att där finns några firrar över den öppna ytan till höger men här hade det passat med lite större, plattare fisk. Fotot är bra, bakgrunden stör något och lite ytrörelse hade givit mer liv åt tillställningen. Måste fråga hur många växtarter som finns i karet.
Tackar så mycket för den kanonfina konstruktiva kritiken !
helt klart värdefull !
jag håller helt klart med om att högersidan mest ser ut som trasselsudd, blev nått skumt med den sidan redan från början och fick inte riktigt in nån skön känsla där.
från början var det tänkt att jag bara skulle köra med neontetra men i sista sekunde missade jag det !
ljuset i karet är minst sagt skumt om man får vara självkritisk och jag misstänker att jag skulle slängt in lite mer " gult " ljus för att få shysstare färgsättning

ytrörelsen skulle min son stått för men han ville hellre spela tvspel än hjälpa pappa ( latmasken )

i karet finns finns för den som undrar :
Hc ( cuba )
crypto wendtii var green (?? enligt den jag köpte den av )
glosso
HP
Rotala rotundfolia
staurogyn repens sp
helferi
blyxa
bocapa australis
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 03 jan 2012, 23:11

GasseG skrev: PS: Hoppas du kan ta bort stenen som sänker roten snart.

detta var utan tvekan den bästa av alla iaktagelser . underbar avslutning . jag älskar den.

så sjukt, det rör sig om inte ens 100gram för att rotj*veln ska stanna under vattnet av sig själv men såklart så hann den inte dra tillräckligt innan det var dags att fota =)
som jag skrev till Hawkse . ljuset är dö skumt , fick inte riktigt till ljussättningen i karet , det sabbade ganska mycket.
nåja. man måste ramla för att resa sig igen =)

Tack Gasse =)
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 03 jan 2012, 23:21

Mr_Ewing skrev:Jag ska försöka mig på lite konstruktiv kritik!


Bidrag 4:
Jag gillar denna scape på grund av sin "rörighet" där växterna växer in i varandra och ger hela scapet ett djungellikt utseende.
Buskaget med Rotala och polysperma till höger irriterar dock då det är lite väl vildvuxet. Roten är väldigt stor och maffig, men det är lite synd att stenen för att hålla ner den syns på bild. Den nedre av HC-bitarna som växer på roten ser väldigt malplacerad ut och borde skippas eller flyttas. Det ser ut som att glosson skulle behöva en frisering, men å andra sidan passar det rätt bra med det vildvuxna stuk som är på resten av karet. Jag saknar dock fisk i detta scape . Fotot är bra och man ser hela karet - fotot är ganska dunkelt och det passar detta scape bra! Väldigt bra kämpat!
Tack Ewing =)
roten är på gränsen till förstor för karet och jag var nära att såga den lite.
jag håller fullständigt med om den "nedre" biten HC , den ville helt enkelt inte uppföra sig som jag ville att den skulle.
envis rackare som trots att jag hjälpte den i rätt riktning så valde den att växa fel !
fisk finns men dom ville inte alls som jag och höll sig undan såfort jag plockade ut tekniken gömde dom sig i " djungeln " och vägrade komma ut !

Tack för den konstruktiva kritiken. precis det man hoppades på =)
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av hawkse » 03 jan 2012, 23:28

Dennis@akvariefantast.se skrev: crypto wendtii var green (?? enligt den jag köpte den av )
Jo, den ser ju riktigt grön ut... eh? Ser mer ut som en fläskigt brun och fin undulata. Grym färg.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av hawkse » 03 jan 2012, 23:31

GasseG skrev:Mitt bidrag och ja stenen är nykokt och skrubbad eftersom den var så ojämnt algbeklädd efter lite ansning så tog jag det beslutet.
@Hawkse: Jag suger på fotografering men det finns inga alger bland sötvattenstången.
Åh, sorry! På min skärm ser det faktiskt ut som om där är en grön matta över dem. Hade varit otroligt coolt om det gått framhäva texturen hos tången på något sätt. Borde fattat att det var skrubbad sten det handlade om. Kunde ju varit lite tuffare och skickat in bilden på mitt kar som inte blev klart - med algig klippa och allt ;-)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av hawkse » 03 jan 2012, 23:42

Då tar man väl en runda med kommentarer till kommentatorerna som kommenterat ens eget bidrag då...

Getingen:
Tack för det. Håller med samtliga dina kommentarer. Aromatican har inte riktigt hämtat sig från machete-attacken för ett par veckor sedan och samma för macrandan. Vallen har varit ut på väg länge och tanken är att ersätta den med ett fett Cryptocoryne undulata-snår (det var dit jag flyttade min undulata-buske för några månader sedan) som backdrop till wendtiin i förgrunden. Firrar... ja, det är besvärligt att de aldrig syns. Trodde siameserna hade kolat under några dagar för de visade sig aldrig men så dök de plötsligt upp igen.
Jag kanske skulle ta och försöka ansa ned karet ordentligt innan jag lägger ned det... har funderat på det motsatta som experiment.

Mr_Ewing:
Tack. Skönt att höra att holländska rabatter inte är helt oälskade iaf. Växtvalet är inte ens random utan mer "var-i-helsike-kan-jag-hålla-ett-litet-bestånd-av-den-här-arten". Det stämmer att corysarna inte alltid har så mycket sand att böka i. De har dessutom konkurrens av tusentals malaysiska sandsnäckor. Hårt liv. Åas ser de otroligt tillfreds ut när de ligger i en hög bland bubblande Hydrocotyle japan, Elatine triandra eller Staurogyne sp.

GasseG:
I hear you. Jag får börja ansa lite bättre men jag tycker synd om Tarzan! Sägas skall är att detta är det kar jag hystar ut merparten av mina växter ur så jag ansar knappast lite som det är...

Användarvisningsbild
PM
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 dec 2010, 19:49
Ort: Göteborg

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av PM » 04 jan 2012, 02:13

Hej!

Tänkte försöka mig på lite kommentarer.
Måhända upprepar jag vad andra skrivit i viss mån.

Bidrag 1

Gillar den mörka mystiska bakgrunden, att man inte riktigt ser var karet tar slut.
Snygg färg på stenarna och fina spikblad på höger sida.
Saknar mer småbladiga växter som skulle göra att scapet ser större ut.
Kanske lite mer kuperad botten och rötterna beklädda med alger eller mossa.

Bidrag 2

Fantastisk minimalism!
Gillar de mörkgröna färgerna, den stående roten och att akvariet är högre än bredden. Tången är orginell. Är den svår?
Perfekt fiskval medverkar till upplevelsen av rymd.
Synd att algerna sitter på rutorna och inte på stenen.

Bidrag 3

Grym hardscape och snyggt ljussatt. Friska och frodiga växter. Älskar diskus, synd att dom inte poserar perfekt.
Såg att du hade annons på Starogyne nu. Blir det ny förgrundsväxt eller bara rensning?

Bidrag 4

Vildvuxet och skönt. Instämmer i kören för snygga Crypts. Läcker heltäckande matta.
Lite osäker på högra buskaget, skulle nog klippa ner det en bit.
Stora roten känns lite i fetaste laget.
Kanske plocka i några fler stenar och fler fiskar. Sorgmanteltetran ser lite ensam ut ;)
Detta scape är en oslipad diamant.

Bidrag 5

Här växer det ruggigt bra ser jag och diskusen är ursnygg. Klart och fint vatten och snyggt fotat. Glossomattan är mäktig.
Scapen känns lite platt.
Några tips: Mattan skulle kunna gå längre in i Blyxan på vänster sida.
Mer kupering av botten och mer vinklar i hardscapen.
Storbladiga växter långt fram och småbladiga i bak skapar djupkänsla.
Kanske ett polyperma snår i vänster framkant?
Grattis till ett riktigt crispigt diskuskar.

Bidrag 6

Litet välmående akvarium med praktfull växtlighet.
För mig funkar inte bakgrunden och tekniken stör.
Trimmning och lite mer tid och det kommer bli kanon.
Snygga stenar. Jag kan tänka mig någon större, högre sten.
Bladformen på för- och bakgrundsväxter är ganska lika. Byta till något med mer kontrasterande form?

Bidrag 7

Är mitt och jag vill tacka för alla fina kommentarer och bra kritik.

Lite om karet:

Stenarna är seiryu sten eller mini landscape som de också kallas.

Rotalan ska högre upp i bakhörnen men har inte hunnit än.
Bottentäckaren växer inte så bra som jag vill. Vet inte vad jag gör fel.
Det röda i snåren är Rotala rotundifolia. Den är där mest för att det är en favvoväxt jag inte vill göra mig av med.
Bilbukarna går i ytan utom när dom blir rädda. Vilket dom blev när jag försökte få rasbororna att stimma bättre :)
Lite skräp i vattnet blev det när jag ryckte upp pumpinsuget.
Bubblor finns med då jag fick fota på kvällen efter att frun somnat, hade tänkt fota förmiddag nyårsafton men det funka ej.
Gasse jag håller med om att dalen är väl centrerad, men jag har balanserat 3 stenar för att få bergstoppen att sticka högt upp och har ej haft lust eller ork att riva.

Bidrag 8

Är mitt också.

Småstenarna som bildar trädgårdsgång håller jag med om. Hade bara dom i små i bra färg. Man kan aldrig ha för mycket sten är lärdomen :)
Roten är faktiskt 3st små rötter. Sågade isär en stor. Blir lättare att vinkla dom då. Nackdelen är att det är lätt kan ramla av misstag.
Grönskimmret i bakgrunden är en led strip från ikea.
Ett väldigt lättskött kar då allt växer så otroligt långsamt, så också algerna.
Har 3st Amano och en massa körsbär som tar hand om algerna också.

Bidrag 9

Vildvuxen scape i fin Nature style, en klar favorit.
Sjukt snygg kombo av växtsorter i olika form och färg, mycket inspirerande.
Sköna smala lagom algbevuxna rötter.
Gillar de olikstora stenarna.
Om jag ska komma med någon kritik, så är växtklumpen i mitten något stor i omkrets. Skulle vilja ha lite mer space runtom, särkilt på högersidan, så rötterna sticker ut mer och fiskarna kan simma runt.
Fotot kunde vara bättre. Mer rakt framifrån och lite underifrån så man ser ytan.
Bättre position på fiskarna och ett större stim rasboror.
Detta är min favoritscape. Bra jobbat :)

Bidrag 10

Denna vinner grand prize i frodiga växter.
Kan man få reda på vad du har för gödningsregim och ljus?
Jag är inte mycket för den holländska stilen,men detta funkar.
Skönt att ha sin egen handelsträdgård för akvarieväxter, när man ska skejpa andra kar ;)

Bra jobbat alla som skickade in bidrag.

Slut på mitt längsta inlägg so far...

/Patrik

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av GasseG » 04 jan 2012, 03:17

Jag vill bara påminna om att ALLA är välkomna att lägga enstaka kommentarer om något skejp eller kommentera alla bidragen, inte bara vi som har "bidragit" *hehe*, så att säga.

Tack för kommentarerna så här långt av bidrag 2 dvs mitt bidrag.

@PM: Tången bara växer med eller utan CO2 och är enkel som bara den. Högt eller lågt pH eller mycket eller lite ljus spelar ingen roll heller.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Getingen » 04 jan 2012, 12:32

GasseG skrev:Jag vill bara påminna om att ALLA är välkomna att lägga enstaka kommentarer om något skejp eller kommentera alla bidragen, inte bara vi som har "bidragit" *hehe*, så att säga.

Tack för kommentarerna så här långt av bidrag 2 dvs mitt bidrag.

@PM: Tången bara växer med eller utan CO2 och är enkel som bara den. Högt eller lågt pH eller mycket eller lite ljus spelar ingen roll heller.


Bra med påminnelsen, är lite besviken på antalet än så länge, det var. Fler personer som skrev i den andra tråden, sen lyser en del "kändisar" med sin frånvaro. Nu är jul och nyår slut. Gillar medlemmarna att vi har skickat in bilder på våra kar så kan ni väl också säga det?
Legends Like Me Live Forever

Skriv svar

Återgå till "Bildarkiv"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster