Plantswap collage 2011

Här kan ni posta bilder som ni har tagit. Varför inte göra en fin presentation av ditt akvarium?

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av hawkse » 04 jan 2012, 17:20

PM skrev:Denna vinner grand prize i frodiga växter.
Kan man få reda på vad du har för gödningsregim och ljus?
Jag är inte mycket för den holländska stilen,men detta funkar.
Skönt att ha sin egen handelsträdgård för akvarieväxter, när man ska skejpa andra kar ;)
Tack, du träffar huvudet på spiken med handelsträdgården. Kom just på mig själv med att ha utrotat H polysperma för några veckor sedan och bannade mig i all tysthet. Tur att man har den i fler kar :oops:

Gödningsregim och ljus postade jag ovan när Getingen frågade. Kan väl tillägga att två av rören har W-reflektorer från Dennerle (mycket nöjd med dem).

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av hawkse » 07 jan 2012, 15:06

MEEEER, vi vill ha MEEEER och FLEEEER kommentarer. Snälla?

Notera dock att om ni kör med prosilver-temat kan ni inte se hela högra bilden på bidragen i översta inlägget.

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av blassan » 07 jan 2012, 17:15

Bidrag 1.
Det allra första intryck som slår mig när jag sitter och tittar på bilden är "Djungel" mysigt,. växer vilt,. och jag skulle gärna ta mina händer och sticka in i bland buskaget för att kika ut i mitten vad som finns på andra sidan (klassiska tecknat dom göra,. :).

Ett par saker som jag ändå måste kommentera,. att svärdsplantan på vänster sida vid roten skulle ha varit lite mindre eller haft en annan växt,. den stör mer än vad den passar in,.
Hydrocotylen (stavning,.) gillar jag, får en lite djuphets känsla som gör också att karet känns stort!
dom svajjiga lianerna vet jag inte om dom ska va kvar eller om dom ska ta bort, (aldrig sett förut :P)
Roten som kommer ut i mitt skulle ha gömts lite mer bland växterna, antingen om det gått att sänka den lite eller fyllt upp den med lite Hydrocotyle, för att väva in den lite mer,

Övrigt: Växter och fisk ser ut att trvias, bra jobbat (tummen upp) =)

Bidrag 2.
jaaa duuu,. hmm ett par saker i det här karet som väcker min uppmärksamhet
Är det ett gigantiskt kar?! ett super mini kar?!,. eller va händer!? hehee
Karet känns huuur göttt som hällst som vi säjjer i värmland! riktigt så där soft att man kan bara kasta sig ner i sjunka ner för att relaxa med bira och en ,.. och en,... ehrm,.
Grönt och friskt,. trots sina skönhets fläckar (på rutorna) så tycker jag karet utstrålar "ORDNING I KAOSET!".
Men som vanligt så finns det ett par saker att på peka.
Som jag sa innan,.
allt känns helt oproportionerligt (stavning) en sådan sjuuuk feeling på karet hahahah
Anubias:arna känns helt rätt bland mossan ihop med roten,. men stenen och dom 4 stackars krakorna till stänglar bakom den känns helt konstiga,. jag skulle vilja ha stenen längre bak, och en mindre sten som passade in i karet bättre,. FAaaaast å andra sidan så tycker jag karet är riktigt nice!

Har en riktigt fin utgångs punkt för att fila till och göra det där lilla sista som väcker en till ett "WOW" :P

Bidrag 3
Oj,. Grenigt värre,. ska de likna en bläckfisk,. hehe,.
Uppsättningen hade kunnat funka men jag direkt på sak,. ett par st grenar borde ha kapats för att få lite mer öppet i mitten så man får den där stora feta buskage känslan. Riktigt fina växter och frodigt men på något sätt tycker jag inte det flyter ihop, Diskusarna verkar trivas,. riktigt fina!
Trots att karet känns lite grumligt, troligtvis pgr av ljuset kanske så har det karet EN RIKTIGT stor chans att komma någon vart!!! Skulle bara tänka om på valet av grus, en mörkare kanske för att störa bort lite av allt det gula, eller köra sand som är mer slät och neutral.

Men måste bara säga,. OJ OJ,. Riktigt bra jobbat!!! det är ett skit snyggt kar!

Bidrag 4
Vildvuxet och frodigt!
shit,. här finns det mycket gott och blandat,. karet har en potential iaf här om man fixar till ett par saker,. den härliga buskage känslan man får är helt underbar! Crypton skulle ha suttit mer bakom och tagit fram den gröna bakom eller varför inte petat i sär crypton med en utstickar pinne av en rot,. roligt och se med HC:n synd den att den känns "ny inköpt och väldigt placerad", om den hade fått växa på sig lite och fått regna ner hade vart riktigt roligt att se! (hc:n rot toppen),.
Glosso mattan är helt Crazy! lite små spretig där ljus inte tar sig ner ordentligt men det gör det hela mer levande och vild vuxet ut! (detta väger upp hc:n)

Stenen som ligger på roten är där för att hålla fast HC:n antar jag, synd,.
Men här finns inga direkta negativa saker att säga mer än att, växten som ibland glosson i mitt (minne som en guld fisk,.) tycker jag du ska ta bort och låta glosson ta över, så att Blyxan fått satt sin prägel med ett par extra duttar!!

Tummen upp!

Bidrag 5:
Diskus bort! dom känns del för stora för karet och ger fel intryck till växterna,. hade du valt en mindre eller haft mindre diskus i så hade karet fått sig en rejäl boost i storleks intryck!
RIKTIGT fina blyxa kuddar,. riktigt så där fluffiga,. håller dom att lägga huvudet på tro?!,. Polysperman ser riktigt fin ut och den svaga färgskiftningen gjorde att karet fick en perfekt skönhets fläck, Gillar glosso mattan, dock känns underlaget lite tunnt, skulle haft i lite mer botten substrat och haft ett par tillrörda höjjningar,
Ett riktigt fint kar i övrigt!

Ett par saker,
Karet känns väldigt väl planerat ut, som kan va tillfördel men det ger inte en känsla om fantasi utan att någon stans på vägen så har den gått lite vilse,. Karet är riktigt fint, men som sagt lite för väl planterat och sterilt! Diskusarna kanske borde ha varit på en annan plats än just där dock,. och ja dom är RIKTIGT snygga,. men ack så passar dom inte karet!

Små justeringar och du har ett TOPPEN kar av hög klass!
psst: tänk på tekniken vid nästa tagning

Bidrag 6
är jag trött eller är karet suddigt?!
Bakgrunden bort och byt ut den mot en mer steril,. vit? svart?,. den sticker i ögonen.
Starogynen är helt insane ihop rotalan? eller ludwigian? (osäker på art namnet)
det finns inte så mycket att säga här, men det märks att karet killen som fixat detta vet vad han gör, gillar reflektionen vid ytan! Karet känns och vara jäkligt djupt, kan de bero på mossan som bygger upp en "highway" rakt in i växtriket!!
Riktigt snyggt akvarium och inte en alg,. kanon jobb!!!

men också ett par sådan här också
Ett bättre kort med bättre skärpa hade gett karet ett bättre första intryck!
Tekniken, trots att man knappt tänker på den i början tills jag fick syn på den så skulle iaf utblåset plockats upp :) ,. as grym starogyn,. esh,. Riktigt snyggt kar!! Tummen upp!

Bidrag 7
OH MY MAN!!!
Riktigt nice hardscape,. och här finns en tanke bakom!
Viviparans exploderande växtlighet gör hela karet levande med sin vild vuxna frodighet. Fiskarna verkar inte ta illa upp vid detta iaf!!
har inget att kommentera om hardscapen utan en riktigt trevlig setup och riktigt snyggt!
Tyvärr så lackar den lite på ett par saker, Växtligheten på höger sida skulle ha varit mer tilltuffsad och något högre för att få en mer balanserad effekt och en storleks mässig feeling.
HM:en på vänster sida skulle ha varit nåååågot,. en aning tätare men jag gillar ändå denna!! Riktigt nice med ett par röda sticklingar som sätter lite klickar med färg lite var stans!
Botten täckaren skulle ha varit lite mer av allt så man inte såg botten substratet,. kanske man skulle ha valt (den tråkiga men den allt en tillförlitlig växt som Glosso) en annan art, som exempel Parvulan för att få en ännu mer känsla av gräs (då skulle nog visserligen stenarna i bakgrunden i mitten försvunnit om inte med rätt ansning)
Mossan på höger sida skulle ha peakat en aning neråt men en riktigt nice klick här!!

säger bara,. det här karet vill jag se IRL!! :D
2 TUMMAR UPP!

Bidrag 8
mysigt värre! bilden känns tagen! ljus sättningen och den härliga gröna färgen får verkligen karet att framträda! men måste bara säga om inte karet varit finare utan tetrorna!
finns bara en sak här,. stenen längst till höger skulle nog har placerats lite mer mot de andra. tycker att ögonen drar sig lite för mycket mot denna sten!
Karet i rätt balans och perfekt skick! att rot sticklingen går mot ytan är ett stort plus! man skulle gärna vilja veta om den går ovanför ytan?! hehehe

Härligt kar! Tummen upp!!

Bidrag 9
HEJSAN BUFFALABONG!!
En massiv puckel av växter i olika former och längder! Vildvuxet,. men lite föööör vild vuxet, men man kan inte sluta tänka på vad som finns i mitten av detta,. en guld sten som glimmar eller diamant?! Rötterna peakar ut perfekt från detta buskage och gör det till en levande, krälande botten organism av något slag hehe, känslan jag får är att de känns som denna sak har vandrat på botten ett par hundra år =). Dock hade jag gärna sett mindre urval växter, Pinatifidan i bakgrunden hade gärna fått träda fram och tagit till sig mer av ramp ljuset i detta kar!
Sprödig och fins botten täckare och staron känns helt rätt till man kan ana en öppning rakt in i växtligheten.,

Men,.
Tekniken,. fiskarna kunde fått gärna varit lite mer framme och även dom tagit en bit av kakan i ramp ljuset. sedan kortet kunde fått varit lite mer frammifrån än snett ovan som det känns.,
Riktigt fint kar och har lixom dom andra en stor potential här!! En person med gröna fingrar och ett bra trösk värde av svett och tålamod finns bakom detta kar!

Bidrag 10
SICK! haha,. vart och vad ska man kommentera!,. det är såå mcyket av allt så man sitter mål lös,.
Vild amazonas deluxe! den röda rotalan (på höger sida) kunde kapats, dom 2 längre stänglarna,
Här finns en riktigt jyst mystik i karet iaf, och det som fattas nu är ett par simglas ögon och ett par simfötter för att utforska karet på en helt annan nivå!
det enda jag kan säga om detta är som sagt om Rotalan där, att kapa ner dom 2 som sticker upp, sedan kanske köpa in 10-tal blåa tetror eller liknande för att få en blå prägel och något utstickande,.
Ett super snyggt kar,. Vallisen gör sig perfekt,. och bottens upphöjning gör karet också levande,.
va fan,. jag är Mål lös!,.

Det var mina kommentarer det!
Jag är en beginner och första gången för mig att ens våga kommentera! :D hehe

Alla har verkligen super fina kar,. och det är så svårt att skriva omdömen om karen,.
men hoppas jag inte var allt för ond haha =)

Lycka till i framtiden allihop,. ni har alla gröna fingrar iaf det märks!!

PEACE
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av hawkse » 07 jan 2012, 20:51

Tack, Blassan, för att du tog dig tiden, och tack (tror jag - SICK?) för omdömet ;-)
Helt rätt - vildvuxet - men vaddå bottnens upphöjning? Där finns tre rötter (varav en massiv) i karet men i övrigt är bottnen platt som en pannkaka. Det du ser är växter... och jodå, Rotalan är spretig pga att jag varit lite taskig mot den senaste månaden och hackat ned den så hårt. Lät några stänglar ligga och sola sig för tillökning den här gången.

Kom just på att Getingen kommenterade "hornsärven" till höger också - det är min Pistia-reserv som ligger och flyter där till höger så den får stanna tills vidare. Man vet aldrig när man behöver lite Pistia.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av GasseG » 07 jan 2012, 21:45

Tack Blassemannen :oops:, blir lite generad till och med. 18,5 liter är karet.
Ja det är lite skönhetsfläckar på rutorna och Rotalan kunde fått växa till sig lite mer....men men med lånekamera och ont om tid så blev det sådär.

Kom igen nu alla...KOMMENTERA!!!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av blassan » 07 jan 2012, 21:47

Trodde du hade fixat med botten substratet i fram kant, dvs det är ditt bidrag nr10? Gilla när det blev som en kulle fram till där så det inte är helt symmetriskt platt Lixom set naturligt ut

:)
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av blassan » 07 jan 2012, 21:49

Asså den är så fluffig den där mattan i karet så man önskar man kunde ha den som natt kudde gasse hehe
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Admin JTFix » 07 jan 2012, 22:18

Jag väljer att rösta på dom tre bidragen (med lite korta kommentarer istället) som jag anser är bäst efter mitt tycke och smak.

På plats 1. Bidrag nr: 3.
Trevligt scape, kalasbild (verkligen!!) och det bidraget som jag tycker är rätt i tid för en tävling. Enligt mig så ser detta scape genomtänkt och klart ut.
Fiskvalet tycker jag med är rätt. Är lite trött på att se stim med kardinaltetror så tummen upp för att våga stoppa i lite större fisk.

På plats 2. Bidrag nr: 5.
Samma här med fiskvalet. Älskar det! Lite för platt övergång mellan Glosson och Blyxan, fixar du det så blir ditt scape ännu bättre.

På plats 3. Bidrag nr: ?
Kan faktiskt inte välja ut någon trea. Har tittat flera gånger nu och tycker ni alla fått till det bra även om nått kar är rejält igenväxt så kan jag med tycka att det har sin charm då växterna är så välmående.

Så bra jobbat alla! :D
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av GasseG » 08 jan 2012, 03:10

Jag måste ändå säga att Blassan och Anette är riktiga förebilder! De är inte med själva men bemödar sig ändå att skriva i tråden *applåd*. Kom igen nu PS!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Getingen » 11 jan 2012, 21:06

Värt att bumpa nu när forumet är uppe igen.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av GasseG » 11 jan 2012, 22:37

Kan passa på att berätta att bladen ni ser i bidrag 2 är en enkronas diameter i bredd och en femkronas diameter i längd....grymt petit mao.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Wegas
Donator
Donator
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jan 2012, 10:58
Ort: Szeged/Ungern

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Wegas » 12 jan 2012, 01:53

Nummer 7 är min favorit. Ser ut som något blåsigt kustlandskap. Det långa gräset ser helt vilt ut. Jätte fint, ser genomtänkt och proffsigt ut.
Nummer 5 ser lite platt ut, men ack så inbjudande!! Jag skulle lagt mig på glosson. Och ja Blassan, jag tror oxå blyxan funkar som kudde. Sen drömma mig bort.
Resten är oxå jätte fina. Var stolta allihopa! =D

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Getingen » 12 jan 2012, 14:55

GasseG: Hur har du fäst din sötvattenstång? Eller kryper den fritt på bottnen utan problem?
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av GasseG » 12 jan 2012, 17:42

Getingen skrev:GasseG: Hur har du fäst din sötvattenstång? Eller kryper den fritt på bottnen utan problem?
Den växer fast jättefint med bra ljus så det körde jag på först. Det visade sig dock att mitt ljus inte är tillräckligt eller något....kanske den inte växer fast på sten? Vad vet jag men fastnar gör den inte! Sedan gjorde jag om allt och snodde fast sötvattenstången med syntetisk tråd runt stenarna istället.

Tack för din kommentar Wegas!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Plantswap collage 2011

Inlägg av Mr_Ewing » 12 jan 2012, 18:43

GasseG skrev:
Getingen skrev:GasseG: Hur har du fäst din sötvattenstång? Eller kryper den fritt på bottnen utan problem?
Den växer fast jättefint med bra ljus så det körde jag på först. Det visade sig dock att mitt ljus inte är tillräckligt eller något....kanske den inte växer fast på sten? Vad vet jag men fastnar gör den inte! Sedan gjorde jag om allt och snodde fast sötvattenstången med syntetisk tråd runt stenarna istället.

Tack för din kommentar Wegas!
Min tång växer fast iaf - fast jag har ju aningens mer ljus i min LED-burk :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Skriv svar

Återgå till "Bildarkiv"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster