co2-komponenter med kvalite som gör att jag kan sova lugnt

Byggt nått eget? Frågor om akvarieteknik? Det som inte går under "växter" kan det skrivas om här.

Moderator: Hedersmedlemmar

snuppesno
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 dec 2012, 11:30

co2-komponenter med kvalite som gör att jag kan sova lugnt

Inlägg av snuppesno » 12 mar 2016, 10:08

Hej, har sökt på forumet men inte riktigt funnit det jag letar efter så jag startar en tråd.
Jag har ett 360 liters kar med trycksatt CO2-gödning och jag tycker det är lite "nojjigt" med alla skarvar på slangar under karet, och ganska ofta är det dålig kvalitet på komponenterna dessutom vilket inte gör saken bättre.
Senaste incidenten var när jag bytte co2-slangen i går, när jag monterade på den nya slangen på bubbelräknaren lossnade den lilla plastpipen som man trär på slangen och jag använde inte våld öht.
Det är ju faktiskt skitviktigt på ren svenska att inte dessa komponenter inte går sönder när det ligger 360 liter vatten i karet som bara väntar på ett tillfälle att smita ut på golvet så varför kan ingen tillverka dem i ett annat material än billig plast?
Kan tillägga att bubbelräknaren som gick sönder var av märket JBL, likaså backventilen.
Har testat flera olika tillverkare som Dennerle mm. men ingen har varit direkt trovärdig, de har läckt eller så har backventilsfunktionen inte fungerar alls. :???:
Så min fråga är igentligen, var kan jag finna en bubbelräknare och backventil med god kvalite så jag kan sova gott om natten :innoc:

Användarvisningsbild
Håndtam
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 107
Blev medlem: 16 feb 2008, 03:31

Re: co2-komponenter med kvalite som gör att jag kan sova lug

Inlägg av Håndtam » 12 mar 2016, 15:16

Elos...
Mvh
Jan Ove

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: co2-komponenter med kvalite som gör att jag kan sova lug

Inlägg av Bson » 12 mar 2016, 16:04

Jag använder https://www.jbl.de/?lang=en&mod=product ... il&id=7319
Inbyggd bubbelräknare i den reaktorn, sen är backventilen i min anläggning hopbyggd med magnetventilen. Finns ju backventiler i rostfritt vilket kan kännas säkrare.

snuppesno
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 dec 2012, 11:30

Re: co2-komponenter med kvalite som gör att jag kan sova lug

Inlägg av snuppesno » 12 mar 2016, 22:02

Tackar för svaren, lutar nog mer mot ELOS pga att den verkade stabil plus att jag vill undvika skarvar på slangarna från filtret.
Tar gärna emot tips på bra bubbelräknare också :eek:

//Snuppesno

Skriv svar

Återgå till "Teknik, DIY, tips & trix"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster