Co2 reaktor i akvariet

Byggt nått eget? Frågor om akvarieteknik? Det som inte går under "växter" kan det skrivas om här.

Moderator: Hedersmedlemmar

Mighty_Pike
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 nov 2015, 18:50

Co2 reaktor i akvariet

Inlägg av Mighty_Pike » 23 feb 2016, 11:25

Hej på er

Idag använder jag mig av en diffusor i glas för att lösa upp mitt trycksatta system.
Enligt säljarens info så ska den klara akvarium upp till 300L och min burk är på 180L, så teoretiskt ska jag klara mig med den diffusorn.
Men, jag tycker inte att den löser upp så mycket CO2 som jag vill att den ska göra, drop checkern bekräftar också detta.

Har ni något tips på en bra reaktor som kan användas tillsammans med innerfilter eller en cirkulationspump?
(Jag har inget ytterfilter utan kör med Juwel's innerfilter.)

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Co2 reaktor i akvariet

Inlägg av Bson » 23 feb 2016, 20:06

Tycker en bra diffusor skulle klara detta. Kanske byta?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Co2 reaktor i akvariet

Inlägg av Bson » 23 feb 2016, 20:08

Förresten, jag använder diff i mitt Lido 200l, utan problem. Kanske har du en del kalk i inredning tex. "minilandskap"?

Mighty_Pike
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 nov 2015, 18:50

Re: Co2 reaktor i akvariet

Inlägg av Mighty_Pike » 23 feb 2016, 22:08

Ja jag trodde att den skulle klara av det eftersom det är en av dom större diffarna som jag hittade på Ebay. Jag har engelsk sjösten, sand(råda) och red moor i akvariet, inga stenar.

Såg på Youtube att folk använder mindre cirkulationspumpar som dom sätter en svamp över utblåset på för att slå sönder bubblorna - är det effektivt kanske?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Co2 reaktor i akvariet

Inlägg av Bson » 24 feb 2016, 09:04

Tror inte att en cirkulationspump tillför så mycket, bubblorna från diffusorn borde vara tillräckligt fina. Pumpen rör ju också runt vattenvolymen vilket kan få CO2 att snabbare lämna karet. Men placera diffen nära botten och vid/under utblåset från filtret för att testa. Man får också tänka på att dropcheckern visar inte pH i realtid utan det är en fördröjning på flera timmar, så ett pH-test är bättre när man håller på och provar sig fram. Vattenvärden för övrigt, KH, önskat pH?

Mighty_Pike
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 nov 2015, 18:50

Re: Co2 reaktor i akvariet

Inlägg av Mighty_Pike » 27 feb 2016, 13:53

Jag tryckte ner diffusorn en bit i bottenmaterialet och jag tycker nog
att det ser ut som att den löser bubblorna lite bättre nu. Drop checkern visar dock samma blåaktiga nyans. Växterna växer på bra utan problem. Den enda som växer sakta är HC'n och det är väl därför som jag hakar upp mig på att Co2 inte löser sig ordentligt. Jag har 100 watt led och ca 50 watt T5 så det bör väl inte vara problemet.
Har ingen koll på KH just nu, ska köpa ny test.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Co2 reaktor i akvariet

Inlägg av Bson » 27 feb 2016, 18:17

Vad är det för diffusor? Trycka ner den i bottensubstratet låter en aning drastiskt. Vilket arbetstryck visar regulatorn och ungefär antal bubblor/sek.?

Mighty_Pike
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 nov 2015, 18:50

Re: Co2 reaktor i akvariet

Inlägg av Mighty_Pike » 26 mar 2016, 12:41

Uppdaterar posten ifall det kan vara till någon hjälp för någon annan.

Ja att trycka ner diffusorn låter kanske drastiskt, men faktum är att upplösningen blev mycket bättre när vägen upp till ytan blev lite längre. Jag tryckte inte ner hela, utan bara själva glasböjen, koppen är jämns med substratet. HC växer mycket bättre nu.

Trots ovan nämnda förändringar så var pH checkern fortfarande blå, så jag misstänkte att eBay-vätskan från China inte fungerade som den skulle.
Beställde ny vätska och efter det så visar pH checkern rätt nyans.

Tack för din input Bson!

Skriv svar

Återgå till "Teknik, DIY, tips & trix"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster