Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Byggt nått eget? Frågor om akvarieteknik? Det som inte går under "växter" kan det skrivas om här.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Miraaju
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 mar 2012, 11:26

Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av Miraaju » 25 dec 2015, 20:54

https://www.youtube.com/watch?v=VgyWu_jP7AQ

http://www.aliexpress.com/item/Foxaon-B ... eb201560_5

tar ju inte lång tid att göra en sån här och det kostar ju inget!

Skulle det funka med 2 sånna i ett Juwel lido 120 tro? Mina Original lysrör är så sjukt svaga testade en annan ledbelysning jag hade hemma och den va så sjukt mycket starkare men passade inte bra där :S

Miraaju
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 mar 2012, 11:26

Re: Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av Miraaju » 25 dec 2015, 21:00

Oj den där som jag länkade var inte Waterproof, men det finns sånna där Led Strips om man söker som kostar istortsätt lika mkt men är Waterproof! http://www.aliexpress.com/item/SUPERNIG ... eb201560_5

thaifighter

Re: Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av thaifighter » 26 dec 2015, 12:50

Jag använder såna här med SMD 7020 leddar ger ca 1440-1480lm per 50 cm strip.
Kostnad ca 300 kr för 10 st, med gratis frakt! ;-)
Lyser väldigt starkt, ända negativa är att algerna gillar det också så man måste se till att ha Amano, Ottosar och Snäckor i från början!
Specifikation:
Material: Aluminum PCB
U style aluminum skena
Transparent genomskinligt skal
Plast ändstycken med hål för skruv
Leddar: 36 st/50cm, kan delas på var tredje
Färg:kallvit/cool white/6500-7500K
Längd per strip: 50cm
Bredd: 1.5cm
Höjd: 1,3cm
Input Volt: DC12v
LED Chip Typ: SMD 7020

OBS! Strömadapter köpes separat 2A/12V funkar bra till 2 strippar, även kontakter att seriekoppla ihop leddarna med köpes separat.

http://www.ebay.com/itm/10x-50cm-7020-W ... c5DEtPC9yw
Senast redigerad av 2 thaifighter, redigerad totalt 27 gång.

Mr_Singa
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 nov 2014, 22:23

Re: Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av Mr_Singa » 26 dec 2015, 20:09

Låter väldigt billigt. Har letat efter på eBay o Aliexpress. Men aldrig för dom här priserna. Räcker det med kylflänsen eller det som följer med.? Hört att dom kan bli rätt så varma . Tack för länken kommer bli en försenad julklapp ser det ut som.

thaifighter

Re: Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av thaifighter » 27 dec 2015, 10:58

Mr_Singa skrev:Låter väldigt billigt. Har letat efter på eBay o Aliexpress. Men aldrig för dom här priserna. Räcker det med kylflänsen eller det som följer med.? Hört att dom kan bli rätt så varma . Tack för länken kommer bli en försenad julklapp ser det ut somBild.
Den sorten av aluminiumskena jag länkat till blir inte så varm om den får ligga öppet och inte är inbyggd, mina ligger direkt på täckglaset!
Fast jag har byggt "ben" i varje ände som dom står på så den kommer upp ca 1 cm från täckglaset, finns hål i slutstyckena där man kan sätta i skruvar.
Jag kör dock mina akvarier blandat ledskenor med vanliga gamla lysrörramper.

Thaifighter
ledskena 3.JPG
ledskena 2.jpg
ledskena 1.jpg

Mr_Singa
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 nov 2014, 22:23

Re: Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av Mr_Singa » 27 dec 2015, 11:23

Till och börja med snyggt kar. Tack för svaret, min plan var att ha dem inbyggda i en armatur. Kanske skippar det eller kanske en fläkt eller två.

thaifighter

Re: Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av thaifighter » 27 dec 2015, 11:40

Mr_Singa skrev:Till och börja med snyggt karBild. Tack för svaret, min plan var att ha dem inbyggda i en armatur. Kanske skippar det eller kanske en fläkt eller två.
Tack! Lite mer av karet som är på 200L, kollar man noga ser man dock en hel del grönalger,
jag inte har några Siamesiska algätare i karet då dom blivit för stora, och mina Ottosar gillar inte trådalger! :cry:
Går några gamla Amano i karet med, men dom har också tröttnat på att käka alger! :arger:
På jakt efter nån bra algätare, men svårt att hitta dom som finns blir för stora!

Thaifighter
banner3.JPG

Mr_Singa
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 nov 2014, 22:23

Re: Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av Mr_Singa » 27 dec 2015, 11:52

Håller med Siamesiska algätare blir alldeles för stora. Men just hår/tråd alger är besvärliga. Om du vill fortfarande ha några Amano, men en liten twist? Prova svart Amano ingen jätte skillnad. Men dom jag har haft har hålet sig medelstora även vid vuxen ålder. Äter alger lika bra som sina kompisar.

thaifighter

Re: Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av thaifighter » 27 dec 2015, 13:52

Mr_Singa skrev:Håller med Siamesiska algätare blir alldeles för stora. Men just hår/tråd alger är besvärliga. Om du vill fortfarande ha några Amano, men en liten twist? Prova svart Amano ingen jätte skillnad. Men dom jag har haft har hålet sig medelstora även vid vuxen ålder. Äter alger lika bra som sina kompisar.
Vad är "svart" Amano? Aldrig hört talas om? :neutral:

Thaifighter

Mr_Singa
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 nov 2014, 22:23

Re: Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av Mr_Singa » 29 dec 2015, 09:43

Jag hade aldrig hört talas om den tidigare. Desvärre har jag inte hittat någon gång igen. Han viste inte det riktiga namnet, där av svart Amano pga den var mycket mörkare än den vanliga. Och den verkade inte bli lika stor heller, vilket var utmärkt till mitt 20 L nano.

thaifighter

Re: Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av thaifighter » 29 dec 2015, 13:28

Mr_Singa skrev:Jag hade aldrig hört talas om den tidigare. Desvärre har jag inte hittat någon gång igen. Han viste inte det riktiga namnet, där av svart Amano pga den var mycket mörkare än den vanliga. Och den verkade inte bli lika stor heller, vilket var utmärkt till mitt 20 L nano.
Enda svarta räka jag haft är "Black Sakura" dvs Svart Körsbärs räka, men dom är dåliga på alger! :roll:

Thaifighter

Mr_Singa
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 nov 2014, 22:23

Re: Är detta en bra DIY lyramp BILLIGT?

Inlägg av Mr_Singa » 29 dec 2015, 20:09

Ja dom är lite petigare vad dom vill ha att äta. För dom är ju riktigt fina. Men om jag skulle råka hitta dom svarta Amano igen så kan jag ju höra av mig till dig? Jag har varit på jackt efter dom efter min sista dog för något år sedan.

Skriv svar

Återgå till "Teknik, DIY, tips & trix"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster