Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Byggt nått eget? Frågor om akvarieteknik? Det som inte går under "växter" kan det skrivas om här.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 12 jun 2015, 08:04

Funderar på att köpa http://www.aliexpress.com/item/48-60-12 ... 45191.html
tillsammans med timer och wireupphäng. Tänker att den skulle funka till ett 370l (125x55x55cm). Nuvarande 2x150W MH ger mig lite problem med alger mm. 192W led kanske skulle vara rätt lagom?
Någon som har erfarenhet av denna led-ramp?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Raven » 13 jun 2015, 06:26

Fixture comes with 64x 6500K white 3 watts LEDs...... 192W total wattage......8640 Lumen....

Räknat på lumen är det mindre än 90W, 100W kallvit budget från ebay har 9000-10000 lumen.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 13 jun 2015, 09:16

Har försökt ta reda på hur många lumen Maxspekt Razor 160W ger för att få en jämförelse, men har inte lyckats hitta några sådana uppgifter. Men oavsett teknisk spec. så ser det ut som armaturen från Green Element ändå ger rätt mycket synligt ljus.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 11 jul 2015, 09:16

Första dagen med "lågbudget LED". Men det ser rätt bra ut med färgåtergivning etc. och växterna bubblar. Det känns betydligt lugnare med denna belysningen kontra 2X150W MH. Inte något direkt ljus-spill ut i rummet heller, trots att armaturen hänger 20-25cm över karet. (Edit: PET-flaskan är ett försök att fånga Siamensis :) )
Bilagor
Green Elements LED,1.jpg

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 29 jul 2015, 08:18

Intressant tråd gällande rampen ifall man är nyfiken: http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=415522

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Mr_Ewing » 29 jul 2015, 10:52

Sjukt snygg scape!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 29 jul 2015, 13:39

Thank you Mr. Ewing :-)

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 29 jul 2015, 18:30

Timers införskaffade till LED-armaturen. Enkel och bra funktion på dessa.
Bilagor
Beamworks timer.jpg

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Admin JTFix » 29 jul 2015, 23:24

Även här ber jag om ursäkt för sent svar.

Skitsnyggt! *Dreglar*
Har du märkt nått negativt med ljuset än, räcker det till tycker du? Rent estetiskt så tycker jag det är snyggt iaf. (inkl timers)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 30 jul 2015, 07:56

Tack Anette! Nej, ser inget negativt med ljuset än. Snarare är jag överaskad över hur växterna reagerar och bubblar, även växterna vid botten. Brist på kapacitet verkar det alltså inte vara. Känslan är att armaturen är en höjdare och väldigt prisvärd. Timerfunktionen gör ju också att man kan starta och avsluta ljustiden lite vackert :-)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Mr_Ewing » 30 jul 2015, 16:15

Det är inte dimmer på denna va? Det vore lite för bra för att vara sant :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 30 jul 2015, 18:38

Nope, bara två lägen. Sen är det ju två kretskort i armaturen vilket gör att man kan styra dessa lägen i en "främre och bakre del" oberoende av varandra varför man behöver två timers. Så för varje kretskort kan man alltså tända 8 eller samtliga 32 LED'ar. Men det är bra så :-) Det är ingen Maxspect Razor direkt, men en sådan hade ju gått lös på 8 500kr..

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 31 jul 2015, 15:32

Low light...
Bilagor
Low light.jpg

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Xanrag » 01 aug 2015, 15:27

Jag surfade runt på aliexpress i flera timmar igår och kollade på LED-ljus, finns en hel del varianter att välja på.

Det jag till sist fastnade för är en CITII AQUARIUM PLANT LED LIGHT LDP-600 tillsammans med CITII LIGHTS Remote Control.

Himla trevlig säljare, köper man fjärren samtidigt som ljuset så får man den monterad och färdig och ingen extra fraktkostnad.

Att jag föll för just den här trots att den var lite dyrare än konkurrenterna var för att jag läst bra saker om deras tidigare lampor och att det här är deras senaste iteration med både vitt, blått och rött ljus samt att man för en billig penning ($10) får en fjärr som gör att man får steglös dimmer med några snabbval och annat lull-lull.

Väntar med spänning på paketet som borde komma om en vecka eller två!

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 02 aug 2015, 09:51

Ser riktigt intressant ut! Hade den också haft vireupphäng hade det varit grymt bra. Väldigt bra att kunna reglera höjden på armaturen över akvariet för att kunna få en bra spridning på ljuset även i djupled, LED-arna är ju rätt smalstrålande. Mitt kar är t.ex. 55cm djupt vilket gör att min armatur hamnar på ca. 25cm över vattenytan för att få bra spridning på ljuset i hela karet. Samtidigt som det är smidigt när man grejar i karet och inte ha en armatur i vägen. Återkom gärna med lite intryck och bilder :-)

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Xanrag » 10 aug 2015, 20:04

Så, då hade paketet kommit. Det gick med raketfart med DHL men jag gissar att jag åkte på moms + avgift på grund av det också.

Själva enheten är diskret och snyggt svart, borde inte vara några problem hänga i vajer då "stativen" som följer med bara är metallpinnar man för in i små hål i vardera kortsida. Där skulle man kunna trycka in något med ögla istället.

Fick lite hjärtklappning när jag satte igång den och den blinkade, men det visade sig någon minut senare vara något skumt blink-läge som man kunde ställa in den på med fjärrkontrollen.. phew. Fanns en del olika blinktyper med varierande epilepsiframkallande faktor..

Strömlådan är lite stor och kablarna är rätt korta, man ska nog be om att få lite längre sladd tycker jag. Borde inte vara så jobbigt att byta om man är lite kunnig dock.

Ljuset jämfört med min gamla lysramp är som gryning och dag, den nya belysningen är också bredare än den gamla så lyser verkligen upp hela akvariet helt. Det blev ingen större skillnad på foton i 50% och 25% ljusstyrka då jag antar den kompenserar på något sätt, men det upplevs som rätt stor skillnad.

Nu måste jag ju bygga nån liten arduino/pi-grej som trycker på fjärrkontrollen enligt ett schema så att jag får gryning/skymning.. ett framtida projekt!

En till fördel med designen på den här är att jag kan ta av täcklocket på akvariet utan att behöva ta bort belysningen. En liten nackdel är att den känns lite skranglig då den nästan är för stor för akvariet men chansen att den skulle ramla ner i känns obefintlig.

Den blir lite varm men inget man inte kan hantera. Skulle rekommendera den här till andra.
Bilagor
Bara vita leds, blev väldigt grönt men jag har nyss rört om i tanken så kanske är det.
Bara vita leds, blev väldigt grönt men jag har nyss rört om i tanken så kanske är det.
Bara röda och blå leds.
Bara röda och blå leds.
Nya LED-rampen, alla LEDs på max.
Nya LED-rampen, alla LEDs på max.
Gamla lysröret, dunkelt och gult.
Gamla lysröret, dunkelt och gult.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 11 aug 2015, 08:14

Trevligt! Ljuset verkar dra lite åt rött/rosa på bilden med 100% effekt? Kanske är något med kamerainställning eller så. Vad är en "arduino/pi-grej"? Går det att ställa in belysningstider via fjärren? Hade varit intressant med ett par bilder på själva rampen.

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Xanrag » 11 aug 2015, 08:41

Jag fotar med min mobil så det är nog ingen vidare kvalitet på bilden dessvärre, när jag testade fota med olika ljusstyrka så blev bilderna typ identiska fast det verkligen såg annorlunda ut i verkligheten.

Det går inte att ställa in belysningstider dessvärre, så man behöver fortfarande en timer. Det var där jag tänkte på en egen lösning med arduino eller raspberry pi (små moderkort man kan bygga leksaker med) som antingen manipulerar fjärrkontrollen eller som har egen RF-sändare; på så sätt skulle man kunna ha en soluppgång/nedgång med ljusförändringar på någon procent per minut. Då börjar det bli en lite dyrare DIY-grej, men då kan man passa på att slänga in en termometer, en PH-sensor och lite annat; typ som OpenAquarium fast kanske försöka få lite billigare..

Rampen och strömdosan ser ut som på reklamen typ, det enda jag hade att anmärka på var att plattan under som skyddar mot skvätt och dyl var lite mindre än topp-plåten så den kan åka fram- och tillbaka en cm eller så om man vickar på enheten. Går säkert fästa med lite tejp eller dyl, den kanske behöver lite luft så att det inte är lufttätt.
Bilagor
Ljusrampen i aktiverat tillstånd.
Ljusrampen i aktiverat tillstånd.
Strömlådan med en liten fläkt, inget som hörs över bubblet i mitt akvarium.
Strömlådan med en liten fläkt, inget som hörs över bubblet i mitt akvarium.

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Xanrag » 11 aug 2015, 20:49

Ett tillägg, det fanns visst en timer-modul att köpa också men den känns såpass dyr att den nog bara lönar sig för saltvattentanks.. roligare bygga egen. :)

http://www.aliexpress.com/store/product ... 27992.html

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Xanrag » 12 aug 2015, 17:53

Och där damp införselfakturan från DHL ner. Dom sket helt i vad som stog på paketet och kör med "statistiskt värde" för den förtullningskod och vikt som angavs.. vilket iofs var lite lägre än den kostade och dom tog bara 50kr i hanteringsavgift till skillnad från iglarna på FedEx.

Så totalt kostade den alltså ~1300 SEK ink moms och frakt, vilket inte är så farligt ändå.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 04 okt 2015, 09:25

Aktuell bild på karet i nuläget. Rampen funkar fortfarande :-). Har dock kört med täckglas ett tag vilket tar bort lite av effekten från rampen tack vare kondens mm. på glaset. En annan fundering är att det hade varit bättre med LED med färgtemperatur uppåt 8 000K. Helst justerbar naturligtvis.
Bilagor
IMG_3436 (Custom).JPG
2015-10-04,1 (Custom).JPG

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 04 okt 2015, 21:39

Sitter ofta i trappan och betraktar karet från gaveln. Skulle vara najs med ett kar som är 125cm djupt.. Och det får väl bli det sista inlägget för min del i denna tråden.
Bilagor
IMG_3440 (Custom).JPG

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Mr_Ewing » 16 okt 2015, 07:19

Jag skulle ta och skriva ihop en tråd om mina belysningar med RGBW-chip.
Jag är grymt imponerad av färgåtergivningen på dessa kar.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

JensJ
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 04 jan 2008, 16:40
Ort: Åby, Norrköping

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av JensJ » 20 jan 2016, 00:23

Intressant ramp du har hittat. Är du fortfarande nöjd med ljuset och kvaliten på LEDarna etc?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Led-belysning Green Elements. Någon som testat?

Inlägg av Bson » 21 jan 2016, 19:06

JensJ skrev:Intressant ramp du har hittat. Är du fortfarande nöjd med ljuset och kvaliten på LEDarna etc?
Jo, den fungerar riktigt bra. Styrningen med timer funkar också bra. Nämnde väl tidigare i tråden att det hade varit bra med en färgtemperatur på ungefär 8 000K, men jag måste revidera det påståendet. Den är faktiskt bäst som den är med angivna 6 500K, ljuset känns perfekt och bör alltså inte "dra mer åt det blå hållet". Kan ju berätta att när armaturen levererades så visade den sig vara saltvatten varianten, med 48st 10 000K och 16st blå dioder. Men efter en kort diskussion med ALiExpress så skickade dom nya kretskort med rätt dioder, vilket tog mig ca. 20min att byta. Dom krävde inte att få tillbaka felaktiga kretskort, så nu har jag även den varianten ifall det skulle behövas..

Skriv svar

Återgå till "Teknik, DIY, tips & trix"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster