Bubbelräknare i diffusorn?

Byggt nått eget? Frågor om akvarieteknik? Det som inte går under "växter" kan det skrivas om här.

Moderator: Hedersmedlemmar

Thörre
Frö
Frö
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 mar 2015, 15:42

Bubbelräknare i diffusorn?

Inlägg av Thörre » 09 apr 2015, 18:31

Jag har både bubbelräknare och diffusor i glas.
Min fråga är om man likaväl kan räkna bubblorna i diffusorn som i bubbelräknaren?

Anledningen är att när jag äntligen fått på co2 slangen runt allt (pajade en bubbelräknare i glas) och fyllt räknaren med vatten och fått allt på plats så råkade jag ha för mycket tryck på nålventilen när jag skruvade på flaskan så allt vatten trycktes bort. Nu är jag inte jätte sugen på att plocka ur allt och göra om.

Jag ser bubblor gå in i diffusorn innan dom trycks ut och tänker att det blir samma sak som med bubbelräknare.
Men det är bara på en liten del av diffusorn som det kommer ut bubblor på inte runt hela som man ser på alla videos. Jag tycker inte det bubblar nämnvärt i tanken heller och detta med två bubblor i sek ungefär. Därför tänker jag att jag lurar mig själv och att trycket ut i tanken är för lågt.

Dum fråga kanske men ville fråga innan jag river ut det.
(hatar co2 slang) :D

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Bubbelräknare i diffusorn?

Inlägg av Bson » 10 apr 2015, 08:26

Jag har rationaliserat bort bubbelräknaren och kollar på diffusorn. Kör visserligen med pH-controller, men man kan räkna bubblor och se på flödet ur diffusorn ifall det är lagom. Iaf. om man har lite vana vid grejorna..

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bubbelräknare i diffusorn?

Inlägg av hawkse » 10 apr 2015, 14:17

Håller med Bson. Faktum är att jag tycker bubbelräknaren kan vara missvisande då bubbeltakt beror på bubbelräknarens utformning. Litet hål ger högre takt än stort hål varför bubbeltakten i räknaren kan skilja väsentligt från det du ser i t ex diffusorn. Därav svårt att använda bubbeltakt som mått på hur mycket CO2 man doserar.

Rekommendationen får åter bli att hålla koll på dropcheckern för att se om man har lagom med CO2.

EDIT: litet hål ger högre takt än STORT hål ska det vara.
Senast redigerad av 1 hawkse, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bubbelräknare i diffusorn?

Inlägg av Raven » 10 apr 2015, 22:14

Är bubblorna konsistenta i storlek så kör på.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Thörre
Frö
Frö
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 mar 2015, 15:42

Re: Bubbelräknare i diffusorn?

Inlägg av Thörre » 13 apr 2015, 12:38

Tack då kör jag på som det är.

Hur fungerar en dropchecker, måste nog skaffa en sådan.
För/nackdelar med olika fabrikat eller storlekar?
Vill ju gärna ha en som syns så lite som möjligt.
Hur ofta får man byta PH vätska?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bubbelräknare i diffusorn?

Inlägg av hawkse » 13 apr 2015, 12:48

Du fyller dropcheckern med en testvätska som skiftar färg med pH-värdet. Vätskan har ingen direktkontakt med vattnet i akvariet utan det är genom akvarievattnet och testvätskans ytor som koldioxiden diffuserar och därmed förändrar pH-värdet i testvätskan. Köper man färdigblandad testvätska (jag brukar köpa JBLs) räcker det sedan med att hålla koll så att testvätskan håller sig härligt grön så har man lite drygt 20 ppm koldioxid i vattnet.

Jag är svag för dropcheckers i glas men de finns i plast också. Vill du ha så lite som möjligt i karet finns det dropcheckers som hänger över karets kant så att bara ett smalt rör hänger ned i vattnet. Bubblan med testvätskan hänger då på karets utsida.

För dropcheckers som sitter inne i karet så brukar det vara sugkoppar som gäller och då rekommenderar jag att köpa en checker som tar standard-sugkoppar för att underlätta när det blir dags att byta ut de gamla stela sugkopparna.

Testvätskan funkar länge. Månader. Största problemet brukar vara att dropcheckers som sitter inne i karet ramlar loss pga dåliga sugkoppar eller för att fiskarna knuffar loss dem.

Thörre
Frö
Frö
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 mar 2015, 15:42

Re: Bubbelräknare i diffusorn?

Inlägg av Thörre » 14 apr 2015, 12:37

Var sjutton hittar man en prisvärd sådan i glas?
Eller är det normalt att dom kostar 300-500kr?

Skriv svar

Återgå till "Teknik, DIY, tips & trix"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster