Långt och lågt planerat

Byggt nått eget? Frågor om akvarieteknik? Det som inte går under "växter" kan det skrivas om här.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av Krukan » 11 mar 2014, 00:34

@ dondestalpez; jag tror att man måste ta hänsyn till att två av sidorna är betydligt längre än standard. Ingen av de tabeller jag har hittat (den gamla från Aros glas verkar förresten ha försvunnit) funkar jättebra till långa kar.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av Raven » 11 mar 2014, 00:47

Krukan skrev:@ dondestalpez; jag tror att man måste ta hänsyn till att två av sidorna är betydligt längre än standard.
Mindre hänsyn när mittstag används som fördelar ut krafterna, utan mittstag måste glaset ta hela den kraften själv och då krävs det tjockare glas.

Bild
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
dondestalpez
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 jan 2014, 21:20
Ort: Stockholm

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av dondestalpez » 11 mar 2014, 01:05

Krukan skrev:@ dondestalpez; jag tror att man måste ta hänsyn till att två av sidorna är betydligt längre än standard. Ingen av de tabeller jag har hittat (den gamla från Aros glas verkar förresten ha försvunnit) funkar jättebra till långa kar.
Ja, alltså det var därför du fick länkarna med teorin bakom dimensionering och uträknaren också. Å kalkylen kan du t.o.m se hur mkt glaser kommer att bukta ut med den angivna tjockleken

Användarvisningsbild
dondestalpez
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 jan 2014, 21:20
Ort: Stockholm

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av dondestalpez » 11 mar 2014, 01:23

@Raven: hittade samma tabell och om man tar Krukans mått så blir det runt 5-6 mm också.

Nu som sagt, jag är varken glasmästare eller akvariumbyggare. Jag kan inte heller så mkt om glas som material. Kan dock säga att trycket blir större eftersom det är en större yta, ja. Men då är det inte bara glasskivan som tar det utan mest fogarna. Och tjockleken på glaset avgör hur mkt den kommer att bukta, såklart. Behöver dock inte bukta så mkt pga den korta höjden.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av Raven » 11 mar 2014, 01:50

dondestalpez skrev: Kan dock säga att trycket blir större eftersom det är en större yta, ja. Men då är det inte bara glasskivan som tar det utan mest fogarna. Och tjockleken på glaset avgör hur mkt den kommer att bukta, såklart. Behöver dock inte bukta så mkt pga den korta höjden.
Kraften på framrutan är lika stor som kraften på bakrutan, med mittstag tar krafterna ut varann.
Men då är det inte bara glasskivan som tar det utan mest fogarna.
Fogar kan förstärkas upp med en diagonal glasremsa, håller det för ett 1000Liters helglasakvarium så borde det hålla för ett ~287L också.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av Krukan » 11 mar 2014, 11:52

Tack för all input och tack Raven för den gamla goda tabellen (även om jag tydligen har glömt hur man använder den). Jag ska kolla om det går att komma fram på Akvarielagrets telefon under dagen och återkommer med deras förslag.

Användarvisningsbild
dondestalpez
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 jan 2014, 21:20
Ort: Stockholm

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av dondestalpez » 11 mar 2014, 15:29

spännande att höra vad dem kommer fram till :P

Måste erkänna att jag blev ganska nyfiken på detta ämne nu=)

hoppas du får en bra och billig lösning!!

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av Krukan » 11 mar 2014, 15:38

Nja efter att ha pratat med Christer känner jag mig lite vingklippt:
Han rekommenderar inte att bygga ett så långt kar utan någon form av stagning. Hans förslag var att använda någon form av aluminiumprofil i överkant för att slippa tappa för mycket öppen vattenyta.
Vidare sa han att Maxspect Razor var direkt olämplig till ett så smalt kar. Det skulle bli för mycket ljus på fram och bakruta...
Jag tror jag ska köra detta via Janne och kanske direkt med Sture (den faktiska byggaren) om han går att få tag på innan jag pausar detta projektet.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av hawkse » 11 mar 2014, 16:28

Inte ens om du överdriver glastjockleken rejält?

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av Krukan » 11 mar 2014, 17:34

Hans ord var "utan stag bara om du ska ha det i garaget"
Antingen metallprofillösningen eller glassarg på 6-7 cm fram och bak att fästa en till två stag i. Men glassarg känns inte som något bra alternativ om jag ska köra öppet då minst 30% av vattenytan kommer täckas av glas.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av Matsnork » 11 mar 2014, 17:38

Det vore ganska häftigt att klämma in ett till likadant akvarium i mittersta hyllan, dvs tre akvarium med ett gemensamt skejp som överskrider väggarna... skulle se ut som ett långt akvarium men ändå inte.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av Krukan » 11 mar 2014, 18:36

Förvisso, men ändå inte riktigt. Men jag skulle troligen kunna träna upp mina 'scapingkunnskaper' på dessa två burkar. Särskillt den högra ser ut som skräp.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av H » 12 mar 2014, 09:11

Om du skulle använda tjockare glas till gavlarna så får du större limspalt, och bättre fäste. då torde du klara dig med två stag i mitten, kanske ett om du har starkt glas. (jag har några kar som jag limmat själv i 6mm men 120cm långa bara 35 höga, och dem svajar rejält när man putsar glaset, men dem är i källaren så det blir ingen skada om dem brister).

Skall du limma själv så tänk på att bara att hantera långa smala skivor gör att du riskerar att knäcka den på mitten, i och med att den är känslig mot tvistning. Sen måste underlaget vara plant såklart och hålla för vikten, det ser lite klent ut på bilden, men du känner bäst själv.

två 54 watts t5 rör skulle räcka då det är grunt, fyra rör är maxat på det djupet, men skulle få vilken växt som helst att bli röd.

H

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Långt och lågt planerat

Inlägg av Krukan » 12 mar 2014, 10:38

Hmm, jag får nog fundera vidare på detta. Måste erkänna att jag lider av den vanligt förekommande åkomman där själva planeringsfasen är den trevligaste. Så jag har lite blandade känslor angående detta tillfälliga bakslag.
Men jag är tämligen säker på att jag inte kommer att limma själv.

Skriv svar

Återgå till "Teknik, DIY, tips & trix"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster