Eheim ecco pro 300 suger luft..

Byggt nått eget? Frågor om akvarieteknik? Det som inte går under "växter" kan det skrivas om här.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Eheim ecco pro 300 suger luft..

Inlägg av Raven » 13 feb 2014, 23:55

Matsnork skrev:Låter som att man betalar för onödig teknik då. 2st 2217 i serie kanske är en smartare och billgare lösning? Grov -> mellan -> fin filtermatta i första och bio i andra?
Tycker mina 2 2213 fungerar bättre parallellt än i serie.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Eheim ecco pro 300 suger luft..

Inlägg av Matsnork » 14 feb 2014, 02:10

Hur har du kopplat samman dem? Y-koppling och grövre slang?

Talla
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 dec 2012, 14:13

Re: Eheim ecco pro 300 suger luft..

Inlägg av Talla » 18 feb 2014, 20:34

Idag gjorde jag slag i saken och inhandlade ett 2078 filter med PC kabel. Så imorgon blir det till att börja montera ihop alla grejer. Dock så måste jag införskaffa en ny reaktor för större slang. Alternativt köpa en diffuser istället. Har ni några tips på en bra sådan?
Reaktorn jag har är en US 40 från us-aquaristik.
Tack för alla bra inlägg! :-)

Klas
Stickling
Stickling
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 mar 2012, 11:40

Re: Eheim ecco pro 300 suger luft..

Inlägg av Klas » 21 feb 2014, 11:30

Lite sent, men kan tillägga att mitt 300 visar samma fenomen, om inte lika extremt, Kör jag inte CO2. Framåt kvällen så börjar det blåsa luft med jämna mellanrum flödet håller sig dock på en hyfsat nivå. Problemet ökar om det blir mycket skit i filtret.

Talla
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 dec 2012, 14:13

Re: Eheim ecco pro 300 suger luft..

Inlägg av Talla » 24 feb 2014, 18:41

Nu har det nya filtret (2078) varit igång i fem dagar och jag är supernöjd! Går hur tyst som helst, man får anstränga sig ordentligt isf.
Varför har jag inte slängt ut det gamla tidigare!? ;-)

Klas, ja det där var ett verkligt ett mysterium, jag plockade ur filtervadden och grovfiltret igår och det tystnade redan efter ett par minuter. Så jag gissar på att det blev ett för stort över/undertryck i filtret så att inte o-ringarna orkade täta ordentligt, varvid det sög in luft.
Hittar ingen annan vettig förklaring. Tur bara att det inte var vatten som pissade ut istället.. Mitt eco får samköra med det nya i några veckor tills de go bakterierna hittar sitt nya hem, sen får den ta Pension.. :-)

Skriv svar

Återgå till "Teknik, DIY, tips & trix"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster