Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Byggt nått eget? Frågor om akvarieteknik? Det som inte går under "växter" kan det skrivas om här.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Mr_Ewing » 09 feb 2012, 14:48

Många av er har säkert sett min tråd RGB-fråga om LED.

Det började som en tanke och slutade som en väldigt lyckat projekt.
Många har varit nyfikna på att bygga en egen belysning så jag tänkte skriva en liten guide som ger lite bakgrundsinfo som är bra att veta, samt en hel del byggtips.

I denna del tar vi teorin bakom belysningen:

Efter långa och många diskussisoner om det var lönt att bygga en LED-belysning och hur den skulle byggas så skred jag till verket och började beställa prylar från världens alla hörn.
Prylarna började ramla in och ivrig som jag var så började jag att bygga utan att fundera så mycket på tekniken bakom LED-dioderna. Det ledde såklart till problem och jag beslöt mig för att läsa på ordentligt och sedan börja om.

Jag började med att läsa på kring dioderna mest för att jag är vetgirig och för den hugade finns mycket matnyttigt här:
LED

Det som är viktigt när du börjar att planera för din nya belysning är att veta hur fotosyntesen fungerar och vilka våglängder som är viktiga för växterna. Eftersom de flesta dioder bara täcker en liten del av spektrumet som växterna behöver så kan det vara en god idé att kombinera dioder i olika färger och våglängder.
Bild
I detta linjediagram så kan man se att fotosyntesen använder mest blått och rött ljus - vilket många växthusodlare tagit fasta på och kör enbart med blå och röda dioder. Nu är det inte enbart färgen på dioden som är viktig utan framförallt vilken våglängd av ljuset som den utstrålar.

Fotosyntesen har sina toppar runt 460nm och 660nm och därför är det bra om dioderna ligger så nära de våglängderna som möjligt. Eftersom vi inte bara vill ha bra tillväxt utan ett trevligt ljus att titta på så kan vi inte köra med enbart blått och rött. Då kan man antingen komplettera med gröna dioder för att balansera upp ljuset så det blir vitt enligt RGB-metoden eller komplettera med vita dioder.

Jag valde att köra både vita och gröna dioder efter mycket experimenterande. Mest på grund av att de vita dioderna ger så mycket mer ljus än röda, gröna och blå dioder. Dessutom valde jag gröna dioder som ligger runt 505nm och de hjälper även upp fotosyntesen till viss del, samt att de får fram färgerna i akvariet på ett bra sätt.
Dock så räckte det inte med att bara köra med en typ av vit diod då ljuset blev lite väl "statiskt" så jag valde att kombinera kalla och varma dioder. Alltså dioder med både låga och höga Kelvintal
Dessutom har de varmvita dioderna ett spektrum som passar fotosyntesen bra med en ganska hög andel rött ljus.

När jag hade bytt och lött om dioder i ett par veckor bestämde jag mig följande setup:
Cree varmvit XM-L T3 Kelvintal upp till 3500K 8st
Cree kallvit XM-L T6 Kelvintal upp till 7200K 4st
Cree Royal Blue med en våglängd 455-465nm XP-G 4st
Luxeon deep red med våglängd mellan 650-670nm 3st
Philips Cyan med en våglängd mellan 495-515nm 3st

Bild
Detta är resultatet med ovanstående kombination.

Jag valde inte dessa dioder för att de var billiga, utan för att jag litade mer på att de tillverkarnas uppgifter stämmer - än vad jag gör på Noname dioder. Jag köpte till att börja med in Noname för mitt projekt, men jag övergav det rätt så snart då de hade dålig ljusstyrka och konstiga färger. Kontentan av detta blir - ska du bygga så satsa på kända märken!
Det går säkert att få till en belysning med de billigare dioderna med, men du vet aldrig vad du får. Ibland får du en Cree och ibland får du en dålig kinakopia.

När det gäller strömförsörjning så blir det lite svårare - LED fungerar inte på samma sätt som halogen eller andra ljuskällor för den delen. Alla dioder har något som kallas framfallsspänning - hädanefter kallat för Fv.
Normalt kollar man vilken spänning (volt) man behöver för ljuskällan, men med LED är det strömstyrkan (ampere) som är viktigt.
Alla dioder ska normalt sett seriekopplas och polariteten är mycket viktig - kopplar du minus till minus kan det leda till en trasig diod. Tänk även på att de är känsliga för statisk elektricitet.

Alla dioder har en rekommenderad strömstyrka och en maximal strömstyrka - detta är väldigt olika beroende på vilken diod det handlar om. Du får ut mest ljus per instoppad watt om du går på det rekommenderade strömvärdet d.v.s. din belysning blir mest energieffektiv då du använder de värdena. Du får ut mer ljus om du kör dem på högre strömmar, men effektiviteten avtar ju närmare maxvärdet du kommer.
Som exempel kan vi ta Crees diod XM-L T6 som är av den senaste generationen och lämnar ca 280lumen vid 700mA vilket ger effektivitet på ca 135lumen/W - kör du den på sitt maxvärde 3000mA så får du ut cirka 1000lumen vilket ger en effektivitet på 100lumen/W.

De dioder som jag har valt att använda har följande värden:
XM-L T6 och T3 Irek=700mA Imax=3000mA Fv 2,9-3,4V
XP-G Royal blue Irek=700mA Imax=1500mA Fv 3,05-3,6V
Luxeon deep red Irek=700mA Imax=1000mA Fv 2,0-2,9V
Philips cyan Irek=700mA Imax=1000mA Fv 3,05-3,8V

Normalt sett går det bra att kolla på tillverkarens värden och tabeller när du ska få fram Fv.
Varför måste vi då veta Fv?
Jo för att veta hur många dioder som går att koppla i serie till en transformator så måste du räkna ut den totala Fv:n för hela LED-slingan. Här är det enkel matematik som gäller:
8st Cree XM-L T3 och 4st XM-L T6 @700mA ger 12x2,9v= 34,8V
Eller en kombination av ovanstående då är det bara att plussa ihop Fv på de olika dioderna.
Se till att ha ungefär 5-10% ledig kapacitet på transformatorn då det sker en del förluster i slingan och trafon - överbelastning kan leda till trasiga leddar och trafo.

När du letar efter en lämplig transformator är det tre saker som är viktiga:
Att tranformatorn är av konstantströmtyp, inom vilket voltintervall som den jobbar samt vilken strömstyrka den lämnar.
Bild
På denna trafo kan vi se att drivspänningen är 680mA +/-5% samt att den jobbar mellan 24-45V
Det skulle alltså innebära att kombinationen ovan fungerar bra att driva med denna trafo.

Sen kan man av olika anledningar vilja kunna styra strömstyrkan på trafon för att ex.vis kunna styra ljusfärgen på belysningen eller helt enkelt för att kunna dimmra sin belysning. För detta ändamål finns det trafos som har inbyggd dimmer som reglerar strömmen - tänk bara på att alla dioder i slingan klarar de strömmar som trafon kan leverera.
Ljustemperaturen på de vita dioderna varierar med strömstyrkan och väglängden på de enfärgade dioderna likaså.
Mer ström ger högre Kelvintal på vita dioder och längre våglängd på enfärgade dioder.

Det vanligaste är att dimmra sina dioder med PWM (pulsviddsmodulering).
Det fungerar genom att trafon skickar ut små korta pulser med ström till dioderna i en frekvens som överstiger vad ögat kan uppfatta - därigenom ser vi ljuset som jämnt men olika starkt beroende på frekvens.
Fördelen med detta är att ljusfärgen/våglängden inte påverkas och med hjälp av en dator kan man simulera soluppgång/nedgång molniga dagar och till och med åskväder över sitt akvarium. Mycket läckert men oftast ganska dyrt.

Jag har handlat mina dioder från olika ställen och jag behöver väl knappast påpeka att det inte går att köpa dessa prylar i Sverige ännu. Elfa har fått in en del artiklar, men än så länge har de inte ens 1/3-del av det som behövs för att bygga en belysning.
Här har jag handlat mina dioder och transformatorer:
http://www.rapidled.com - de har det mesta som behövs för att bygga en belysning inkl kylflänsar, linser och trafos.
http://www.dotlight.de - här har de mycket varmvita dioder som saknas på Rapidled, samt hel del tillbehör.

Det finns även några bra säljare på ebay som t.ex. satisled och LED-DNA. Här kan man bland annat hitta billiga linser som annars kostar en hel del om man köper original. Jag har inte märkt av någon skillnad på dessa förutom att de behöver modifieras för att passa på dioderna. Det går även att fynda dioder ibland, men det kan skilja enormt i priser och jag föredrar att handla dioderna från de mera etablerade handlarna.

Jag har handlat från alla dessa och kan rekommendera dem varmt.

Nästa del kommer behandla bygget och vad man ska tänka på med olika typer av kar när det gäller linser, kylning och lödning m.m.
*edit* Kompletterat med mer info samt rättat lite felaktigheter.
Senast redigerad av 6 Mr_Ewing, redigerad totalt 16 gång.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Mr_Ewing » 09 feb 2012, 14:48

Bygg din egen LED-belysning del 2

Om ni orkade läsa igenom förra delen så borde ni ha lite koll på vad ni ska köpa och vilka dioder som ni bör välja för att få till ett bra ljus.
I denna del så kommer jag att ge er lite mer konkreta tips om vad man bör tänka på när man bygger.

Storlek och effekt på belysningen:
När du ska bygga din belysning behöver du tänka på hur stor yta som ska belysas och vilken höjd karet har. Här fanns inte så mycket information att gå på när jag byggde så jag fick prova mig fram till stora delar.
Jag valde att lägga mig på totalt 325w/m² när jag byggde min första belysning - den ligger på 80W effekt ut till dioderna i nuläget. Karet har måtten 700x350x350mm BxDxH.

Placering av dioder:
Eftersom jag använder dioder i olika färger måste jag även tänka på att få en bra spridning av färgerna så att det inte blir ”disco” i akvariet med tydliga färgskiftningar.
Här kan man ta ett rutat papper och färgpennor för varje diodfärg – sen är det bara att klura ut vilket antal och placering som är bäst för just ditt kar.
Jag var inne på det tidigare, men fördelningen mellan vita dioder och RGB dioder bör vara runt 50/50 – det är i alla fall det antal som jag kom fram till efter mycket testande.

Linser:
Eftersom de flesta dioder har en spridningsvinkel på runt 120 grader så behövs ingen lins om man har belysningen nära vattnet – förutsatt att karet inte är för högt.
Dock så kan det störa med ljus som sprids ut i rummet så ett bländskydd eller lins kan vara en god idé.
Jag valde efter mycket testande att köra med en 60 graders lins – det gav ett starkt ljus på botten samtidigt som jag fick god täckning på botten.
Bild
Bild
Jag byggde min belysning lite för smal i mitt tycke – jag gjorde den 50cm bred och jag borde ha gjort den 60cm till mitt 70cm breda kar. Kanterna får lite dåligt med ljus.

Kylning:
Kylningen är viktig och man bör inte slarva med detta då effektiviteten avtar med högre temperaturer och livslängden förkortas likaså.
Stora kylflänsar i aluminium är idealiskt, men haken är att stora kylflänsar kostar multum.
Jag valde mindre kylflänsar med måtten 75x280x21 som jag skruvade ihop till en större fläns – detta blir dock inte helt optimalt då det inte går att sätta dioderna på skarvarna.
Bild

Jag har tänkt använda en rätskiva i aluminium till nästa bygge istället då den är både bättre och billigare till ändamålet.
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-28430
Med denna får man en kanal som luften leds igenom och kyleffekten blir klart tillräcklig.
Jag räknar med att behöva kyla bort cirka 45-50W på min setup.

Jag fäster in dioderna genom att borra och gänga hål i flänsen.
Sedan skruvar jag fast dioderna med lite kylpasta under diodens kylfläns.
Bild
Bild
En gängtapp kostar 16:- på Jula och man borrar med 2,5mm metallborr. Glöm inte att smörja tappen med olja hela tiden - annars fastnar material i gängorna och det är risk för att dem blir förstörda.
Bild


Det går även att limma fast dioderna med ett värmeledande tvåkomponentslim, men jag gillar inte det då det är svårt att få bort dioderna om man vill flytta runt dem eller byta en diod som är trasig. Man kan även använda värmeledande tejp, men det blir dyrt då de kostar 4-5:- per styck.

Att använda en fläkt är att rekommendera om inte kylflänsen får sitta helt fritt – d.v.s. att den inte är inbyggd på något sätt. Jag har använt så stora fläktar som möjligt med låg ljudnivå för att slippa irriterande ljud. En 100mm fläkt på halvfart räcker gott för att kyla bort 50W på mina kylflänsar. En enkel fläktstyrning som det går att ställa varvtalet på fläkten med är en bra investering.

Chassi/Armatur:
De flesta kommer nog att vilja bygga in sina kylflänsar på något sätt för att få en mer estetiskt tilltalande belysning.
Jag valde att slakta en gammal trasig akvariebelysning – för det var smidigt med fästen och upphängning – dock var det inte lika optimalt med tanke på kylningen som blev lite lidande. Platsen var heller inte den bästa i den rampen som jag valde. I mitt senaste projekt valde jag att bygga ett eget chassi i plexiglas vilket var lättare än jag trodde.
Bild
Bild

Lödning:
Efter att dioderna är på plats så är det dags att löda.
Om du inte har en lödstation med reglerbar temp så köp en på Kjell & Co för 249:- -det är värt varenda krona.
Om du har för hög temp så är det lätt att förstöra diodernas kontakter.
Jag klipper, skalar och förtennar alla sladdar och fästpunkter på dioderna innan jag börjar löda.
Därefter är det bara att värma fast sladdarna vid dioderna.
Jag missade att fota här - jag har bara två händer tyvärr :)
Glöm inte bort att kolla polariteten en extra gång med - annars kan det bli dyrt och tråkigt.
Efter detta klistar jag fast linserna med lite svagt lim så att de går att plocka bort igen om jag vill.
Bild

Slutmontering:
När man kopplar ihop trafo och dioder är det kanske självklart att inte ha någon spänning på till trafon.
Jag har lött ihop sladdarna från trafon med sladdarna från dioderna och satt krympslang över lödningarna.
Det fungerar bra med en sockerbit annars. Se till att inkopplingen till 230V är säker och inkapslad.
När du kopplar in sladden så titta INTE direkt mot dioderna - stor risk för att du inte ser nåt på en kvart.
Faktum är att Royal Blue dioder kan vara direkt farliga att titta på då ögat inte uppfattar det blå ljuset som starkt.


Detta är slutresultatet för den senaste belysningen som jag har byggt:
Bild
Bild

Verktyg & material som behövs.
Borrmaskin
Bågfil
Metallborr 2,5mm och gängtapp M3
Hålslåg med olika diametrar (25mm och 70mm är bra att ha)
Skruv med platt skalle M3*10mm
Mjuk ledare 0,25m² både röd och svart
Krympslang alt sockerbitar
Skaltång (du blir knäpp om du inte har en)
Avbitare
Lödstation – det går med en lödkolv, men ställbar temp är nästan ett måste om du inte vill bränna dioder.
Ett bra lödtenn – gärna med lite silver i

Bild

To be continued :)

EDIT: har fyllt på med mer info 2012-03-16
Senast redigerad av 2 Mr_Ewing, redigerad totalt 16 gång.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Engelholm Audio
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 apr 2009, 17:39

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Engelholm Audio » 09 feb 2012, 16:03

En härlig början på ett intressant ämne!

Jag skrev själv en artikel i ämnet som kanske kan hjälpa till och inspirera fler?
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cbX_ ... 002_12.pdf
vänligen
// Pär Engelholm
// Karlskrona, Blekinge!

Användarvisningsbild
MagicFingers
Donator
Donator
Inlägg: 548
Blev medlem: 20 dec 2006, 12:32
Ort: Gråbo
Kontakt:

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av MagicFingers » 09 feb 2012, 17:41

luxeon deep red har fel väglängd angiven väl?.
nunca est bibendum

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Mr_Ewing » 09 feb 2012, 19:14

MagicFingers skrev:luxeon deep red har fel väglängd angiven väl?.
Stämmer - jag har ändrat!
Skyller på utländskt tangentbord :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Mr_Ewing » 09 feb 2012, 19:18

Engelholm Audio skrev:En härlig början på ett intressant ämne!

Jag skrev själv en artikel i ämnet som kanske kan hjälpa till och inspirera fler?
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cbX_ ... 002_12.pdf
Kul kul med fler som gillar LED!
Bra artikel med.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av GasseG » 10 feb 2012, 01:09

Bra jobbat Ewing!!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av rasmus_agren » 10 feb 2012, 10:12

Mycket bra, ska följa!

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av pny » 10 feb 2012, 11:20

Mycket bra sammanfattning, men vad gäller dimning så brukar man inte reglera strömmen utan använda en konstant ström och PWM-reglering av LED:arna för att dimma upp och ned ljusstyrkan. Jag får heller inte ihop att ditt exempel med 8st LED går ihop sig med transformatorns arbetsområde, 23,2V ligger ju utanför intervallet 24-48V.
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Mr_Ewing » 10 feb 2012, 11:24

pny skrev:Mycket bra sammanfattning, men vad gäller dimning så brukar man inte reglera strömmen utan använda en konstant ström och PWM-reglering av LED:arna för att dimma upp och ned ljusstyrkan.
Japp det kan man också göra - men de flesta dimbara drivdon som finns att köpa har vanlig strömreglering med en vridpotentiometer.
PWM tillhör nog snarare del 3 i denna serie :) - sen ligger ju alltid alla saltisar något år före oss i utvecklingen.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av PatrikMalmo » 11 feb 2012, 07:27

Bra jobbat, man tackar! :D
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Mr_Ewing » 11 feb 2012, 10:33

pny skrev:Mycket bra sammanfattning, men vad gäller dimning så brukar man inte reglera strömmen utan använda en konstant ström och PWM-reglering av LED:arna för att dimma upp och ned ljusstyrkan. Jag får heller inte ihop att ditt exempel med 8st LED går ihop sig med transformatorns arbetsområde, 23,2V ligger ju utanför intervallet 24-48V.
Jag såg det - min driver hemma gick mellan 20-36V - väldigt opedagogiskt :)
Blir lite ytterligare editering - tack för korrkturläsningen.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Mr_Ewing » 14 mar 2012, 17:44

Jag har uppdaterat lite, men på grund av tidsbrist är artikeln inte riktigt komplett ännu.
Håll till godo.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Tour
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 244
Blev medlem: 09 jun 2010, 16:36
Ort: Hässleholm

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Tour » 14 mar 2012, 20:44

bokmärkte tråden, väldigt intressant och kommer följa utvecklingen.

Användarvisningsbild
mikoto
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 apr 2011, 10:38
Ort: Skövde

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av mikoto » 15 mar 2012, 00:04

Mr_Ewing skrev:Japp det kan man också göra - men de flesta dimbara drivdon som finns att köpa har vanlig strömreglering med en vridpotentiometer.
PWM tillhör nog snarare del 3 i denna serie :) - sen ligger ju alltid alla saltisar något år före oss i utvecklingen.
Jag är osäker på om detta stämmer helt. Ett av de populärare märkena av drivare är Meanwell donen som tex rapidled säljer. Deras D modeller är dimmbara utan PWM styrning, men likväl är det mig veterligen fortfarande PWM dimmade, bara att PWM styrenheten sitter inbyggd i drivaren. Det finns ingen som helst logik i annars att de kräver en extern strömkälla för att dimmra ned och upp, då om det handlare om enkel ström begränsning enbart skulle behövas en potentiometer. Sedan är ju spiken i kistan där att de faktiskt har en pot för att reglera strömmen inne i drivaren man får anpassa beroende på dioderna man ska köra.

Nu är det givetvis så att det även finns många drivare som dimmrar med att begränsa strömmen. Men som du säger så ändrar det ju våglängderna på dioderna vilket inte kan vara positivt. Jag tycker det är att rekommendera att man ser till att man får en drivare som dimmrar med PWM teknik om man ska kunna dimmra, annars skaffar man konstantström. Mina tankar :-)

Ex på sådan drivare: http://www.rapidled.com/mean-well-eln-6 ... le-driver/

Jättebra tråd annars! Väntar otåligt på fortsättningen, ska försöka bygga en halverad kopia till min och tjejens ena kub :-)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Mr_Ewing » 15 mar 2012, 00:08

mikoto skrev:
Mr_Ewing skrev:Japp det kan man också göra - men de flesta dimbara drivdon som finns att köpa har vanlig strömreglering med en vridpotentiometer.
PWM tillhör nog snarare del 3 i denna serie :) - sen ligger ju alltid alla saltisar något år före oss i utvecklingen.
Jag är osäker på om detta stämmer helt. Ett av de populärare märkena av drivare är Meanwell donen som tex rapidled säljer. Deras D modeller är dimmbara utan PWM styrning, men likväl är det mig veterligen fortfarande PWM dimmade, bara att PWM styrenheten sitter inbyggd i drivaren. Det finns ingen som helst logik i annars att de kräver en extern strömkälla för att dimmra ned och upp, då om det handlare om enkel ström begränsning enbart skulle behövas en potentiometer. Sedan är ju spiken i kistan där att de faktiskt har en pot för att reglera strömmen inne i drivaren man får anpassa beroende på dioderna man ska köra.

Nu är det givetvis så att det även finns många drivare som dimmrar med att begränsa strömmen. Men som du säger så ändrar det ju våglängderna på dioderna vilket inte kan vara positivt. Jag tycker det är att rekommendera att man ser till att man får en drivare som dimmrar med PWM teknik om man ska kunna dimmra, annars skaffar man konstantström. Mina tankar :-)

Ex på sådan drivare: http://www.rapidled.com/mean-well-eln-6 ... le-driver/

Jättebra tråd annars! Väntar otåligt på fortsättningen, ska försöka bygga en halverad kopia till min och tjejens ena kub :-)
Tack för feedback - jag får uppdatera lite mer kring drivers - det är säkert rätt som du säger.
Får nog bli en kort del om dimning med PWM också.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Mr_Ewing » 16 mar 2012, 14:45

Uppdaterat lite igen.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

JenL
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 feb 2010, 09:22
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av JenL » 16 mar 2012, 15:58

Wow. Thanks a lot. Maybe you should hold a workshop where you teach us how to do this and can help if we need it :-) I wish I were better at building things, then I would try this too. I really do need one or two ramps like this...

JensJ
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 04 jan 2008, 16:40
Ort: Åby, Norrköping

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av JensJ » 16 mar 2012, 22:23

Så klockrent Mr_EWing :D Finns ju hopp om att man kan lära sig det här själv till slut.

cocosnöten
Frö
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 sep 2011, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av cocosnöten » 30 jun 2012, 22:59

Jättebra artiklar! Stort tack :D

Funderar på att sätta ihop en egen så blir lite nyfiken: var köpte du plexiglaset och hur gjorde du för att forma till det? Hur har du gjort för att mata kylfläkten med ström?

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av DrDork » 04 apr 2013, 16:59

Har nyligen intresserat mig mer för växter och tänkte uppgradera min belysning, från 1x30w T8 (dåligt...), till något som gör att jag kan ha alla växter! Jag hade dock inte tänkt mig att ha CO2, KANSKE kan dra mig så långt så jag kan köra med mäsk men absolut inte trycksatt. Så inte för starkt ljus antar jag.

T5 skulle vara lättast, men jag stör mig på att man behöver byta rören varje år! Därför vill jag ha LED, även om det blir en lite högre startkostnad!

Så, det är ett ca 170 liters akvarium, 95x43x42. Skulle någon kunna ge mig lite råd? vilken typ av belysning och gärna prisuppskattning på en LED-ramp! :)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Mr_Ewing » 04 apr 2013, 17:22

Om du inte vill bygga själv så är nog en Maxspect Razor 120W 8000K bästa alternativet som jag sett hittills.
3895:- på drakfisken.
http://www.drakfisken.se/produkter/1792 ... razor.html
Om du vill bygga själv skulle jag rekommendera en MakersLED:
http://www.ledgroupbuy.com/makersled-de ... -anodized/
Sen är det bara att komplettera med LEDs:
http://www.ledgroupbuy.com/solderless-leds/
60-70% vita (50/50 kallvit/varmvit)
30-40% blå och röda dioder (445-465nm och 630-660nm)

Antal LEDs till din burk skulle nog vara runt 42-48st.
Så förmodligen behöver du 4 drivers med.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av DrDork » 04 apr 2013, 17:43

Tackar! Jag har inga problem med att bygga själv! :)
Dock så är jag inte hundra på vad, exakt, som behövs (dvs vilken driver, vilka dioder osv). Så skulle du, om du vill, kanske kunna plocka ihop vad som kan behövas på ledgroupbuy.coms hemsida? :) Detta vore extremt snällt, och då kan jag se vad det skulle kosta, så får jag avgöra sedan :)

Tack igen!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av Mr_Ewing » 05 apr 2013, 10:17

Nåt sånt här skulle jag köra:

24st http://www.ledgroupbuy.com/solderless-cree-xm-l-white/ 50/50 varmvit kallvit
12st http://www.ledgroupbuy.com/solderless-deep-red-660nm/
6st http://www.ledgroupbuy.com/solderless-c ... oyal-blue/
4st http://www.ledgroupbuy.com/solderless-cree-xp-e-blue/

4st http://www.ledgroupbuy.com/inventronics ... ver-700ma/ fast det går ju med billigare varianter med, men jag har märkt att de dyrare håller bättre. Dessa går även att dimma med - vilket är bra för att kunna ställa in önskad färgtemp.

MVH

Morgan
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
ApeviaX
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 mar 2009, 01:27
Ort: Linköping

Re: Bygg din egen LED-belysning så gör du - Del 1

Inlägg av ApeviaX » 27 feb 2017, 12:00

Tog det stopp här?

Tråden är rätt intressant, men har ett par år på nacken.
Är i planeringsfasen själv här för 2 olika belysningar.

Men vore kul o veta om mer material skrevs, men kanske inte publicerades?

Niklas
ApeviaX- Nicke

Skriv svar

Återgå till "Teknik, DIY, tips & trix"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster