Extern co2-reaktor

Byggt nått eget? Frågor om akvarieteknik? Det som inte går under "växter" kan det skrivas om här.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
aanderrsson
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 sep 2012, 20:28

Extern co2-reaktor

Inlägg av aanderrsson » 20 apr 2015, 13:26

Hej

Ska beställa ett ytterfilter till mitt rio 180 för att kunna köra med extern co2-reaktor. Lutar åt fluval 206.
Vilken är den bästa reaktorn? Vill inte ha mist eller bubblor i karet om det går att undvika. Har kollat på am reactor 1000 men den känns lite överdriven till mitt kar, dessutom kräver den 1000 l/m och fluval 206 är bara på 780.
Några tips?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av Bson » 20 apr 2015, 17:10


Användarvisningsbild
aanderrsson
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 sep 2012, 20:28

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av aanderrsson » 20 apr 2015, 19:20

tack. tänkte på om jag uppgraderar originalpumpen i karet till 1000 liter och sen kopplar reaktorn på den pumpen orkar den då pumpa tillbaka vattnet igen? ca 60 cm högt från skåpet? Då hade jag inte behövt köpa ytterfilter, vilket jag kommer göra enbart för co2 känns det som.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av Bson » 21 apr 2015, 07:25

Jag trodde extern reaktor var det som efterfrågades? Den här typen av reaktor passar inte i karet. Jag hade för övrigt hellre valt en diffusor till ett 180l, just för enkelheten att sköta och driva..

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av hawkse » 21 apr 2015, 07:45

aanderrsson skrev:tack. tänkte på om jag uppgraderar originalpumpen i karet till 1000 liter och sen kopplar reaktorn på den pumpen orkar den då pumpa tillbaka vattnet igen? ca 60 cm högt från skåpet? Då hade jag inte behövt köpa ytterfilter, vilket jag kommer göra enbart för co2 känns det som.
Menar du att du tänkt driva en reaktor med innerfilter med en slang ut ur karet till reaktorn? Låter isåfall inte som någon bra idé med tanke på läckagerisken. Då blir det nog bättre med en CO2-trappa eller som Bson skriver, en diffusor under insuget på innerfiltret. Vill du absolut ha en reaktor kan du annars skaffa en liten, extern pump för att driva endast reaktorn. Det fungerar också bra.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av Krukan » 21 apr 2015, 08:49

Håller med Bson och hawkse, om du vill köra extern reaktor bör du ha ytterfilter. Jag har reaktorn som Bson länkar till för en 100L-burk och det funkar bra. Däremot tycker jag att bubbelräknaren är till mer besvär än nytta, så jag skulle köpa den utan. Annars funkar det bra med diffusor också, om du inte kör med 'controller' kan det till och med vara att föredra.

Användarvisningsbild
aanderrsson
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 sep 2012, 20:28

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av aanderrsson » 21 apr 2015, 10:32

Tack för alla svar. Nej kanske inte är så bra var bara en tanke. Har tunze interna reaktor men gillade faktiskt inte den. Har även kört diffusor men gillar inte microbubblorna. Fungerar trappa bra? Får se om jag köper ytterfilter då är det ju den ni länkat till intressant.

Användarvisningsbild
aanderrsson
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 sep 2012, 20:28

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av aanderrsson » 24 apr 2015, 17:49

Tror ni man kan sätta diffusorn vid pilen inne i filtret och på så vis få lite bättre spridning. Har beställt en trappa nu och ph-controller, men tänkte det kan vara kul att prova.
Bilagor
bioflow.jpg

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av Bson » 25 apr 2015, 09:15

Det blir säkert ansamling av CO2 i filtret (om man inte tillsätter minimalt med CO2) oavsett pumpkapacitet. Resultatet blir nog väsen från filtret och bubblor som far omkring i karet.

Kung Cidro
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jan 2014, 10:02

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av Kung Cidro » 07 jun 2015, 13:11

Hej.

Jag har funderat länge på att köpa den där reaktorn från us-akvaristik men den kostar ju 740:- med frakten..
Jag har varit på bauhaus och rördoktorn för att hitta delar till att bygga en egen men det verkar meckigt..

Förra veckan fick jag en briljant ide.. Jag har ett nytt ytterfilter så varför inte bara ta slangen från CO2 tuben, dra in den så att bubblorna sugs direkt in i ytterfiltret och blandas inne i filtret? Det fungerar ju precis som en reaktor då + att man ser ju hur många bubblor som kommer så behöver ingen bubbelräknare heller.

Ytterfiltret innehåller ju massa skumgummi som slår sönder bubblorna så effekten likt en extern reaktor blir ju den samma.
Det enda som jag kan se kan va ett problem är om CO2 åker in i ytterfiltret men inte kommer ut. Men om filtret är ordentligt luftat så det är helt fritt från luftfickor så kan ju inte CO2'n fastna.

Jag kommer iallafall testa denna variant och se om det funkar, onödigt att lägga så mkt pengar på delar som inte ens behövs :)

Vad tror ni??

Kung Cidro
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jan 2014, 10:02

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av Kung Cidro » 07 jun 2015, 13:12

aandersson: Kan bara säga att haagentrappor är SÄMST och får knappt någon CO2 att lösas i karet, det mesta går till spillo.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av Matsnork » 07 jun 2015, 13:36

Kung Cidro skrev:Förra veckan fick jag en briljant ide.. Jag har ett nytt ytterfilter så varför inte bara ta slangen från CO2 tuben.....

Vad tror ni??
Det kan fungera ypperligt. Har kört så i över ett år med en atomizer på inloppet till mitt förfilter -> ytterfilter. Kan bli någon gasansamling ibland men ingenting som stör.

Annars kan du ju köpa ett sånt SunSun förfilter för ett par hundra och använda som reaktor, men inkl atomizer så är du nästan uppe i priset av den där rejäla från US aq andå.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av Raven » 07 jun 2015, 20:47

Kung Cidro skrev:aandersson: Kan bara säga att haagentrappor är SÄMST och får knappt någon CO2 att lösas i karet, det mesta går till spillo.
Duger till småbaljor och funktionen gör det svårt att överdosera så den passar med mäsk, måste ha cirkulation för att gasen ska lösa sig och jag kunde se hur bubblorna blev mindre och mindre.
Kung Cidro skrev:Förra veckan fick jag en briljant ide.. Jag har ett nytt ytterfilter så varför inte bara ta slangen från CO2 tuben, dra in den så att bubblorna sugs direkt in i ytterfiltret och blandas inne i filtret?
Om du har classic eheim eller liknande filter med vattenintaget i botten och impellern högst upp är det en mindre bra lösning, filtret kommer rapa olöst gas.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Kung Cidro
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jan 2014, 10:02

Re: Extern co2-reaktor

Inlägg av Kung Cidro » 12 jun 2015, 13:44

Okej, jag har en cristalprofi 900, förvisso sitter impellern i toppen men så gör även inloppet.. aja, får prova sen hör jag av mig om det funkar :)

Skriv svar

Återgå till "Teknik, DIY, tips & trix"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster