får inte svärdsplanta att växa...

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Sleep
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 mar 2015, 13:05
Ort: Norrköping

får inte svärdsplanta att växa...

Inlägg av Sleep » 20 sep 2016, 15:04

som sagt har ett par svärdplantor (Echinodorus grandiflorus) som jag har haft i 2år.
men dom växer inte till sig. dom är runt 15-20cm höga.
kör med botten näring och pmdd. och en jäkla massa ljus.
börjar fundera på om ljuset är för starkt för dom. så dom inte vill växa sig höga pga ljuset.
den nya tillväxten som kommer blir (solbrända) röda först i början. sen övergår dom till grönt.
Finns det någon som har några bra tips på vad man kan göra eller vad man gör för fel?! :)
ska kanske tillägga att det är 2 år gamla skott från moderplantan.
Tack på förhand. :D

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: får inte svärdsplanta att växa...

Inlägg av Bson » 20 sep 2016, 21:34

Typ av ljus kan ha betydelse för svärdsplantor. För mycket blå-rött verkar inte alltid gynna tillväxt vad jag har sett. Hade för länge sen ett akvarium (540l) med två 300W vanlig halogen (ganska gult ljus) där inte mycket annat i växtväg trivdes, men svärdsplantorna blev kanoners. Dom verkar alltså inte heller kräva alltför mycket ljus. Mycket ljus kräver ju också tillsatts av CO2 om det skall ha positiv effekt.

Sleep
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 mar 2015, 13:05
Ort: Norrköping

Re: får inte svärdsplanta att växa...

Inlägg av Sleep » 23 sep 2016, 14:03

har misstänkt att jag har lite för bra ljus i karet. Har ju från 5000-18000kelvin i karet. så blått o rött finns det. fast mest blått. :D
men blir lite förvånad då jag har 2 stora echinodorus bleheri som växer på.
ibland blir man inte klok på växter! :P
får exprementera och köpa en lite skål med sugplopp på som man har när man kör scape.
och sätta den närmare ytan o se om det händer något med dom. :)

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster