Passar mina växter ihop?

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Passar mina växter ihop?

Inlägg av Xanrag » 06 aug 2015, 23:28

Jag har nu till sommaren dragit fram mitt gamla akvarium som stått i källaren i över 15 år. Det är en AkvaStabil och den har förvarats i en låda så den läcker inte vad jag har märkt på en månad så det var bra silikonat. Det är ganska litet på 60x30x30 ungefär (60 liter) så jag tänkte ha det till växter och räkor.

Jag kanske har varit lite väl ivrig att stoppa i saker, så jag undrar om mina växter kommer må bra tillsammans? Rent utseendemässigt så är det nog himla rörigt, komplementerar med en bild imorgon.

Just nu har jag en lampa med lysrör från 90-talet men har beställt en LED-lampa som kommer om en vecka eller två. Jag hade inte tänkt köra koldioxid men jag tar gärna gödningsmedel sålänge dom inte dödar räkor. Den kör med kranvatten. Substratet är bara naturligt svart grus och jag har två mangrowe-rötter, lite cholla-trä och ett tantora catappa-löv. Dvs totalt sett är det rätt low-tech.

Växterna jag har i nu är:

3x Echinodorus Parviflorus 'Dvärg-amazon' (lite osäker)
3x Hygrophilia Difformis 'Vattenwistaria'
9x Cabomba Caroliniana 'Vatten-dill' (planterade tre och tre)
1x Taxiphyllum Barbieri 'Javamossa'
1x Monosolenium tenerum 'Sötvattenstång'
1x ??? Anubis (fastsurrad på träbit med tråd)
6x Ludwigia repens 'Ludwigia' (planterade tre och tre)
1x Najas Guadalupensis 'Guppy-gräs' (mycket lite med rot)
Nx Limnobium laevigatum 'Amazon Frogbit'
Nx Pistia Stratiotes 'Musselblomma/Vattensallad'

Särskilt Cabomban verkar trivas för den har jag redan behövt ansa. Guppygräset och Javamossan är på motsatta hörn i akvariet och jag ska försöka behålla dom där.

I djurväg så finns det ett tjugotal cherry-räkor och tre st otocinclus av okänd variant (dock ej de dyra).

Hittils har jag bara vågat hälla i lite gammal Tetra FloraPride (finns väl inget bäst-före-datum? Verkar bara vara järn) då många medel verkar innehålla koppar som räkor verkligen inte tycker om.
Bilagor
Uppifrån, vanligtvis glasskiva ivägen.
Uppifrån, vanligtvis glasskiva ivägen.
Framifrån, dålig kamera och dåligt ljus.. hm.
Framifrån, dålig kamera och dåligt ljus.. hm.

wide
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 jan 2014, 12:03

Re: Passar mina växter ihop?

Inlägg av wide » 07 aug 2015, 11:46

hej kommer nog bli bra med led lyset och vad körbärsräkor klarar så göder jag mitt akvarium och det påverkar inte mina där emot ch och cb räkor är känsligare.
tror det är många här inne som göder kraftigt trots räkor.
mvh wide

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Re: Passar mina växter ihop?

Inlägg av Xanrag » 10 aug 2015, 20:10

Så, nu har jag bytt till LED-ljus och det är som skymning och dag. Sen kunde jag inte att motstå att pilla lite så jag har även gjort följande:

[*]Ersatte guppygräset med tre tuvor Lilaeopsis Navae-Zelandiae 'Mikro-svärd'.
[*]Ansade Cabomban och planterade 6st toppar till så att det blir en riktig skog i bakgrunden.
[*]Klippte lite i Ludwigian så att den ska dela sig samt satte tre toppar

Nu får vi se hur dom mår och om dom växer på, ska inte vara någon särskilt krävande växt i akvariet.
Bilagor
Akvariet nu.
Akvariet nu.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Passar mina växter ihop?

Inlägg av Mr_Ewing » 10 aug 2015, 21:19

Bra att tänka på är att du nu kommer att få tillsätta mer näring till växterna.
Även CO2 tror jag är ett måste med den rampen om du inte skuggar med flytväxter.
Annars kommer det bli algodling deluxe.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Re: Passar mina växter ihop?

Inlägg av Xanrag » 10 aug 2015, 21:40

Jag har sex st otocinclus i som ska vara riktiga baddare på att äta alger, så dom blir nog bara glada om det blir lite mer; men jag förstår vad du menar. Nu är dom rätt unga så dom är bara hälften så stora som dom kommer bli.

Jag har bara haft i lite järn tidigare och har sneglat på PMDD men då jag har räkor i så känns det lite farligt. CO2 har jag funderat på med sodastream-adapter men det var slutsålt senast jag kollade i nån butik om det. Hemmagjort med colaflaskor och jäst verkar lite omständligt.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Passar mina växter ihop?

Inlägg av Mr_Ewing » 10 aug 2015, 23:25

Jag är rädd för att dina ottosar kommer ha mer käk än vad de klarar av att äta.
Jag har hundratals räkor och de har aldrig tagit nån skada av PMDD. Det kanske är nån känsligare sort som du har?
Sodastream är smidigt!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Passar mina växter ihop?

Inlägg av Admin JTFix » 10 aug 2015, 23:54

Mr_Ewing skrev:Det kanske är nån känsligare sort som du har?
Nope, körsbärsräkor, och de tål PMDD utmärkt. :)
Jag smyger dock alltid in PMDD med nya räkor, och sen doserar jag ganska så mkt per vecka, men delar upp det på 3 doseringstillfällen.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Xanrag
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2015, 15:20

Re: Passar mina växter ihop?

Inlägg av Xanrag » 11 aug 2015, 08:58

Hmm, jag kan alltid dra ner ljuset till 50% förutom när jag vill titta antar jag, om det blir ett problem.

Jag slängde iväg en beställning till haack så får vi se om han svarar, han skrev att han skulle på semester "längre än vanligt" fast det var i Maj.

Gör det något om man blandar ihop vätskorna precis innan man för in dom i akvariet? Dvs förvarar dom i tre olika flaskor men doserar med typ en sån här spruta. Då känns det som att det blir mindre hälla och bättre mätt. Eller har ni något annat tips?

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster