Vad för fel? långt mellan noderna.

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Vad för fel? långt mellan noderna.

Inlägg av Sintei » 05 sep 2006, 18:36

Har diskuterat detta innan på zoopet, men vet inte riktigt vad "vi" kom fram till.
Alla mina växter som är liknande cabomba och limnophila heterophylla har fått det väldigt långt mellan noderna. Jag trodde det berodde på värmen i akvariet men det är visst inte det. Vad är felet. Mina buskage ser inte buskiga ut ju!! :evil:
Doserar de vanliga KNO3, K2SO4, KH2PO4 och nutrisi. (har slutat med Mg) 3 * 18w med reflektorer i 112L.

Se foto:

Bild

Användarvisningsbild
Bear
Donator
Donator
Inlägg: 296
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:35
Ort: Linköping

Inlägg av Bear » 05 sep 2006, 19:12

Jag har upplevt och "testat" detta fenomen lite i ett akvarium. Förutsättningarna har varit desamma under hela testet förutom att efter ca en vecka har jag börjat tillföra CO2. Det har i tre försök av tre möjliga visat samma resultat, nämligen det du beskriver. Internoderna har blivit nästan upp emot en decimeter. Innan CO2-tillförseln var internoderna ca 1 cm. Även Elodea har fått långa internoder (dock bara ca 2 cm). Endera är det enbart CO2 som ger denna effekt, eller också är det en kombination av flera faktorer varav CO2 är den utlösande faktorn.

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 05 sep 2006, 20:15

Kan det möjligen vara att plantan från början inte har ett allt för stort co2 behov alt. kan använda sin bladyta effektivt?
Då när den får mkt co2 så behöver den inte lika mkt blad och tex växer mot ljuset istället? Vilket skulle ge längre internoder = mindre blad per cm.

Hehe...kanske jag är ute och cyklar nu, är ju inte riktigt en biolog... :P

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 05 sep 2006, 21:48

Jag har för mig att ljuset diskuterades. Att jag inte hade tillräckligt med ljus! Kanse mer för att kunna "trycka ner" växten? (Lite som calavera är inne på)
Att CO2n skulle vara boven borde ju innebära att "ingen växtnörd" skulle kunna ha buskage med dessa..

Jag vill egentligen inte köpa MH förrens jag skaffar ett 375L.. Jag får ju inte plats med mer ljus i min burk just nu! Usch.. vad göra?

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 05 sep 2006, 22:49

Ljuset har väl sin stora betydelse här, tillräckligt ljus trycker tillbaka växten alltså den får tätare mellan bladen, medan som din då sträcker på sig för att ta del av det dåliga ljsuet så det når alla blad..

Men det kan ju vara tvärom men jag har bestämt för mig att så är det, har man ljus nog som kan hålla växter nere så blir de ofta inte så höga och de blir tätare i bladverken.

Medans en väx som står dåligt till ljuset får sträcka på sig för att nå ditt där ljuset kan tillfredställa dess klorofyll med fotosyntes eller ngt liknande.
Senast redigerad av 1 peterhaack, redigerad totalt 6 gånger.

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 06 sep 2006, 07:34

Håller med Peter: det är ljuset som är den största boven i långanoders-dramat! Märk väl hur kompakta växterna blir ju närmare ytan de kommer. Testa att öka ljuset rejält så kommer du att se skillnad.

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 06 sep 2006, 07:45

Ja, men jag får inte plats med mer 18w rör i mitt lilla akvarium. Enda lösningen är alltså MH då?
Om man kör MH, måste man ha öppet akvarium? Jag gillar nämligen heltäckande ramp..

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 06 sep 2006, 08:02

Vad har du för w/l nu då? Det kanske går att köra med MH med heltäckande ramp om man installerar 1-2 st små datorfläktar (kostnad om ca 300 kr) i rampen, men jag är inte säker på hur mycket strålvärme som ändå kommer ner i vattnet och värmer upp. Blir ju en hel del avdunstning, men detta är väl bara bra: man kan toppfylla med färskt mineralrikt vatten .

Den enklaste lösningen är att välja andra växter. Jag blev trött på cabomba, hygrophyla osv. för de växer så in i helsike fort. Och att de är så vanliga. Och inte särskilt snygga. Inte krävande heller. Jobbiga kort sagt. :lol:

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 06 sep 2006, 12:33

jo, vill ju ha buskiga växter i samma stil. Vilka rekomenderas då? Hygrofilan slängde jag med ut, herregud det räcker ju med avloppsvatten så växer den 2 meter per dag :lol:

Edit:
http://search.stores.ebay.de/LICHTSHOP_ ... 03QQsofpZ0

"DUO HQI-TS 2x 150W INCL. BRENNER k.OSRAM SILBER GRAU"
Denna borde väl trycka ner växterna till jordens mittpunkt?

Användarvisningsbild
pannecke
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 sep 2006, 16:21
Ort: Västra frölunda
Kontakt:

Inlägg av pannecke » 07 sep 2006, 08:43

Jag provade att klämma ner ytterligare ljus när jag hade ett akvarium med 0.33w/l och resultatet bles att avstånder mellan noderna blev större. :!:
Jag tror att den kräver både lite minder näring än annat i akvariet och minder ljus. :wink: Testa att sätta den i en skål med lite grus i botten och skippa gödning.
/Martin, Susanne, Sebastian och Thea


Gå gärna in och titta på vår hemsida, där kan du se bl.a. bilder från vårat akvarium och olika projekt vi har gjort.

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Hel- och halvljus

Inlägg av patriks » 07 sep 2006, 08:46

Jag skulle nog i första hand kikat efter lite mer långsamväxande växter. Personligen tycker jag att diverse mossor är coola, fast brukar lätt täckas av alger då och då. HC:n är bra, växer normalt-långsamt även vid mycket ljus. Generellt bör man undvika stängselväxter (stemplants) så långt det går om man har ett mindre kar. Myriophyllum, cabomba, hygrophyla, rotala, nålgräs - allt detta är förbannat ogräs som sprider sig som löpeld - man hinner inte ens blinka så är karet oftast fullt med det. Vill man ha stängselplantor så är det bättre att börja experimentera med typ tonina än att hålla på med ovannämnda "invasive weeds" som Barr brukar säga. Stängslar överallt och skymmer ljuset till bottentäckare.

Igår var jag tvungen att göra om hela bottnet på mitt akvarium pga. att nålgräset på bara två veckor har bildat en tjock matta *i hela akvariet*!! Så otroligt jobbigt. Det enda som nålgräset - och de övriga ovannämnda växterna - behöver är mycket ljus (förutom gödning och CO2). Så för de som klagar på att den och den plantan inte växer, och den och den är svår säger jag bara: lägg på ett kol vad gäller ljuset så kommer du snart att inte bara börja ge bort massa växter, utan mer och mer kommer att hamna i komposten. Och detta är ju kul iofs, men tröttsamt i längden.

Jag tror att vi är ute efter samma sak, Sintei: buskigt look som håller i sig ett tag. Jag vill gärna också ha mycket ljus över akvariet så jag ser grönskan i all sin härlighet. Då faller ju valet på HC, pogostemon, diverse mossor mm.

Problemet med mycket ljus - och med den armatur som du länkat till - är att det är svårt att inte få alger. För att undvika algangrepp skall man ha burken fullproppad med växter, och vara så in i bängen noga med CO2. Och det är svårt. Särskilt det sistnämnda. Man tror att man har massa CO2, men man tror fel gång på gång på gång på gång. Justerar man upp CO2, så visar det sig att efter bara en vecka så ligger man på CO2-underskott - igen! Varför? - jo, för att växtmassan har oftast fördubblats på bara en vecka, och den koldioxid som räckte till växter då räcker inte nu längre. Då får man antingen öka CO2 eller klippa ner plantorna ordentligt. Och ju mera ljus desto mer klippning blir det. Så att satsa på stängslar är ohållbart i längden om man inte är en självplågare. Kontentan: mera ljus är kul, men kräver väldigt mycket av användaren. Vid valet av plantor och vid dosering av CO2 och pmdd.

Man kan ha otroligt mycket ljus - såsom det ofta avbildas på olika sajter - men jag tror att man måste fuska i så fall om man inte vill bli trimningsgalen. Man har på sitt starkaste ljus säg bara någon timme om dagen, säg 2-4 timmar max, sedan har man normalt med ljus. Detta är ju inget nytt i sig, finns beskrivet överallt på APC, men det är en helt annan femma när man själv har testat och kommit fram till det av egen erfarenhet. Jag tror att det är dags att skaffa mig en timer till, som slår på "helljus" någon timme mitt på dagen för att sedan återgå till "halvljus".

Blev mycket skrivet, men ville bara skriva av mig efter gårdagens "Meine Kampf" mot nålgräsmattan. Nålgräs i karet - no thanks, dudes!

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 07 sep 2006, 10:28

patriks:

Hur mycket ljus har du?
Har länge velat ha Nålgräs men ej vetat om 0,3W/l. räcker?

Släng i ett frankerat kuvert från mig istället?

CO2-anläggningar är på väg från Deutchland serdu!javascript:emoticon(':D')
Peter

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 07 sep 2006, 10:56

Visst, skickar du kuvertet idag så kan jag kanske posta det imorgon, och du får nålgräset på måndag. Tror att det klarar sig ett par dagar, ungefär som under en black-out hos folk som brottas med typ grönvatten.

Nålgräset kommer nog att växa med 0,3 w/l, inga problem, men räkna med med mycket långsam tillväxtfaktor. Jag har 33 watt kompaktljusrör över 27 liter (varav ca 4 liter filteruttrymme).

Grattis till det stora steget mot CO2! :)

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 07 sep 2006, 11:51

Du ä la för goer!
Hoppas att jag kan erbjuda något som intresserar dig i gengäld någon gång.

Jo, det går liksom inte att kliva av mitt i loppet... är ju cyklist mellan vattenbytena.
Peter

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 07 sep 2006, 11:59

Ja, det går inte att kliva av.. Frestelserna blir bara större och större: föst CO2, sedan mera ljus, sedan inte bara ljus utan ett snyggt ljus (typ MH), och när man väl fått tag i mycket och snyggt ljus upptäcker hur lätt det är att trilla ned på låga CO2 nivåer, då vill man kanske ha en controller, och efter det vill man kanske byta ut exempelvis ett alu-kar mot ett möbelakvarium eller rent av en helglasad AquaCube el dyl. osv. :lol:

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 07 sep 2006, 14:31

Det klassiska problemet med växter som växer för mycket på höjden är ljusbrist, ofta för lite ljus i förhållande till makro, framförallt kväve, men i ditt fall lär det inte vara för mycket kväve. Hur ser spektrat på lysrören? är det lite blått? Växterna kanske tror att det är väldigt lite ljus fast det inte är det...

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 07 sep 2006, 19:58

Jag köpte ju HC för 180spänn via tropica.. nu var ju CO2n väldigt dålig så trådalgerna satte sig direkt på den. Jag fick kasta allt!
Stängselplantor kanske inte är något att ha då, men synd för ett parti sådana i mittten av akvariet är sypersnyggt. Kanske jag borde satsa på bottentäckare istället. Nålgräset är ju snyggt, men verkar vara lite svårt att handskas med (alger sätter sig lätt?).

edit:
Erik... skrev: Hur ser spektrat på lysrören? är det lite blått? Växterna kanske tror att det är väldigt lite ljus fast det inte är det...
2 aquastar och 1 sylvania grolux. Kanske borde byta ut groluxet?

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 07 sep 2006, 23:03

Nålgräs är bra om du gillar att brottas med den senare (växer överallt, även där du inte vill ha den) och algfri om du håller CO2 där den skall vara. Än så länge så har jag svårt att hitta någon bättre marktäckare än HC. Men som sagt: vill du ha HC så är det nästan ett måste med CO2 och mycket ljus. Har du mycket ljus så är det lika med stor risk för alger (framföralt tofs-, hår- och trådalger). Tricket är väl att ha sitt maxljus på enbart ett par timmar om dagen, och mera normalt ljus resten av tiden. Då slår man två flugor i en smäll. :idea:

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster