Behöver vägledning och tips

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

landbier
Frö
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 sep 2018, 20:30

Behöver vägledning och tips

Inlägg av landbier » 01 sep 2018, 20:46

Hej på er!

Har just uppgraderat belysningen i några kar och fått fart på enklare växter. I dagsläget har jag 3 sorters flytväxter i olika utföranden (inga fiskar i dessa kar). Inga jätteakvarier, ett på 150 liters och fyra på 100 liter. Gällande belysningen så har jag på några led-lysrör på 2x9 watt vilket verkar funka för flytväxterna i dagsläget. Några har 2x24 watt t8. Det stora karet har bättre växtljus.

Funderar på hur jag optimerar utrymmet i karen på bästa sätt. Vill även ha bottenväxande växter som växer snabbt med halvdant ljus (tack vare att flytväxterna tar det mesta av ljuset).

Vilket bottensubstrat är bäst lämpat generellt av blästersand och bränd betonitlera (kattsand) ?

Sen skulle jag uppskatta tips på snabbväxande växter för den nya botten? Låga till mellanhöga.

Tredje frågan - bortsett ifrån pmdd, vilket flytande växtgödning är bästa alternativet ?

// Tacksam för vägledning!

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Behöver vägledning och tips

Inlägg av hollowman » 03 sep 2018, 07:39

Ang botten substrat : soil (tex tropica soil)
Ang gödning: tropica växgödning ( kör själv med det)
Ang: växter kolla här https://godhemszoo.se/
Ring gärna och prata med dom (tobias) grym bra att göra med kunniga och jätte bra bemötande.
Mvh Peter

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster