Att lägga in bilder på Plantswap

Beröm eller klagomål? Här kan vi diskutera allt om PlantSwap.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Att lägga in bilder på Plantswap

Inlägg av Magnus » 23 okt 2008, 14:58

Så här går du enklast tillväga när du lägger upp bilder här på PS.

Enklaste sättet är att använda en online resizer. http://www.resize2mail.com/advanced.php funkar bra.
Du behöver då inget program och detta kommer du åt bara du har tillgång till internet (vilket du ju ändå måste ha för att lägga upp bilden på PS)

Bläddra fram din bild från datorn och skriv in 800 i antingen höjd eller bredd, är det en stående bild så sätter du 800 i rutan för höjd och är det en liggande bild så sätter du 800 i rutan för bredd. Tänk på att bara skriva måtten i ett av fälten annars kan bilden förlora sina proportioner.

Säg att du har en bild som är 1536px hög och 2048px bred och du vill ha den 800px bred så skriver du då in 800 i fältet för bredd så kommer bilden automatiskt att bli 800px bred och 600px hög och den behåller proportionerna. När den har konverterat bilden kan du högerklicka på bilden och välja "spara bild som", sen använder du denna bild att ladda upp på PS.

Filen får max vara 800x800px med en filstorlek på 400kb.
Skulle du inte få ner filen tillräckligt i filstorlek, minska storleken till exempelvis 600px (du måste ju inte ha 800px bara för att det är max).

Har du redan en bild i rätt storlek och inte överskrider filstorleken men den inte fungerar ändå, så kan det bero på följande: Det är inte jpg eller gif, eller så kan det vara att filens färgsystem ligger i CMYK (Cyan, Magenta, Yellow och Key color som brukar vara svart). Detta färgsystem används bland annat när man ska trycka bilder. Färgsystemet måste vara i RGB (red, green, blue) eftersom webbläsaren inte kan visa CMYK.
Du kan kolla detta genom att högerklicka på bilden och välja egenskaper, under information finns något som heter färgegenskaper och där kan det stå ex sRGB, så länge det inte står CMYK där ska det vara lugnt.

Det kan ju även vara så att bildfilen är trasig (ja det händer!), och det kan även finnas andra orsaker som jag inte tänker fördjupa mig i här, eftersom troligheten till att det skulle vara något av dom inte är så stor.

Har du bilden på en server redan så kan du ju klistra in adressen, markera den och klicka på Img knappen som ligger i redigeringsfältet när du postar ett inlägg, det finns då inga restriktioner på varken filstorlek eller upplösning (pixelstorlek), tänk bara på att inte lägga in en alldeles för stor bild ändå då det kommer att se ganska konstigt ut eftersom den trycker ut hela sidan:)

En sak till, det är skillnad på .jpg och .JPG
En bild med JPG med stora bokstäver kan vara (inte alltid) en progressiv jpg, vilket inte alla servar har stöd för.

Är det något som är oklart så fråga gärna så ska jag försöka besvara så gott jag kan.

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 11 mar 2009, 01:19

OBSERVERA

1. att forumet inte felmeddelar om du försöker sätta in fler än 5 bilder i samma inlägg (det går inte)

2. att bilderna kommer in i omvänd ordning mot hur du sätter in dem i forumet!

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 11 dec 2010, 22:30

om man nu ska snylta in lite på tråden här så har microsoft släppt ett sjukt enkelt litet program som efter installation finns som kommando när du högerklickar på en fil som ingår i windows powertoys . . detta e sjukt enkelt och har många bra egenskaper trots att det är så litet och enkelt.
programmet heter imageresizer och gör enbart det det heter . .
det förminskar bilder snabbt och enkelt . . du kan markera så många bilder du
vill och utföra ett ena kommmando på alla bilderna samtidigt . .
du kan välja att bara göra förminskade kopior av de bilder du vill förminska eller välja att förminska orginalen
http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe

programmet är ett gratisprogram ( freeware ) som finns att hämta på microsoft hemsida så " feel free to make it smaller "
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 12 dec 2010, 00:46

Tänkte testa det, men jag fick "Detta program har kända kompatibilitetsproblem" och litet andra mess.

Jag har en annan som heter "Fast Image Resizer" och den är suveränt enkel och problemfri. Den är bara en liten ruta i princip, men gör det den ska.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 12 dec 2010, 03:04

beror lite på vilket operativsystem du kör . .
jag har testat detta på en uppsjö av olika xp versioner som "vanilla"(vanligt sp1), sp2 , sp3 . home , professional , student , server och några speciella moddade spelvarianter som var nerbantade för att förbruka så lite minne,gpu,cpu och som optimerar spelstandard osv

att det har kända kompatibilitetsproblem är inte samma som att det inte fungerar , detta kan dock vara så att en massa människor låtit operativsystemet själva rapportera när nått craschat för att dom använt det fel och när installationen verifierar med microsoft så lämnas det varningsmeddelandet ut iom att det har rapporterats en massa haverier.

dock är inget omöjligt att det inte funkar för alla men jag rekommenderar folk att testa om dom vill göra det enkelt för sig och kör xp vilket jag glömde nämna.

fast image resizer är oxå ett kanonprogram , har arbetat en del med det när jag behövde göra en massa tummar till en hemsida där den funktionen slutade fungera och en uppdatering av lagerbilder var ett måste just i det läget
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 12 dec 2010, 03:24

christinag skrev:Tänkte testa det, men jag fick "Detta program har kända kompatibilitetsproblem" och litet andra mess.

Jag har en annan som heter "Fast Image Resizer" och den är suveränt enkel och problemfri. Den är bara en liten ruta i princip, men gör det den ska.

MvH
Christina G
är inte så du kör ett 64Bitars windows och du tog hem för 32bitars? eller vise versa? eller att du kör windows vista och tog hem för XP? inte alltid det kan funka trots man väljer kompatibels läge
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 13 dec 2010, 04:58

blassan skrev:är inte så du kör ett 64Bitars windows och du tog hem för 32bitars? eller vise versa? eller att du kör windows vista och tog hem för XP? inte alltid det kan funka trots man väljer kompatibels läge
Det kan hända ja, tittade inte så noga. Såg bara den och försökte tanka hem den jag hittade. Jag har Vista professional i just den burken.

Jo jag vet, det är ofta bara frågan om dom här automatresultaten, men man vet aldrig ... just nu känns min burk "känslig" att jobba med och jag vågar inte göra nåt dumt. Väldigt litet ledigt utrymme kvar och jag måste köra litet ljudfiler för radioprogram. När dom är klara kan jag börja experimentera litet igen för då blir datorn ledig.

MvH
Christina

Användarvisningsbild
andreas_j
Stickling
Stickling
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 mar 2009, 22:39
Ort: Sunne

Bilder

Inlägg av andreas_j » 01 jan 2012, 23:13

Hur lägger jag till en bild i ett inlägg?
är ju inget datasnille direkt och jag skulle behöva hjälp att identifiera en växt :)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bilder

Inlägg av Raven » 01 jan 2012, 23:33

andreas_j skrev:...
Sammanfoga din tråd med befintlig tråd och filer laddas upp via "ladda upp bilaga".
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
andreas_j
Stickling
Stickling
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 mar 2009, 22:39
Ort: Sunne

Re: Att lägga in bilder på Plantswap

Inlägg av andreas_j » 02 jan 2012, 00:00

Tack för hjälpen. Det funkade fint

Tropheus
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 jan 2015, 23:09

Re: Att lägga in bilder på Plantswap

Inlägg av Tropheus » 19 apr 2015, 23:53

Har problem att lägga in bilder från iphonen, dom är för stora !!
Hur gör man?

thaifighter

Re: Att lägga in bilder på Plantswap

Inlägg av thaifighter » 20 apr 2015, 13:40

Minska ner dom i något fotoredigeringsprogram till 800X600 pixlar .
Jag kör med PicsArt på min android.

Thaifighter

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Att lägga in bilder på Plantswap

Inlägg av Admin JTFix » 21 apr 2015, 10:30

Den nya maxstorleken som godkänns är 1024 x 1024 pixl.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Att lägga in bilder på Plantswap

Inlägg av Admin JTFix » 11 mar 2024, 18:29

Den nya maxstorleken som godkänns är 2048 x 2048 pixl.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Skriv svar

Återgå till "PlantSwap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster