Månades ord 2008

Beröm eller klagomål? Här kan vi diskutera allt om PlantSwap.

Moderator: Hedersmedlemmar

Låst
Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Månades ord 2008

Inlägg av peterhaack » 13 maj 2008, 07:54

Månadens ord på Plantswap
Jag blev ombedd av Peter att skriva några rader här. Medlemmarna blir fler och fler och jag tycker det är en imponerande stämning i forumet där alla håller uppe humöret och även kan diskutera sakligt. Månaden började häftigt med ett av de bästa svenska foruminläggen om växtakvarier som jag någonsin sett av Bluesboy
Självklart blev det klistrat.

Det jag tycker är fenomenalt med inlägget är att det binder ihop nytt med gammalt och förmedlar hur fingertoppskänsla fungerar i praktiken.

Mina personliga tankar kring hobbyn har kretsat kring huruvida jag ska tacka ja till att hålla ett föredrag hos www.bollmoraakvarieklubb.org en andra gång. När jag gjorde det första gången 2004 var det häftigt att få se ruljansen hos en riktigt stor akvarieförening fungerade med korvförsäljning, ambullerande bibliotek och en stor auktion. Prata i mikrofon fick jag göra också vilket var ovant =)

Föredraget skulle isåfall hållas den 4:e september. Anledningen att jag tvekar är att jag fått betydligt mer ansvar på jobbet och kommer gå kurser som förmodligen suger musten ur mig och att jag även vill/måste göra om min feta PowerPoint till att bli lite mer nyanserad med alla de nya rön som uppkommit dom sista åren där jag gått ifrån att tokdosera till att köra mer ”lean” och orsakerna till det.

Växtakvariehobbyn i stort tycker jag ligger lite vilande. Det är inga riviga diskussioner längre som det var förr. Förmodligen puttrar det på fint i stugorna men tyvärr är det ju inget vi får se annat än från en handfull entusiaster som orkar lägga ut bilder. Utan dessa bilder och äventyrliga journaler skulle hobbyn dö totalt. Om det lyser lite bitterhet mellan orden är det helt korrekt, samtidigt förstår jag naturligtvis om inte alla har digitalkamera och känner sig bekväm med datorer. Dom som verkligen skulle behöva träda och visa lite häftiga saker fram håller sig gömda.

Jag funderar ofta över tydliga polariseringen i hobbyn där några internetbaserade entusiaster som utvecklar gratis tjänster och information står i ena ringhalvan och ett mer välutvecklat kommersiellt föreningsliv med mycket gamla anor i andra. Dessa möts aldrig. Blandningen tror jag skulle kunna bli häftig. Diskussion efterlyses.

/Defdac
Senast redigerad av 1 peterhaack, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Månadens ord Maj

Inlägg av peterhaack » 30 maj 2008, 09:36

Månadens djupa ord på Plantswap

Länge har jag fascinerats av växter. Men det var inte förens min dotter fick pälsdjursallergi som jag kom in på akvariehobbyn igen. Ett akvarie köptes in och fungerade både som luftfuktare och som en möbel. Ett par år senare och man är minst sagt mer ingroddad i akvarievärlden.

Vad är det med oss människor och vatten?. Vi börjar våra liv i fostervatten, vi måste ha vatten för att leva, vi fascineras av vatten. Stilla, brusande, kraftfullt. Att det är något magiskt med vatten behöver man inte vara professor för att förstå. Jag som fotograf fotograferar ofta vatten med långa exponeringstider. Det ger en drömsk känsla som inte går att beskriva på något annat sätt än just Magiskt. Och det är oftast de bilder med koppling till vatten som säljer bäst på mina utställningar. Senast sålde jag 2 bilder till en dam i Italien. Hon ville placera dessa 2 förstorningar i sitt sommarhem De gav koppling till det hon älskar mest. Gissa vad, Jo just vatten.

En växt som jag har fastnat totalt för är Eustralis Stellata. Det är något magiskt med denna växt. Den binder på något sätt samman min livsfilosofi. Med sina grova rötter visar den att den står stabilt, med sin stjälk visar den hur bräcklig tillvaron än. Med sina löv visar den att det finns många vägar att gå. Men allt kommer faktiskt från stjälken och rötterna. Att den sedan är otroligt vacker när den sträcker upp sig mot ytan gör ju inte växten sämre. Växten är också månadens planta på Plantswap.se

Plantswap utvecklas och växer otroligt snabbt med både nya medlemmar och nya funktioner som leder till större intresse och förståelse för denna hobby. Jag är övertygad om att Plantswap inte längre är något man har hört talas om, utan ett begrepp som är instiftat i undervattensträdgård´s sammanhang. Sidan är idag landets största Internet Community med denna inriktning.

/Adam

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Månadens ord Juni

Inlägg av peterhaack » 01 jul 2008, 08:49

Jag blev ombedd av "den andra Peter" att skriva några rader här som månadens ord vilket jag ser som ett ärofyllt uppdrag som man knappast kan säga nej till även om jag just då inte hade den blekaste aning om vad jag skulle skriva om.<br /><br />

Daniel, alias Defdac, som är en välkänd och flitig forumbesökare, sammanfattade nyligen "Den moderna växtakvaristikens historia" vilket ger en bra bild av hobbyns starkaste influenser under vår aktiva tid. Jag skriver "vår" eftersom jag nämligen har en känsla av att vi startat vid ungefär samma tidpunkt och sedan dess levt våra parallella akvarieliv i var sin del av Linköping. Faktiskt utan både större och mindre sammarbeten. Utan att bli nostalgisk kan jag se tillbaka och konstatera hur mycket lättare det blivit idag att både få råd eller skaffa utrustning och växter. Något vi på senare år kan tacka plantswap för! Annonser och auktioner med växter haglar tätt numera och man behöver inte längre känna att man måste behålla varje enskild art man äger bara för att "den var så svår att få tag i"...<br /><br />

Idag innebär akvarium så mycket mer än att bara hålla några sällskapsfiskar i en igengrodd glastank... det finns så många specialinriktningar inom hobbyn att det ofta är svårt att välja. Det är malar, räkor, saltvatten, diskus, ciklider eller växtakvarium. Själv är jag mitt uppe i processen att konvertera mitt största växtakvarium till saltvatten. Vilket på intet sätt innebär att jag överger växtakvarierna. Efter knappt 10 års intensiv växtakvarism är det bara dags att omfördela tiden så att även andra specialinriktningar får sin beskärda del. Många, (även växtakvarister), uppfattar saltvattenstekniken som avancerad och svår att greppa. Men likheterna är slående, allt handlar om stabilitet och näringskontroll. I jämförelse med saltvatten har växtakvarier en stor fördel för nybörjaren; Man kan i allmänhet starta med den utrustning man har och komplettera med mer belysning och mer avancerade gödningsmetoder allt eftersom man lär sig. Att ta första steget från sitt kala sällskapskar mot ett grönskande växtakvarium är mindre än man anar.<br /><br />

Slutligen... I dagens internetvärld är det alltid många som vill utnyttja tjänster men tyvärr få som är beredda att själva bidra, vilket tex märks på den akvariewiki jag försökt skapa. Tiden är knapp och det är alltid mycket annat man vill hinna med, så jag klandrar ingen. Här på plantswap har Peter Haack endå lyckats samla ett imponerande antal växtakvarie-entusiaster villiga att bidra till hobbyns fortlevnad och spridning. Något som också smittar av sig på ännu fler och bidrar till en positiv spiral som gynnar oss alla, nybörjare som erfaren... "Keep up the good work!"<br /><br />

<br /><br />

/ Peter alias Pny eller Petnym

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Månadens ord Juli av Christian Brams

Inlägg av peterhaack » 18 sep 2008, 10:38

Jag har precis avslutat en anställning på Zoo Kompaniet och därmed även mitt professionella arbete med akvarium. Förhoppningsvis kommer min hobby hemma blomma ännu mer nu!
Under min tid jag jobbat med akvarium så har jag märkt en ganska stor utveckling. Allt fler intresserar sig för akvariet i en helt annan skala än innan. Många har fortfarande sitt kar för att tillfredställa sin unge eller för att de ”alltid har haft det”. Men fler och fler möter mig med en entusiasm att skapa mer än så.
Å ja, jag har verkligen tjatat hål i huvudet på kunder. Jag har packat på dom näring och predikat om ljus och algbekämpning. Inte alla har gillat denna taktik men flertalet har tackat mig och en handfull av dessa människor har idag en stor kärlek till sin hobby!

Aquascaping är något som har fått en sjuk uppåt swing det senaste. Det handlar inte längre om att ha ett snyggt möbelakvarium som behållare att ha sina fiskar i. Man intresserar sig för hur karet ser ut i sin helhet och man tänker rent estetiskt på vad man stoppar i det samt hur det placeras.
Numer vill inte alls lika många ha allt som är snyggt i sitt kar, så mycket/många som möjligt och ju fler sorter desto bättre. Ni vet säkert att detta kan skapa en rörig känsla. På samma sätt som det gör om du blandar allt som smakar bra i en bunke och rör om, inte gott?
Man väljer nu med omsorg och förstår att ett stim inte är 4 utan 40…
Det kan även medföra problem för vår hobby. Att handla fiskar var och varannan dag skapar förvirring i hierarkin och till slut har man bara en fisksoppa att titta på, inte alls så snyggt som man föreställt sig. Det skapar obalans, alger osv. Och det är det som slutligen får den tidigare i alla fall hyfsat engagerade akvaristen att ställa upp akvariet på vinden.
Även akvaristen har kanske lärt sig att tänka enligt principen ”less is more”?

Akvarium är vackert. Om man ser till djurhållning av sällskapsdjur så är det ju inget som är snyggare än ett akvarium, skulle kanske vara ett fett terrarium som kommer på god andraplats. Men har ni någonsin sett en hamsterbur som lyfter inredningen i rummet, eller en sjukt snygg kattlåda som ger ståpäls på underarmarna? Tänkte väl det!
Ta till vara på de möjligheter som din hobby faktiskt besitter och slå ”Jappsarna” på fingrarna i kommande Aquascapingtävlingar! Vi ska visa dom att vi finns och att vi kan. Om ni tröttnar på att linda trådalger, hitta nya krafter. Idag är det lätt att få inspiration och nytändning tack vare eldsjälar och sidor som denna.
Detta är månadens ord, Juli av Christian Brams för Plantswap.se

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Månadens ord på Plantswap - Augusti Sonja Cygnel

Inlägg av peterhaack » 18 sep 2008, 10:39

Månadens ord på Plantswap - Augusti<br /><br />


Hejsan alla växtakvarister!<br /><br />

Peter undrade om jag ville skriva några rader för augusti. Jag behövde
inte skriva om växter Wink
Jaha, men detta är ju ett växtmekka, bara det att jag inte trillat dit
än. Jag har ju bara hållit på sedan 1978. <br /><br />

Jag är väl rätt tråkig när det gäller akvaristik egentligen. Jag kör
på som när jag började ungefär.
Regelbundna vattenbyten, inte så mycket ljus om jag jämför med er men
jag byter lysrör regelbundet, gödning i form av TMG efter varje
vattenbyte, hyffsad filterkapacitet, gödningskula vid roten på
nyplanterade växter i nystartade kar. <br /><br />

Sen den stora grejen för mig, jag skaffar bara växter som jag vet
fungerar i mina kar. Det betyder massvis med olika Cryptocoryner, lite
vallisneria, några småvuxna svärdplantor, olika javaormbunkar, anubias
och massvis med flytväxter.
Fast ibland slinker det ner någonting nytt, som ett pytteskott av
najas med några fiskar i en påse. Nu har jag enorma najasbuskage i en
del av räkkaren.<br /><br />

En annan sak jag inte gör som "alla" andra håller på med är att flytta
växter. Har jag planterat en växt så står den där, hur felplanterad den
än är. Det har nog att göra med att Cryptocoryner inte gillar att
flyttas när de väl kommit igång, så jag flyttar ingenting annat heller.

Det här gör att jag har rätt svårt att studera mina fiskar ordentligt.
Det är ju en massa felplanterade växter i vägen överallt samt
flytväxterna. <br /><br />

Akvarieinnevånarna då? Jag började med Amazonasfisk, Corydoras och
tetror. Det har jag kvar fortfarande. Corydorasmalar blir hur gamla som
helst verkar det som. Mina äldsta C.sterbai är över 10 år nu. Liksaså
min äldsta kardinaltetra, som är ännu äldre förresten. Men hon är ensam
kvar av ett litet stim på 10 st. Dom andra började tackla av efter 5-6
år. Den här sista har levt ensam i något år nu, fast tillsammans med
andra tetror förstås som kolglödstetra.<br /><br />

När jag blev övertalad att skaffa posthornssnäckor öppnades en ny
miniatyrvärld. Plötsligt var det inte omöjligt att ha små kar på 10-20
liter i balans, fulla med småvuxna Cryptocoryner, mossor, minianubias
och smalbladig javaormbunke och flytväxter.
Snäckorna hjälpte verkligen till med balansen. De äter alger och
överbliven fiskmat mm. Helt suveräna.
Nu kunde jag skaffa små, små minifiskar som Boraras maculatus och
brigittae samt prickigt blåöga, Pseudomugil gertrudae, samt ett
killipar.
Strax efter inhandlades den första gruppen räkor, körsbärsräka. Jag
var skeptiskt till en början, men blev snart helt fascinerad. <br /><br />

Det är där jag är nu, jag har kvar mina Corydoraskar med tetror, men
de små räkkaren blir bara fler och fler... tänk att det är så roligt
med akvarier fortfarande efter 30 år :-D <br /><br />

Och vem vet, kanske nästa projekt blir ett riktigt växtkar, eller ännu
fler räkakvarier...<br /><br />

Hälsningar Sonja Cygnel<br /><br />

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Månadens ord – september Anette J.T

Inlägg av peterhaack » 12 okt 2008, 12:24

Månadens ord – september

Som vetgirig akvarist och växtnörd kommer här några rader från moderatorn på blåsiga Österlen. :-)

Först av allt vill jag tacka alla flitiga forumbesökare som postar så man knappt hinner med att moderera ;-), och hälsa alla nya medlemmar välkomna! Ni håller PS kokande!! :-)

Lite filosofi… Akvaristik har alltid för mig varit ett samarbete mellan kunskap och viljan att hela tiden vilja lära sig mera. (Perfektionist i botten) Lika mycket som att vilja o kunna ta in nya saker så måste man även kunna våga lita på magkänslan och våga tro på andra rön än bara de som är ”inne” just nu. Den filosofin som skapar mig glädje med akvaristik, är att studera för stabilitet och balans. Dvs. att ge alla fiskar o växter ett par minuter om dagen och att direkt kunna se början till brister eller om en fisk inte mår bra. Sen måste man inte vara perfektionist för att bli en ”klassad” akvarist och/eller växtnörd. Men det hjälper! ;-)

Lite om växter… Månadens växt valde jag till Echinodorus rubin. Tycker att den förtjänar mer uppmärksamhet än vad den får. Skulle dock önska att Tropica krympte den till storlek: Parviflorus Tropica. Då hade den garanterat hamnat som nr: 1 på min topp 5.
Har genom åren haft flera olika topp 5 växter, och just nu så ser listan ut såhär:
1. Pogostemon helferi (kommer nog alltid vara topp 1)
2. Nessaea pedicellata (enkel stängelväxt, utmärkande med sin lite annorlunda orange toning)
3. Echinodorus rubin (ny och givetvis populär av den anledningen)
4. Ludwigia glandulosa (tyvärr svår, men ack så vacker!)
5. Bolbitis heudelotii (titta på min avatar så förstår ni varför)

Avslutningsvis… Trots totalt hjärnsläpp då jag blev tillfrågad om att skriva månadens ord, upptäckte jag att så fort jag började skriva så poppade det upp många tankar och idéer. Men för att inte trötta ut er helt så avrundar jag med att skriva: Ha en toppenfin höst på er, och Metalmaid, krya på dig! //Anette J.T

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Månadens ord Oktober

Inlägg av peterhaack » 02 dec 2008, 23:31

Så var det då min tur att få hjärnsläpp då jag blev tillfrågad om Månadens ord :)
Jag har pysslat med Akvarier till och från sedan jag var 6 år, har just nu Räkor i 16 akvarier och kan tipsa om lämpliga växter för Räkor.
<br /><br />
Mina favoriter är mossor och Riccia men även Hornsärv som växer bra och är fina gömställen för småttingar.<br />
Nummer 1 på min favvo lista är- Riccia sp Dwarf<br />
Nummer 2 är- Java Moss - Taxiphyllum barbieri<br />
Nummer 3 är- Peacock Moss - Taxiphyllum species Peacock<br />
Nummer 4 är- Spiky Moss - Taxiphyllum sp<br />
Nummer 5 är- MICROSORUM PTEROPUS WINDELOV
Sen får man inte glömma Süsswassertang också en bra växt för småttingar<br />
Alla dessa sorter är perfekta gömställen för småttingar även fiskyngel.
<br /><br />
Sisst av allt vill jag säga att jag ångrar inte en dag att jag halkade in på denna sida, jag har lärt mig en hel del angående växter ja även andra saker som rör både djur och annat och tackar alla som gör trådar med både frågor och svar ;)<br /><br />
Tackar Peter för en bra sida som är en trevlig mötesplats och innehåller allt man behöver veta, finns inte det man söker så gör man en fråga och svar det får man direkt.
<br /><br />
Ha en fin Höst //Paradiz

Låst

Återgå till "PlantSwap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster