Plantswap som egen sida!

Beröm eller klagomål? Här kan vi diskutera allt om PlantSwap.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Plantswap som egen sida!

Inlägg av peterhaack » 15 sep 2006, 12:29

Hej

Jag skulle vilja flytta Plantswap till egen sidan idag ligger den under PHPBB2 server och de är lite begränsade.

Varför vill jag göra detta jo för att få tillgång till mer plats för våra foto och arkiv, samt för att ha backup på sidan

Jag vill veta om intresset är stort nog då det är en del kostnader för mig att genomföra detta då.

Jag vill ju hålla forumet fritt och gratis samtidigt som jag vill att vi skall ha plats och utrymme

Donationer är alltid välkommen om ni vill hjälpa till för uppstarten av plantswaps nya sida.
Kostnder ligger i att skaffa namn, server och backup för att flytta befintliga plantswap så vi inte mister ngt av de trådar vi redan lagt in.

Tack

//Peter

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 15 sep 2006, 18:19

Tjohhihej!
Skulle gärna hjälpa till men har en begränsad förmåga att göra det nu i helgen. Dock tycker jag att vi ska ha ett väl utarbetat koncept innan vi sätter upp en sida... :)

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 15 sep 2006, 18:35

Well konceptet skall inte ändras och inga andra regler gäller heller, samma grejer med ett forum, men med mer plats och då klart även så den kan utvecklas senare i framtiden.
Det skall inte styras på ngt annat sätt.

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 17 sep 2006, 15:08

tja en 50lapp kan jag undvara. PMa bankkontonumret så sätter jag in.
Bild

janne dansk
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 109
Blev medlem: 22 aug 2006, 21:49
Ort: sävsjö

Inlägg av janne dansk » 17 sep 2006, 20:00

har du någon ide om den totala kostnad
mvh janne

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 17 sep 2006, 20:25

150 för backup
~450 för sidan det är namn www.plantswap.se och server plats 1gb

jobbet med flytt och sånt e ideelt arbete.

janne dansk
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 109
Blev medlem: 22 aug 2006, 21:49
Ort: sävsjö

Inlägg av janne dansk » 17 sep 2006, 20:31

maila ett kontonr
mvh janne

Zeraphia
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 aug 2006, 14:44
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Zeraphia » 17 sep 2006, 21:19

Jag skulle vilja rekommendera scorpionshops.com som är etydligt billigare... Vi har haft det i två år, det har varit nere en gång. Backup tas dagligen, ingår i priset. Vi betalar 75:-/kvartal för 1 gb.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 17 sep 2006, 21:29

Skall speca lite tydligare

150 är för backuppen på detta forum som man måste betala för att få med sig alla medlemar och trådar annars måste man börja om från 0.
Alltså detta är en engångs avgift... inte en avgift som betalas per gång eller månad.

Sedan kostar det för att vara Exakt för www.plantswap.se
Pris
Webbhotell typ 12 a 12 månader 144,00
Årlig domänavgift (.se) 95,00
Uppläggningsavgift 115,00
-------------------------------------------------------------
+25% moms 88,50
-------------------------------------------------------------
Att betala i allt i SEK: 442,50

där ingår allt backup och hela kittet jag har haft detta sedan B-one startade aldrig varit nere
Sen kostar det 114 + 144= 258 per år, detta kommer jag själv att stå för.


Spec på inkluderat
Pris per. månad i SEK INFO 12:-
Serverplats i MBNYHET! INFO 1000
Trafik INFO fri
E-postkonton INFO ob.
Virus- och spam filter INFO ja
Hemsideprogram INFO ja
FTP-login - Statistik INFO ja
ASP - PHP5 - MySQL INFO ja
Google AdWords Kupong: 500 SEK INFO gratis
Daglig backup INFO ja
Live Help 24/7NYHET! INFO ja
Uppläggningsavgift 115:-

Detta är alltså ingen svängom mig sida utan en riktig .se direkt sida.

Användarvisningsbild
Dagge
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 23 aug 2006, 18:03
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Dagge » 17 sep 2006, 22:11

Jag kan också vara med och bidra, ge mig ett konto att skicka lite deg till :wink:

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 18 sep 2006, 08:54

Förutsatt att vi får in lite artiklar och du Peter kan se refererloggarna så du kan analysera trafiken tror jag Google-Ads kommer kunna ge dig mer än tillräckligt med pengar för eventuella utgifter.

Med 2-4 klick bland 300-visningar per dag drar jag in 0.4 dollar per dag på min blog. Utan att överhuvudtaget försökt optimera utseendet. 1000 spänn om året räcker gott för domännamnskostnaden och elkostnaden.

Klickar de aktiva medlemmarna på några banners minst en gång per besök kommer det rulla in betydligt mer kulor än du behöver, och skulle du dessutom då börja ge tillbaks lite av dessa intäkter till de som bidragit med bäst inlägg/artiklar så kommer det garanterat börja generera ännu mer klick =)

Ett stort datorforum i USA drar in otäcka summor på det sättet.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 18 sep 2006, 09:54

Låter ju bra om det ger tillbaka pengar dock har jag inte provad googels ads men om det ger oss penagr tillbaka så är det alltid bra.

Ocj som jag skrev kostnaden för att flytta 150kr är bara en gång och första uppstarten av sidan 443kr sedan där efter 258kr per år.

Pengar över går ju klart till som du skriver inläggare och artiklar.. för att göra det hela intressantare.

Har PM at dig Defdac om hur gå tillväga med Google.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 18 sep 2006, 10:13

För den som inte gillar ads så skulle skillnaden mot nuvarande sajt vara att annonsen däruppe är helt inriktad mot växtakvaristik eftersom GoogleAds lyssnar på vad vi skriver och visar ads utifrån det.

Det betyder att vi kommer vara mer benägna att klicka på annonsen och att intäckterna går rakt ner i fickan på Peter.

Delar Peter med sig till oss så kommer vi klicka ännu mer på annonser och försöka skriva ännu mer artiklar med intressanta svåra ord som förknippas med växtakvaristik =)

Observera hur totalt lateralt man måste tänka för att inse vilken bra idé det här är. Alla vinner på det och får pengar i fickan, istället för som vanlig "sponsrings-annonsering" som andra forum kör med som dessutom måste tigga och suga ut pengar av sina medlemmar istället för att ge tillbaks.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 18 sep 2006, 10:58

Så fort jag får uppgifterna till www.plantswap.se så skall jag börja på med google och se till att få flyttat hela forumet till denna plats.

joni
Stickling
Stickling
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 aug 2006, 16:29
Ort: Göteborg

Inlägg av joni » 18 sep 2006, 13:40

Jag kan vara med och bidra med ideellt arbete för att sköta administration och dyl på hemsidan.
Det här kan bli riktigt kul!!

:D
/Johan

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 20 sep 2006, 03:52

om sidan ska flyttas kanske det kan va läge att byta forumtyp.

phpbb funkar ok men det saknar många bra funktioner som finns i mer avancerade forum exempelvis vbulletin.

kan exempelvis inte rapportera inlägg.
ett annat problem är att när det blir tillräckligt många inlägg kan det börja strula med att flytta/radera inlägg.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 20 sep 2006, 06:13

phpbb gör uppdateringar på sina program filer och utvecklas de med så kanske får de samma förutsättningar som vbulletin efter ett tag uppdateringar kommer löpande med jämna mellanrum.

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mr B » 11 okt 2006, 09:59

Inte funderat på att hosta på en burk hemma hos någon med ordentlig lina, i alla fall fram tills dess att användarantalet ökar?

För att få en "backup" på dns servrar osv kan man nyttja tex FreeDNS (Det går att förlita sig helt på den tjänsten, men ska man i alla fall hålla burk för webforumet borde den klara av DNS hanteringen med)

Hade det inte varit för att Helsingborgs stadsnät bråkar, hade jag erbjudit min lina. I dagsläget är det inte ett erbjudande om hjälp, utan snarare ett hot.
B!

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 11 okt 2006, 11:31

Mr B skrev:Inte funderat på att hosta på en burk hemma hos någon med ordentlig lina, i alla fall fram tills dess att användarantalet ökar?

För att få en "backup" på dns servrar osv kan man nyttja tex FreeDNS (Det går att förlita sig helt på den tjänsten, men ska man i alla fall hålla burk för webforumet borde den klara av DNS hanteringen med)

Hade det inte varit för att Helsingborgs stadsnät bråkar, hade jag erbjudit min lina. I dagsläget är det inte ett erbjudande om hjälp, utan snarare ett hot.
B!
Vi har ju bytt nu och all bakup sköts av one.com så där är allt ok nu.

Skriv svar

Återgå till "PlantSwap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster