Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Beröm eller klagomål? Här kan vi diskutera allt om PlantSwap.

Moderator: Hedersmedlemmar

Annonser eller kategorier?

Ta bort kategorierna och köra med annonser
8
10%
Ta bort annonser och köra med kategorier
47
59%
Ta bort kategorier och använda annonser i 2 månader och sen utvärdera hur det fungerar
14
18%
Har ingen åsikt
10
13%
 
Antal röster: 79

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av hawkse » 04 okt 2012, 19:57

Mr_Ewing skrev:Eller så kan man väl lägga till omdömen om säljare och köpare som andra forum har.
Det är förstås en bra idé. Då får man omdömena samlade utan att behöva spåna igenom alla köp/sälj-trådar som råkar finnas kvar från de senaste 90 dagarna.

Åas tycker jag att köp/sälj-omdömen i de flesta annonsplattformar tenderar att vara ganska blaha-blaha. "SUPER", "FANTASTISKT"... "NÄSTE MESSIAS" ungefär för varenda säljare.

w00t
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 dec 2011, 13:08

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av w00t » 04 okt 2012, 21:20

hawkse skrev:Åas tycker jag att köp/sälj-omdömen i de flesta annonsplattformar tenderar att vara ganska blaha-blaha. "SUPER", "FANTASTISKT"... "NÄSTE MESSIAS" ungefär för varenda säljare.
då får man väl sätta upp regler/riktlinjer på hur man ska skriva omdömen?

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Christer5 » 04 okt 2012, 21:22

Regler för allting ?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Raven » 04 okt 2012, 23:42

För mycket regler blir lätt kontraproduktivt så själv är jag mer för få och enkla.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

w00t
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 dec 2011, 13:08

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av w00t » 05 okt 2012, 00:05

regler, riktlinjer, rekommendationer. jaja bara lite tankar....

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Mr_Ewing » 22 okt 2012, 16:26

Detta är inte gnäll mot någon admin eller liknande så ta det inte personligt.

Jag var en av de som tycke vi kunde utvärdera de nya annonserna, men detta fungerar uppenbarligen inte.
Det som hänt sedan vi bytte till den nya annonsdelen är att vi inte har en fungerande annonsmarknad längre.

Jag har talat med flera som sålt/köpt på PS innan och de tycker att hela sidan har "dött".
Det finns inget utbud att tala om längre och mycket av de annonser som fanns på PS innan finns nu på andra siter istället = mindre trafik på PS.
Jag har inte haft ett enda napp på de annonser som jag lagt in i nya systemet - på en månad.
Med det gamla systemet tog det oftast bara några timmar att bli av med växter och prylar. Om det beror på att annonsdelen syns för lite eller att trafiken på sidan minskat vet jag inte

Jag jämför gärna med andra akvariesajter och de som har en fungerande annonsmarknad har mycket trafik - vilket leder till att hålla upp intresset för sidan.
Som det är nu så skiter jag i att annonsera - det är ändå ingen som kollar på annonserna - 78 visningar på en månad.
Så mina växter går för närvarande i komposten.

Som det var förut så syntes ju nya annonser på olästa inlägg - vilket ledde till många spontanköp för min del i alla fall.
Jag tycker det nästan är mer trafik på PS-sidan på Facebook än på PS numera och det är verkligen tråkigt.

Antingen behöver annonserna synas betydligt mycket mer eller så får man helt enkelt återgå till det gamla systemet som besvisligen fungerat alldeles utmärkt. Varför laga nåt som redan fungerar?

Så nu har jag gnällt färdigt!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Getingen » 22 okt 2012, 16:37

Mr_Ewing skrev:Detta är inte gnäll mot någon admin eller liknande så ta det inte personligt.

Jag var en av de som tycke vi kunde utvärdera de nya annonserna, men detta fungerar uppenbarligen inte.
Det som hänt sedan vi bytte till den nya annonsdelen är att vi inte har en fungerande annonsmarknad längre.

Jag har talat med flera som sålt/köpt på PS innan och de tycker att hela sidan har "dött".
Det finns inget utbud att tala om längre och mycket av de annonser som fanns på PS innan finns nu på andra siter istället = mindre trafik på PS.
Jag har inte haft ett enda napp på de annonser som jag lagt in i nya systemet - på en månad.
Med det gamla systemet tog det oftast bara några timmar att bli av med växter och prylar. Om det beror på att annonsdelen syns för lite eller att trafiken på sidan minskat vet jag inte

Jag jämför gärna med andra akvariesajter och de som har en fungerande annonsmarknad har mycket trafik - vilket leder till att hålla upp intresset för sidan.
Som det är nu så skiter jag i att annonsera - det är ändå ingen som kollar på annonserna - 78 visningar på en månad.
Så mina växter går för närvarande i komposten.

Som det var förut så syntes ju nya annonser på olästa inlägg - vilket ledde till många spontanköp för min del i alla fall.
Jag tycker det nästan är mer trafik på PS-sidan på Facebook än på PS numera och det är verkligen tråkigt.

Antingen behöver annonserna synas betydligt mycket mer eller så får man helt enkelt återgå till det gamla systemet som besvisligen fungerat alldeles utmärkt. Varför laga nåt som redan fungerar?

Så nu har jag gnällt färdigt!

Instämmer. Men det gjorde jag också för flera månader sen. Trots det valde admin att gå emot större delen av medlemmarna. Detta är resultatet. Medlemmarna hittar andra ställen. Inklusive jag. Finns ingen anledning att hänga här ner det ekar tomt ändå och då menar jag inte bara annonssidan utan allt har verkligen dött och att göra förändringen med annonserna var verkligen inte rätt väg att gå. Som att skjuta på ett sjunkande skepp. Tips är Facebookgruppen akvarister för att snacka fisk och annat och Fiskannonser för att sälja. Där går det att bli av med grejerna.
Legends Like Me Live Forever

marre
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2007, 08:33
Ort: Ljusdal

Re: Sv: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av marre » 22 okt 2012, 16:43

+1 på Mr Ewings inlägg.

Jag är inte heller ute efter att gnälla.

Har länge funderat på om jag ska yttra mig eller inte då jag inte vart aktiv regelbundet förrän nu.

Men jag tycker det har blivit megatråkigt på annonsdelen. Här hittade man mycket mycket roligt förut och nu är det totalt dött om man jämför med förut. Det händer nada. Mest köpes/sökes annonser och få som annonserar om försäljning.

Och allt va så behändigt när man kikade in och fick syn på annonser direkt.

Jag tror helt klart att detta var ett nedsving för PS , tyvärr. Och fler måste väl ha märkt att det inte alls är lika fart som förut?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Admin JTFix » 22 okt 2012, 18:27

Anette J.T skrev:Som jag ser på det då.
Det finns faktiskt ett bra poäng med att annonserna ligger som trådar (kan vara av ondo med när de bumpas för ofta) och det är för man alltid har full koll på de aktuella annonserna för att de visas som inlägg. Kollar du nya inlägg när du loggar in, så får du upp alla aktiva annonser om någon postat i dom.
En stor fördel till är att forumet hålls mer aktivt. Som nu under sommaren när det alltid är sämre aktivitet så hjälper annonserna till mycket för att hålla igång forumet.
Ja det är synd att det inte är jag som bestämmer för jag låter alltid medlemmarna få ha sista ordet när det gäller såhär stora ändringar, och jag är inte så förvånad över att det har blivit såhär. Jag tycker att alla som gillar det på det gamla vanliga sättet skall yttra sig i tråden, om det hjälper vet jag inte, men jag hoppas iaf. :)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

marre
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2007, 08:33
Ort: Ljusdal

Re: Sv: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av marre » 22 okt 2012, 18:44

Jag tycker det är en aning "konstigt" att medlemmarnas ord inte väger tyngre. Utan medlemmar så blir det inte ett aktivt forum. Och när medlemmar börjar kika på annat håll vart är då forumet påväg?

Visst handlar det om annat också men att just kunna handla av privatpersoner och hitta roliga växter när man sitter på ex svårare orter med dåligt utbud är det guld värt!

Det jag fastnade för först här på PS va växtförsäljning från privata. Och sen fastnade jag fullständigt i det övriga. Men de är ett annat ämne. Men just försäljningen som var förut lockade nog mer folk än vad man tror. Som sen stannar kvar.
Och överallt ser man människor som säger att man ska kika in på PS om man söker en växt.
Jämför man idag och när det gamla köp/sälj fanns så är det som sagt stendött. Ingen vänder sig hit på samma sätt längre.

Förbättringar och framsteg i all ära. Men då ska det väl vara för just framsteg och inte "baksteg "

Jag tycker att forumet också hade en mer "personlig touch" med gamla systemet.

Så nu har jag sagt mitt. Och jag hoppas inte jag trampade någon på tårna.

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Getingen » 22 okt 2012, 18:50

Anette J.T skrev:
Anette J.T skrev:Som jag ser på det då.
Det finns faktiskt ett bra poäng med att annonserna ligger som trådar (kan vara av ondo med när de bumpas för ofta) och det är för man alltid har full koll på de aktuella annonserna för att de visas som inlägg. Kollar du nya inlägg när du loggar in, så får du upp alla aktiva annonser om någon postat i dom.
En stor fördel till är att forumet hålls mer aktivt. Som nu under sommaren när det alltid är sämre aktivitet så hjälper annonserna till mycket för att hålla igång forumet.
Ja det är synd att det inte är jag som bestämmer för jag låter alltid medlemmarna få ha sista ordet när det gäller såhär stora ändringar, och jag är inte så förvånad över att det har blivit såhär. Jag tycker att alla som gillar det på det gamla vanliga sättet skall yttra sig i tråden, om det hjälper vet jag inte, men jag hoppas iaf. :)

57% har yttrat sig. Kolla på omröstningen.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Fanbyalperna » 22 okt 2012, 18:56

Det här tycker jag inte var så svårt att förutse. Den stora grejen här var ju att man fick en samtidig uppdatering av inlägg och saluannonser Finns inte det som varit intressant kvar eller blir krångligae att komma åt så går man någon annanstans. Som det var förut så blev det ibland rktiga aha upplevelser när en del saker dök upp som insåg att man absolut behövde.
Svälj stoltheten och gå tillbaks så kanske folk kommer tillbaks också.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Christer5 » 22 okt 2012, 19:22

Jag fattar inte vad problemet är,man kan ju se alla annonser samlat på ett ställe nu.

Det borde väl inte vara sämre ?

Sedan att 57 % har yttrat sig =31 röster det är inte mycket sett till antal medlemmar.

Men ni kanske menar att tidigare set up skapade mer intresse ?

Användarvisningsbild
wilsar
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:52
Ort: darlana

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av wilsar » 22 okt 2012, 19:41

where is the "swap" and "auktion" catergories?
the world is divided by two powers,political and spiritual,ive yet to decide which one steers the world.

marre
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2007, 08:33
Ort: Ljusdal

Re: Sv: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av marre » 22 okt 2012, 20:10

Christer5 skrev:Jag fattar inte vad problemet är,man kan ju se alla annonser samlat på ett ställe nu.

Det borde väl inte vara sämre ?

Sedan att 57 % har yttrat sig =31 röster det är inte mycket sett till antal medlemmar.

Men ni kanske menar att tidigare set up skapade mer intresse ?
Antar att det är dom "flitigaste" medlemmarna som röstat. Det är nog svårt att få röster från "många" då det säkert finns medlemmar som inte är så aktiv. Bara en tanke. Som jag tror att det är.

Ja ser man till hur det annonserades förr och nu så är det knappt nåt under säljes.
Skillnaden är enorm. Och då anser jag att PS var ett av dom bästa ställen i Sverige att få tag i växter när man som jag bor på en ort med kasst utbud.

Att färre annonserar är ett tydligt tecken på om det var bra eller inte med denna ändring tycker jag.

Om det tom blir ett resultat att medlemmar vänder sig till andra ställen och PS anser bli sämre Ang just köp/sälj , varför då inte tänka om?

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Getingen » 22 okt 2012, 20:13

Christer5 skrev:Jag fattar inte vad problemet är,man kan ju se alla annonser samlat på ett ställe nu.

Det borde väl inte vara sämre ?

Sedan att 57 % har yttrat sig =31 röster det är inte mycket sett till antal medlemmar.

Men ni kanske menar att tidigare set up skapade mer intresse ?
Problemet är att det är helt tomt på forumet. Vad det sedan beror på är upp till var och en att bedöma, jag tror att annonserna har påverkat väldigt mkt. Läs vad folk har skrivit så fattar du nog var problemet är. Mr_Ewing skrev bland annat att han inte fått nån respons alls på sina annonser.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
valesneriq
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 jul 2011, 20:28
Ort: Kristdala

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av valesneriq » 22 okt 2012, 20:50

Getingen skrev:
Problemet är att det är helt tomt på forumet. Vad det sedan beror på är upp till var och en att bedöma, jag tror att annonserna har påverkat väldigt mkt. Läs vad folk har skrivit så fattar du nog var problemet är.
Håller helt med.
Som din skugga på natten..

Användarvisningsbild
TearsForFears
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1262
Blev medlem: 29 nov 2008, 04:11
Ort: Brålanda
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av TearsForFears » 22 okt 2012, 21:33

Getingen skrev:Problemet är att det är helt tomt på forumet. Vad det sedan beror på är upp till var och en att bedöma, jag tror att annonserna har påverkat väldigt mkt. Läs vad folk har skrivit så fattar du nog var problemet är.
Jo fast det har ju varit rätt tomt på forumet i flera månader, långt innan annonserna ändrades.
And in the madness I found myself laughing

Kardinalen Is no longer sleeping with the fishes...

http://tornetsgard.se/

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Mr_Ewing » 22 okt 2012, 21:53

TearsForFears skrev:
Getingen skrev:Problemet är att det är helt tomt på forumet. Vad det sedan beror på är upp till var och en att bedöma, jag tror att annonserna har påverkat väldigt mkt. Läs vad folk har skrivit så fattar du nog var problemet är.
Jo fast det har ju varit rätt tomt på forumet i flera månader, långt innan annonserna ändrades.
Sommar har aldrig varit en högtid - däremot nu så borde det vara full trafik.
Att ändra på annonserna har ju knappast hjälpt till att öka trafiken.
Jag tycker det är konstigt att inte lyssna på vad majoriteten av de AKTIVA medlemmarna säger.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Getingen » 22 okt 2012, 22:03

TearsForFears skrev:
Getingen skrev:Problemet är att det är helt tomt på forumet. Vad det sedan beror på är upp till var och en att bedöma, jag tror att annonserna har påverkat väldigt mkt. Läs vad folk har skrivit så fattar du nog var problemet är.
Jo fast det har ju varit rätt tomt på forumet i flera månader, långt innan annonserna ändrades.

Håller med Ewing. Nu är det högsäsong när höstmörkret smyger sig på och det märks inte alls. Går väl inte att sälja så länge till heller och då lär det ta ännu längre tid att få tillbaka aktiviteten. Går mkt snabbare att förstöra något som är bra än att bygga upp något som är bra.
Legends Like Me Live Forever

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Christer5 » 23 okt 2012, 12:44

Att det skulle vara annonserna som har påverkat så mycket är väldigt konstigt.

Är det det som styr det mesta på forumet är det inte mycket till forum.

Men det är nog bäst att byta tillbaka till det som var tidigare så får vi se.

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Christer5 » 24 okt 2012, 11:32

Raven,vore bra om du ger din syn på saken i nuläget :)

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Christer5 » 03 nov 2012, 14:04

Jag var en av dom som ville ha bara annonser men nu vet jag inte.

Hur upplever ni det,verkar vara väldigt låg omsättning på annonserna eller också tar man inte bort när det är klart.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Raven » 05 nov 2012, 22:42

Ingen som har nåt mer att säga om vilka kategorier som saknas och är överflödiga?
Om det är nåt som kan tas bort för det ska se mer rent ut eller nåt annat för de ska se bättre ut?
Christer5 skrev:Hur upplever ni det,verkar vara väldigt låg omsättning på annonserna eller också tar man inte bort när det är klart.
Mer än 79 annonser har skrivits sen 12:e september, annonser försvinner automatiskt efter max 30 dagar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Karl Holm
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2012, 02:19
Ort: Västerhaninge

Re: Sv: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Karl Holm » 06 nov 2012, 01:40

Först och främst tror jag att de som surfar på forumet via Tapatalk eller liknande (mobilappar), och således inte kan se annonserna utan att gå in på själva hemsidan, tappar intresset för plantswap då det blir mer omständigt. För egen del kan jag berätta att när jag letar efter något bland akvariesidornas annonssidor kan jag titta in på t.ex. Redbee och Salvattensguiden 2-3 gånger om dagen via mobilen medan Plantswaps annonser (numera) bara får sig en titt någon gång i veckan från datorn. Eftersom allt fler skaffar sig smartphones med liknande appar tappar man förmodligen många köpare/säljare därigenom. Kan man försöka koppla annonssidan till forumet igen, men behålla strukturen, så får man nog tillbaka lite mer folk.

En annan bidragande faktor till annonssidans tröghet kan bero på att man faktiskt inte ser länken på sidan. Första gången tog det mig nästan en minut att hitta "Annonser" uppe längs bården. Denna länk kanske borde förstoras och förtydligas i layouten?

Därefter är det svårt att få sig en snabb överblick på vilka annonser som säljer och vilka som köper. Något grafiskt i olika färger skulle råda bot på detta då hjärnan snabbt sållar bort ointressanta annonser utan att man behöver fokusera på varje enskild post.

Skriv svar

Återgå till "PlantSwap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster