Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Beröm eller klagomål? Här kan vi diskutera allt om PlantSwap.

Moderator: Hedersmedlemmar

Annonser eller kategorier?

Ta bort kategorierna och köra med annonser
8
10%
Ta bort annonser och köra med kategorier
47
59%
Ta bort kategorier och använda annonser i 2 månader och sen utvärdera hur det fungerar
14
18%
Har ingen åsikt
10
13%
 
Antal röster: 79

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Getingen » 26 sep 2012, 13:12

Anette J.T skrev:
Raven skrev:Beslut finns redan och det finns i startinlägget, skulle det ändras så kommer det skrivas ut i forumet.
Fast vad har vi då omröstningen till? Ett slutdatum på den då?
Just nu säger majoriteten att vi skall behålla det gamla, och det är väl forummedlemmarna som bestämmer eftersom vi körde det med omröstning. (jag vill iaf inte va nån diktator)
Omröstningen kom ju till för att medlemmarna satte sig emot Ravens beslut. Då var frågan hur många som var för eller mot förslaget. Nu har vi fått ett resultat, varför inte rätta sig efter det? Istället för att säga att beslutet är taget och att annonserna ska finnas. Mkt märkligt.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Raven » 26 sep 2012, 15:43

Anette J.T skrev:...
Försök inte utmåla mig som nåt svart får, du har varit med i diskussionerna och vet vad som gäller.
Getingen skrev:Omröstningen kom ju till för att medlemmarna satte sig emot Ravens beslut.
Det är inte mitt beslut oavsett vad anette säger utan det är ett gemensamt beslut som varit på G under lång tid.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av lollerpoop » 26 sep 2012, 16:03

Raven: Så som jag läste det så "svartmålar" hon inte dig.
Tycker att det är trist att det blivit såhär, blivit lite spänt och du har fått kämpa med detta.
Själv så har jag inte varit med från början ang förslag till annonser, har varit borta väldigt mycket.
Så slutsatsen är alltså att kategorierna kommer att försvinna och ni kör på annonser?

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Gurkan » 26 sep 2012, 16:37

Japp, onödigt spänt.
Så nu tycker jag vi slutar febra och istället kör på med vad det nu blir.
Så min fråga kvarstår:
Blir det blandade annonser med både köpes och säljes som det är nu eller ska det bli separata?
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
wilsar
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:52
Ort: darlana

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av wilsar » 26 sep 2012, 17:00

Auktionen?
the world is divided by two powers,political and spiritual,ive yet to decide which one steers the world.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Admin JTFix » 26 sep 2012, 17:35

Raven skrev:
Anette J.T skrev:...
Försök inte utmåla mig som nåt svart får, du har varit med i diskussionerna och vet vad som gäller.
Getingen skrev:Omröstningen kom ju till för att medlemmarna satte sig emot Ravens beslut.
Det är inte mitt beslut oavsett vad anette säger utan det är ett gemensamt beslut som varit på G under lång tid.
Helt feltolkat! Men nu skulle väl medlemmarna avgöra, eller varför skulle vi ha upp en omröstning?
Sen från början har jag sagt att jag inte alls gillade annonsmoden utan sällade mig till majoriteten, vilket jag kommer göra nu med.
För min del så är det alltid viktigast vad de aktiva medlemmarna anser och jag som Admin kommer i andra hand. Men det är så jag anser och vi alla får såklart tycka olika.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Getingen » 26 sep 2012, 17:48

Raven skrev:
Anette J.T skrev:...
Försök inte utmåla mig som nåt svart får, du har varit med i diskussionerna och vet vad som gäller.
Getingen skrev:Omröstningen kom ju till för att medlemmarna satte sig emot Ravens beslut.
Det är inte mitt beslut oavsett vad anette säger utan det är ett gemensamt beslut som varit på G under lång tid.
Oavsett så förstår jag inte vad vi väntar på? Vi har fått ett resultat av röstningen, röstningen har varit igång ganska länge, majoriteten håller inte med om förslaget som kom ifrån adminsen om en ny köp och sälj del. Gamla köp och säljdelen är stängt och vi säger att vi vill ha den öppen igen. Vad väntar vi på?
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 26 sep 2012, 18:54

Getingen skrev:
Raven skrev:
Anette J.T skrev:...
Försök inte utmåla mig som nåt svart får, du har varit med i diskussionerna och vet vad som gäller.
Getingen skrev:Omröstningen kom ju till för att medlemmarna satte sig emot Ravens beslut.
Det är inte mitt beslut oavsett vad anette säger utan det är ett gemensamt beslut som varit på G under lång tid.
Oavsett så förstår jag inte vad vi väntar på? Vi har fått ett resultat av röstningen, röstningen har varit igång ganska länge, majoriteten håller inte med om förslaget som kom ifrån adminsen om en ny köp och sälj del. Gamla köp och säljdelen är stängt och vi säger att vi vill ha den öppen igen. Vad väntar vi på?


det KAN vara så att vi väntar på skiljedomaren Peter ska avgöra .

förstår inte varför det ens skulle uppdateras till denna versionen av forumet om man ändå inte ska sträva efter förnyelse och tekniska framsteg
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Admin JTFix » 26 sep 2012, 21:13

Den största anledningen till att vi bytade version var faktiskt att vi hade stora problem med spamanvändare.
Själv tycker jag det mesta blivit bättre sen vi uppdaterade forumet, många bra funktioner som iaf jag saknat. :)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 26 sep 2012, 21:47

Anette J.T skrev:Den största anledningen till att vi bytade version var faktiskt att vi hade stora problem med spamanvändare.
Själv tycker jag det mesta blivit bättre sen vi uppdaterade forumet, många bra funktioner som iaf jag saknat. :)

utvecklingen skall drivas framåt . . . jag håller med
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av hawkse » 26 sep 2012, 21:54

Ja, mycket har blivit bättre. Mycket bättre. Framförallt editorn med förhandsgranskningen, hur man bifogar bilder, hur bilder skalas och placeras inom inlägg. Detta upplever jag som en grov miss i annonsmodden. Där är det tillbaka till något som påminner om den gamla editorn fast med ännu mindre kontroll.

Få helt enkelt de nya annonserna att se ut mer som de gamla så kan de gärna få ligga i en egen sektion och ha extra funktionalitet (RSS-feeds, se mina annonser, förfallodatum etc) men de förslagen fick jag ingen feedback på ovan. Nu kanske?

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Christer5 » 26 sep 2012, 22:20

Vad visar omröstningen igentligen för resultat, det är endast 42 som har röstat vilket är väldigt dåligt underlag med så få röster sett till antal medlemmar.

Om det finns skäl för forumledningen att ändra något så kan man väl göra detta utan att fråga medlemmarna.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av peterhaack » 27 sep 2012, 07:20

de som röstar är kanske de som postar mycket bland annonserna.
Jag skulle kunna bestämma rakt upp o ner att det är kategorierna som skall bort o de skall bort nu (KLICK)

MEN vi har valt att se vad användarna vill, Raven har gjort ett bra jobb o verkligen lagt ner arbete i detta och han tar inte betalt för det heller, jag kommer att rösta för att kategorierna kommer bort o annons modden skall användas.

Så det blir annonsmodd till 90% iaf så det kvittar vad röstningen säger för att vi har valt att gå denna vägen med annonser.
Troligtvis kommer många sluta att annonsera och det är synd men de väljer de själva, nu kommer vi ha en övergång så lär er att använda annonserna Kategorierna försvinner lite pöompö.

Sällan jag brukar min makt men nu är det gjort.
/Peter Admin Haack

Ps. vill ni gnälla så finns denna mail nagnag@plantswap.se (ingen läser den för det går rätt ner i en papperskorg). Ds ;)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 27 sep 2012, 20:13

hmm . . hörde inget klick . . lät mer som klubben i rättssalen . . *BANG* . .

där satt den.

det handlar bara om en övergång innan man vant sig.
jag har testat annonserna . tycker det verkar sjukt smidigt.

Bra jobbat Raven =)
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
ekvationx
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 628
Blev medlem: 16 feb 2008, 20:06
Ort: Södraste Skåne
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av ekvationx » 28 sep 2012, 15:01

Det funkar inte att gå baklänges i annonserna när man har gjort en sökning och öppnat en annons, får bara sidan har slutat gälla och kommertillbaks till grundsidan. Känns så rörig den sidan men den är kanske bättre i de andra sidlayouterna. De översta på annonssidan är det de senast inlagda? för då var det inte mycket till aktivitet eller är man tvungen att göra en sökning för att få fram dem.

Som brukare har man tyvärr bara att gilla läget vare sig man vill eller inte men det är synd att man inte kan kommentera annonserna. Men mycket är vanesak även om jag tycker att det är rörigt men mycket är nog orsakat av att det blir en så stor "ingen bild" bild vilken känns onödig, kan det inte bara vara tomt och att det inte är så tydligt vilka annonser som är säljes, köpes etc men det går kanske att fixa till så det blir tydligare i stället för bara en bokstav före rubriken i samma storlek och färg som rubriken.



------inlägg 500 :tease:

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Gurkan » 28 sep 2012, 18:47

Ja, gärna egna kategorier för köpes och säljes.
/Gurkan
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Raven » 28 sep 2012, 18:52

Att lägga in fler kategorier är inga problem att göra, att få större bilder i annonser är en enkel redigeringsfråga sen finns det en del annat som också kan justeras och ändras men då måste jag få konstruktiv kritik & förslag.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Raven » 29 sep 2012, 01:49

Växter är nu uppdelade i separata köpes och säljeskategorier, fiskar har döpts om till djur för att täcka upp bl.a räkor och snäckor.
Akvarietillbehör kanske kommer delas upp också.

När det gäller senaste och slumpvalda annonser så är det nåt som kan tas bort från annonsidorna om det blir för rörigt alternativt att se över om det går att begränsa hur många annonser som visas.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Christer5 » 29 sep 2012, 11:35

Annonser ser ut att bli väldigt bra,allt på ett ställe !

w00t
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 dec 2011, 13:08

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av w00t » 04 okt 2012, 01:17

gillar nuvarande systemet, det är lätt att hitta... kollar man under djur på annonser så är det bara ett virr varr. ett litet k/s/sk (vilket är lite för likt säljes...) då är "växter säljes/köpes" oerhört mer lättöverskådligt. tycker också att pris/visningar är ett störmoment, då kanske man ska ha varannan annons i en annan färg så det blir lättare att se? varför inte ha en säljes/köpes/skänkes, så blir det enklare att sortera?

varför kan man inte ställa frågor i annonsen? ser det som en fördel, finns kanske någon som undrar samma sak som jag... osv... om man får säga sin åsikt. :oops:

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Raven » 04 okt 2012, 02:35

w00t skrev:gillar nuvarande systemet, det är lätt att hitta... kollar man under djur på annonser så är det bara ett virr varr. ett litet k/s/sk (vilket är lite för likt säljes...) då är "växter säljes/köpes" oerhört mer lättöverskådligt.
Så som phpbb och annonsmodden fungerar så laddas inte å ä och ö korrekt i prefixen, går nog att hårdkoda men då blir det fel för dom som kör engelska.
tycker också att pris/visningar är ett störmoment, då kanske man ska ha varannan annons i en annan färg så det blir lättare att se?
Varannan färg går inte då annonsmodden kör samma system som finns i det tema du valt men testa prosilver eller teyaron, de visar lite annorlunda än subsilver2.
varför inte ha en säljes/köpes/skänkes, så blir det enklare att sortera?
Tror det blir rörigt men finns intresset så kanske det kan ordnas.
varför kan man inte ställa frågor i annonsen? ser det som en fördel, finns kanske någon som undrar samma sak som jag... osv... om man får säga sin åsikt. :oops:
Finns inget hinder mot att ställa frågor i annonser.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

w00t
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 dec 2011, 13:08

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av w00t » 04 okt 2012, 12:23

Raven skrev:
varför kan man inte ställa frågor i annonsen? ser det som en fördel, finns kanske någon som undrar samma sak som jag... osv... om man får säga sin åsikt. :oops:
Finns inget hinder mot att ställa frågor i annonser.
ja det kunde man, men jag tänkte mer på som i en tråd. då ser man vad folk undrat :)

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Getingen » 04 okt 2012, 13:01

w00t skrev:
Raven skrev:
varför kan man inte ställa frågor i annonsen? ser det som en fördel, finns kanske någon som undrar samma sak som jag... osv... om man får säga sin åsikt. :oops:
Finns inget hinder mot att ställa frågor i annonser.
ja det kunde man, men jag tänkte mer på som i en tråd. då ser man vad folk undrat :)

+1 på det. Fördelen med trådar är att man kan lämna omdöme och ställa frågor. Tror det underlättar både för köpare och säljare att det står vilka frågor som har ställts och vad det blivit för svar. Öppenhet saknas i nya systemet som är alldeles för stängt.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Mr_Ewing » 04 okt 2012, 14:54

Eller så kan man väl lägga till omdömen om säljare och köpare som andra forum har.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

w00t
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 dec 2011, 13:08

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av w00t » 04 okt 2012, 19:23

Getingen skrev:+1 på det. Fördelen med trådar är att man kan lämna omdöme och ställa frågor. Tror det underlättar både för köpare och säljare att det står vilka frågor som har ställts och vad det blivit för svar. Öppenhet saknas i nya systemet som är alldeles för stängt.
ja precis så :)

Skriv svar

Återgå till "PlantSwap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster