Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Beröm eller klagomål? Här kan vi diskutera allt om PlantSwap.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar

Annonser eller kategorier?

Ta bort kategorierna och köra med annonser
8
10%
Ta bort annonser och köra med kategorier
47
59%
Ta bort kategorier och använda annonser i 2 månader och sen utvärdera hur det fungerar
14
18%
Har ingen åsikt
10
13%
 
Antal röster: 79

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Raven » 12 sep 2012, 18:31

Alla "Köp, sälj & byt" kategorier har spärrats så att inga nya trådar kan skapas, tanken är att kategorierna på sikt ska tas bort och helt ersättas med Annonser, pga aktiva trådar kommer kategorierna finnas kvar ett tag till och det går att skriva i dom trådar som finns.

När det inte längre är nån aktivitet i "Köp, sälj & byt" så kommer kategorierna försvinna helt.
Mvh R
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Getingen » 12 sep 2012, 18:40

Riktigt dåligt tycker jag. Förstår inte vitsen med att ändra detta. Don't fix what ain't broke
Legends Like Me Live Forever

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Christer5 » 12 sep 2012, 18:44

Jag tycker det låter väldigt bra !

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av hawkse » 12 sep 2012, 19:02

Då blir det inga mer växter från Skövde. Annonshärket har jag tittat på men tyckte det såg tråkigt och rörigt ut. KISS-principen bör råda framförallt.

Användarvisningsbild
Mr Singa
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 09 jan 2011, 19:17
Ort: Göteborg

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Mr Singa » 12 sep 2012, 19:13

Jag tycker det funkar jätte bra så som det är.
Men vad finns det för fördelar med annonser?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av hawkse » 12 sep 2012, 19:23

Det går prenumerera på RSS och är kul för admin att leka med?

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Getingen » 12 sep 2012, 19:26

Jag förstår inte detta. Det funkar ju jättebra som det är idag. Helt klart bästa köp och sälj delen jag känner till, förstör nu inte det admins!
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Admin JTFix » 12 sep 2012, 20:21

Vi skall kanske köra en omröstning om det då?
Jag föredrar med våra inlägg/trådsannonser. Men är samtidigt öppen för om majoriteten föredrar det nya.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Raven » 12 sep 2012, 21:19

Varför har ni inte sagt något tidigare? :roll: är inte nån nyhet direkt att jag arbetat på att få igång annonser så det funkar med alla 3 teman.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 12 sep 2012, 21:38

Raven skrev:Varför har ni inte sagt något tidigare? :roll: är inte nån nyhet direkt att jag arbetat på att få igång annonser så det funkar med alla 3 teman.

öhm . . shysst med feedback . . alltid trevligt med ogjort arbete =/
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av hawkse » 12 sep 2012, 21:52

Har inget med teman att göra. Har kollat de få annonser som dykt upp och gillar helt enkelt inte konceptet med separat annons-avdelning. Tycker det är trevligt när annonserna ser ut och fungerar som vanliga trådar. Det blir ju t o m små diskussioner i annonstrådarna ibland. Visst går det göra det i annonshörnan också men det blir inte lika "casual".

Sedan ska jag villigt erkänna att det tog ett tag innan jag fattade hur man skulle använda köp/byt/sälj här också men på det hela taget tycker jag kombinationen forum/diskussion/marknad är ovanligt lyckad.

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Adamantis » 12 sep 2012, 22:24

Folk brukar, enligt min erfarenhet generellt vara skeptiska mot förändring. Den mentaliteten bör i de flesta lägen motarbetas då vi annars suttit kvar i mörka grottor. Det är ju bara att testa för att sedan utvärdera om tre månader. Skulle det visa sig vara sämre är det bara att återgå.
Mvh William

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Admin JTFix » 12 sep 2012, 22:30

Som jag ser på det då.
Det finns faktiskt ett bra poäng med att annonserna ligger som trådar (kan vara av ondo med när de bumpas för ofta) och det är för man alltid har full koll på de aktuella annonserna för att de visas som inlägg. Kollar du nya inlägg när du loggar in, så får du upp alla aktiva annonser om någon postat i dom.
En stor fördel till är att forumet hålls mer aktivt. Som nu under sommaren när det alltid är sämre aktivitet så hjälper annonserna till mycket för att hålla igång forumet.

Sen skulle vi ju kunna behålla bägge med? Om nått år så har vi kanske ändrat oss?
Det är iaf viktigt att alla säger vad ni tycker, ni behöver inte skriva en massa, bara skriv för eller emot.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av hawkse » 12 sep 2012, 22:53

Adamantis skrev:Folk brukar, enligt min erfarenhet generellt vara skeptiska mot förändring. Den mentaliteten bör i de flesta lägen motarbetas då vi annars suttit kvar i mörka grottor. Det är ju bara att testa för att sedan utvärdera om tre månader. Skulle det visa sig vara sämre är det bara att återgå.
Tycker du är snabb att dra slutsatsen att det bara handlar om förändringsångest. I det här fallet har annonsfunktionen funnits sedan någon gång tidigt i våras och jag är säker på att fler än jag gått in där emellanåt och tittat. Några har t o m lagt upp annonser där men... nej, det har sett ofantligt tråkigt och stelt ut (sortera på pris, efter datum bla bla) istf den mycket trevligare och mänskligare adhoc-lösning som hittills används i köp/byt/sälj.

Det är iaf min utvärdering och att döma av den låga aktivitet som råder i annonshörnan är det fler som föredrar forumvarianten.

Vore kul att höra fler synpunkter på för- & nackdelar med båda typerna av annonser istf att förutsätta att vi inte förstår vårt eget bästa.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av hawkse » 12 sep 2012, 22:57

Anette J.T skrev:Det finns faktiskt ett bra poäng med att annonserna ligger som trådar (kan vara av ondo med när de bumpas för ofta) och det är för man alltid har full koll på de aktuella annonserna för att de visas som inlägg. Kollar du nya inlägg när du loggar in, så får du upp alla aktiva annonser om någon postat i dom.
Just det där gillar jag också - och inte bara för att jag alltsomoftast skeppar iväg några baljor växter. Man slipper gå in i någon extra avkrok för att se om där finns något att köpa/sälja.

Samtidigt förstår jag att det kan tolkas som en nackdel för de som bara vill se diskussionsinlägg, inte annonser. Om forumet varit mer välbesökt och haft hundratals aktiva hade det lätt kunnat spåra ur och bli ett problem med fler köp/byt/sälj-trådar än diskussionsinlägg. Detta vore dock rimligt lätt att lösa genom att låta användaren själv bestämma från vilka forumsektioner nya inlägg skall visas vid inloggning (kanske redan finns en sådan möjlighet? Har inte kollat).

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Raven » 12 sep 2012, 23:05

hawkse skrev:I det här fallet har annonsfunktionen funnits sedan någon gång tidigt i våras
14:e januari installerades den, jag har jobbat arslet av mig under sommaren för att få igång det och la upp en tråd om de för över en månad sen, till syvende och sist är det en funktion som ni medlemmar har frågat efter i några år samtidigt som det skulle minska antalet kategorier i forumet vilket ni medlemmar också har haft önskemål om.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av hawkse » 12 sep 2012, 23:14

Raven skrev:
hawkse skrev:I det här fallet har annonsfunktionen funnits sedan någon gång tidigt i våras
till syvende och sist är det en funktion som ni medlemmar har frågat efter i några år samtidigt som det skulle minska antalet kategorier i forumet vilket ni medlemmar också har haft önskemål om.
Jag inser till fullo att det är mycket jobb. Kudos. Alla de som inte efterfrågat den har väl antingen (som jag) tyckt att det funkar bra idag eller så är de ambivalenta.

Vore kul att höra några av de som efterfrågat funktionen yttra sig.

me_tezz
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 aug 2010, 20:51
Ort: Lur

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av me_tezz » 13 sep 2012, 09:02

Allt fixar sig till slut.
Jag tror det blir bra.
Man vänjer sig.
^_^

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av blassan » 13 sep 2012, 11:06

Varför ens jobba på något som du inte vet ifall folk vill ha? Varför inte ställt frågan innan och sedan ut efter att resultatet eller snarare att majoriteten vill ha xxxx! Och gå på det, detta har jag som missat på grund av en lugn sommar och det är först nu man börjar komma igång igen med aktivitet på forumet, jag gillar som det är, lättsamt från mobil och datorn, och snabbt går det, men tycker som anettejt där, behåll båda och sen finns det väl statistik på vilka delar som är mest aktiva och håll koll, så kanske om 1 år så har 70/80% gått över till det nya,. Jag är ingen aktiv säljare här på ps och aldrig varit, det jag någon gång ska göra mig av med har oftast varit mot frakt bara, så kan varken säga egentligen bu eller bä, men dagens "tråd" säljande är klockrent
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Christer5 » 13 sep 2012, 11:18

Det är väldigt bra att ha alla annonser på ett ställe där alla kan gå in och se vad som är till salu/köpes/skänkes eller bytes.

Det skapar ett större intresse för annonser.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av hawkse » 13 sep 2012, 12:23

blassan skrev:Varför ens jobba på något som du inte vet ifall folk vill ha?
Får förutsätta att Raven tycker det är kul och det ska han ha all heder av. Det behövs folk som testar nytt och jobbar framåt. Positivt. Han skrev ju själv att det fanns användare som efterfrågat en annonsdel. Oavsett det förstår jag om man som frivillig kanske ibland hellre lägger tid på det man gillar att göra istf det som kanske vore "mer publikfriande". Fullständigt förståeligt och inget att säga om.

Själv blir jag bara trött på att nyutvecklingen tvingas igenom när ingen använt den efter x antal månader i drift. Att feedback efterfrågats har jag liksom Blassan helt missat under sommarmånadernas sporadiska läsning här på PS.

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Adamantis » 13 sep 2012, 12:43

Att det inte använts beror ju på att det gamla systemet funnits kvar.
Mvh William

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Getingen » 13 sep 2012, 12:46

Adamantis skrev:Att det inte använts beror ju på att det gamla systemet funnits kvar.

Eller att man har en valmöjlighet och väljer det man gillar mest. Jag har sneglat på annonsystemet innan denna tråden skapats men föredragit trådsystemet och därför använt det. Och av döma så verkar majoriteten också göra det. Dock är det säkert inte alla som sett annonssystemet. Men jag står kvar vid det jag har sagt att så som vi har det idag fungerar jättebra så det finns ingen anledning att ändra.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av blassan » 13 sep 2012, 13:50

syfta lite på att det verkade iaf på raven att han inte alls gilla nativiteten som vart när han posta detta,
Japp han jobbar och sliter med sidan och vill förnya, vilket han gör ett kanon jobb med!! eller,. det gör dom alla, var inte menat att låta så negativ från min sida haha,. skulle ha formulerat mig bättre så klart,

vill juh inte påstå att det blir aktivitet för att alla hamnar på 1 och samma sida? Vill jag köpa något så är det perfekt att bara kliva in på säljes sidan eller om någon är ute efter något så kliver man in där och titar.

nå väl, jag lämnar detta till er som säljer och köper =)
Jag gillar det gammla systemet iaf hehee
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Viktigt om Köp, sälj & byt kategorierna!!!

Inlägg av Admin JTFix » 13 sep 2012, 19:46

Det hade ju varit bra om alla som inte sett eller testat den nya annons-delen går in och gör det och tycker till här i tråden sen.

@Blassan. Jag tolkade det inte negativt, alla har rätt till sin åsikt och man behöver inte vara flitig köpare/säljare för det.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Skriv svar

Återgå till "PlantSwap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster