Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Beröm eller klagomål? Här kan vi diskutera allt om PlantSwap.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av hawkse » 16 jan 2012, 01:00

Kan vi slippa annons-flasharna längst upp i forumindexet? Tycker de ger för starkt fokus på köp/sälj istf mötet kring ett gemensamt intresse.

Sedan slipper jag helst se "Facebook"-knapparna också men den sjukan måste kanske få ha sin gång? Vi borde ju naturligtvis ha en knapp för varje social sida som finns på nätet men då blir PS lika nedlusat med menlösa knappar som alla andra sidor på nätet idag. Var är Google+, Twitter, Reddit och vad de nu heter allihop?

Jag vill inte se Plantswap bli nedsållad med funktioner som bara gör sidan rörigare att använda. Stilrent, sparsmakat och fokus på diskussionerna är mycket trevligare enligt min mening.

Sorry för den negativa tonen men jag vill egentligen bara att ni admins (som gör ett fantastiskt bra jobb) tänker till om funktionen verkligen är motiverad så att den inte bara läggs till för "att det går" eller "det finns en mod för det".

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Raven » 16 jan 2012, 01:19

hawkse skrev:Kan vi slippa annons-flasharna längst upp i forumindexet? Tycker de ger för starkt fokus på köp/sälj istf mötet kring ett gemensamt intresse.
Tog upp det igår men vet inte än hur de kommer bli.
Jag vill inte se Plantswap bli nedsållad med funktioner som bara gör sidan rörigare att använda. Stilrent, sparsmakat och fokus på diskussionerna är mycket trevligare enligt min mening.
+1 kollat om det finns tilläg för din webläsare att blockera oönskade element?
Bl.a den där gillaknappen kan jag gömma med adblock till firefox.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Guldstrand

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Guldstrand » 16 jan 2012, 01:43

Precis, vi håller på att diskutera ang. hur vi ska ha det med annonserna som visas överst i själva forumdelen.
Sedan ÄR de flesta MODs "motiverade", annars hade de inte blivit installerade överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Admin JTFix » 16 jan 2012, 02:30

hawkse skrev: Sorry för den negativa tonen men jag vill egentligen bara att ni admins (som gör ett fantastiskt bra jobb) tänker till om funktionen verkligen är motiverad så att den inte bara läggs till för "att det går" eller "det finns en mod för det".
Inte negativt. Det där är feedback. För min del kan annons mods tas bort. Jag gillade vårt annonsystem med våra enkla inlägg.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Triad » 16 jan 2012, 06:44

Anettejt skrev:
hawkse skrev: Sorry för den negativa tonen men jag vill egentligen bara att ni admins (som gör ett fantastiskt bra jobb) tänker till om funktionen verkligen är motiverad så att den inte bara läggs till för "att det går" eller "det finns en mod för det".
Inte negativt. Det där är feedback. För min del kan annons mods tas bort. Jag gillade vårt annonsystem med våra enkla inlägg.
+1, instämmer helt där Annette.

Tyckte annons modden kändes helt meningslös.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av H » 16 jan 2012, 08:52

Angående annonser--- så trodde jag att PS kostade en slant att driva, eller har jag fel?

Hur skall verksamheten finanseras om det inte kommer in annonspengar?

Klart att vissa inte var akvarierelaterade och lite märkliga, men ger dem pengar till att driva forumet så finns det ju vett i det hela.

H.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av hawkse » 16 jan 2012, 09:53

De annonserna får gärna komma tillbaka, H. Det vi diskuterar är privat-annonseringen som numera misspryder forumindexets sida längst upp och ger en klar Blocket-känsla.

På tal om motiverade mods vore det guld om Facebook-knappen kunde bytas ut mot en donationsknapp. Fast, det funkar med en klistrad tråd också.

EDIT: Så här ser forumindex ut hos mig med en webläsare som är ca. 1000 pixlar hög. Mest annonser men ett par forum skymtar längst ned på skärmen om man tittar noga. De som kör på laptop lär knappt se forumen alls om de inte scrollar nedåt.
Bilagor
PSAnnonser.png
Senast redigerad av 1 hawkse, redigerad totalt 16 gånger.

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Clas » 16 jan 2012, 10:30

Guldstrand skrev:
Clas skrev:Har 250 meddelanden i inkorgen och det är max så när jag fick ett nytt var jag tvungen att ta bort ett gammalt. Tickade i boxen (markerade messet) och letade efter en delete-knapp men hittade ingen utan fick öppna messet och då kunde jag deleta det.

Jag använder den versionen som dyker upp när jag öppnar PS.
Efter du har markerat de meddelanden du vill ta bort, så hittar du funktionen "Ta bort markerade" i rullgardinsmenyn, (nere till höger på samma sida).

Tack

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Raven » 16 jan 2012, 15:41

H skrev:Angående annonser--- så trodde jag att PS kostade en slant att driva, eller har jag fel?
~500kr per år i fasta driftskostnader och sen en hel del ideelt arbete på det.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av peterhaack » 16 jan 2012, 16:42

Annonser skall inte ligga i listen, där kommer banners från djuraffärer sponsorer osv att ligga, annonsmodden skall vAra som ren annons fungerar den sämre än det vanliga trådsystemet skall den bort, många efterfrågade en annons modd innan vi uppdaterade, vilket blev sagt att vi skall lägga till när vi uppdaterade, heeke skulle fixa så bannerbytes som innan kommer upp när han har tid att sätta in sitt script igen.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av peterhaack » 16 jan 2012, 16:47

Facebook knappen kan ju knappast störa ngn dessutom så kanske det fångar fler medlemmar, en donations länk skall komma upp igen så som
Den vi hade, men då vi saknar ett "stjärnsystem" så avvaktar vi lite jag hade annars tänk att ta bort stjärnorna helt o ersättas med en blomma som vi har idag fast med texten "Donator"??? Om man donerar 20spänn eller 5000 så kommer det stå donator, inget mer skulle detta vara ok?

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av H » 16 jan 2012, 18:16

hawkse--- jaha, sådär ser det inte ut på min sida ??? jag har inga annonser synliga alls.

H.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Raven » 16 jan 2012, 18:54

Annonserna finns bara på index-sidan.
index.php
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av H » 16 jan 2012, 19:23

men hur kommer jag till index sidan? Skalll jag inte klicka på loggan uppe t vnstr? eller hem knappen?

H.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Raven » 16 jan 2012, 19:26

Hem går till portalen, det är forumindex som annonserna syns på.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av H » 16 jan 2012, 19:53

hem , index, portal, trodde det var same same,

Tack raven, raven med kollen.

H.

Guldstrand

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Guldstrand » 16 jan 2012, 21:18

Annonserna är inte synliga som standard i subsilver2-temat.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av hawkse » 16 jan 2012, 21:49

Åh! Där fick prosilver-temat ett stort minustecken - jag som tycker det är snyggast än så länge.

@Peter: Bra idé om "donator-blomman". Funkar bra. Stjärnor behövs inte. Fast FB-knappen gillar jag inte av den enkla anledningen att den inte tillför något vettigt samt att det bara ökar plottrigheten. Något som varit skönt att slippa på PS när alla andra sidor har en bazillion knappar och andra gizmos.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av hawkse » 17 jan 2012, 13:52

På tal om motiverade/omotiverade features... PM-funktionen skulle jag gärna se moddad att acceptera kommunikation via email.

Alla har vi väl en eller flera email-adresser och jag kan väl inte vara den enda som tycker det är bökigt att behöva hålla koll på PM-boxen på en bazillion forum? Förstår att PM är ett sätt att slippa publicera email-adresser och undvika spam så den funktionen bör få finnas kvar men det vore fint om man kunde vidarebefordra inkommande mail till PM på forumet. Kanske finns det redan en smart lösning för det här men vad jag skulle vilja åstadkomma är:
- När PM inkommer till min inbox skall detta PM automatiskt skickas vidare till min registrerade mail-adress, komplett med info om vilken användare som skickat PM:et.
- Det inkommande PM:et kan nu raderas från min inbox (eller sparas enligt de regler som är inställda i min Kontrollpanel).
- Jag vill nu kunna *svara* (eller skapa nytt PM) till ett användar-id på PS genom att maila från min registrerade email-adress till t ex hawkse@plantswap.se. Mailet får då innehålla information som gör att det kan dirigeras till rätt användare på PS.
- Mitt skickade PM kan sparas i skickade PM alternativt raderas direkt beroende på reglerna i min Kontrollpanel.

På så sätt slipper jag ha inkorgar spridda över halva internet och kan enkelt också spara de PM jag vill arkviera för historien utan begränsningar i lagringsutrymme etc.

Naturligtvis finns det en del som behöver lösas rent tekniskt och säkerhetsmässigt men håller man sig till registrerad email-adress för in/utgående mail så torde lösningen vara tillräckligt säker med hänsyn taget till diverse spammers som skulle tänkas utnyttja möjligheten. Någon felhantering om man t ex skulle adressera ett "mail-PM" till en icke existerande användare tycker jag inte heller behövs. Lägg PM:et i "utkorgen" eller radera direkt. Enklast möjliga.

Någon mer som vore intresserad?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Mr_Ewing » 17 jan 2012, 15:12

Mm det vore en synnerligen trevlig feature!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Raven » 17 jan 2012, 16:28

Du kan som medlem stänga av pm-funktionen och enbart ha mailkontakten igång.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av hawkse » 17 jan 2012, 20:20

Ja, det är ju en idé men det hjälper mig ju inte att skicka mail till medlemmar från mitt mailprogram. Tanken var att slippa gå genom formulären på PS-sidan. Sedan skulle man naturligtvis kunna publicera sin mailadress på något klurigt sätt men den vägen är plågsam trots effektiva spamfilter.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Roolo » 17 jan 2012, 20:58

Här har ni lite att suga på =)

[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/memberlist.php on line 612: include(./CL_DIRECTORY/includes/functions_buysell.php): failed to open stream: No such file or directory
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/memberlist.php on line 612: include(): Failed opening './CL_DIRECTORY/includes/functions_buysell.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php')


Länk: http://www.plantswap.se/memberlist.php? ... ofile&u=59

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av Admin JTFix » 17 jan 2012, 21:05

hawkse skrev:Ja, det är ju en idé men det hjälper mig ju inte att skicka mail till medlemmar från mitt mailprogram. Tanken var att slippa gå genom formulären på PS-sidan. Sedan skulle man naturligtvis kunna publicera sin mailadress på något klurigt sätt men den vägen är plågsam trots effektiva spamfilter.
Fast det är ju inte alla medlemmar som vill ge ut sin e-mail hur som helt.
Det här med PM handlar ju lite om att kunna skydda sin identitet, och jag föredrar nog PM än att exploatera sin mail till alla.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Underhållsarbete färdigt, fritt att diskutera

Inlägg av hawkse » 17 jan 2012, 21:11

Anettejt skrev:
hawkse skrev:Ja, det är ju en idé men det hjälper mig ju inte att skicka mail till medlemmar från mitt mailprogram. Tanken var att slippa gå genom formulären på PS-sidan. Sedan skulle man naturligtvis kunna publicera sin mailadress på något klurigt sätt men den vägen är plågsam trots effektiva spamfilter.
Fast det är ju inte alla medlemmar som vill ge ut sin e-mail hur som helt.
Det här med PM handlar ju lite om att kunna skydda sin identitet, och jag föredrar nog PM än att exploatera sin mail till alla.
Ja, och det var det som var tanken med min idé. Behåll PM-funktionen men jag vill skicka mina PM per mail och få dem som mail för att slippa gå in i mailboxen här på PS. Det blir lätt tröttsamt när varje forum har egna PM-system.

Låst

Återgå till "PlantSwap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster